NASA prý musí vylepšit svou „planetární ochranu“ tak, aby účinkovala i proti případné kontaminaci z Marsu

Ještě v relativně nedávné minulosti prováděly průzkum vesmíru pouze vládní agentury. To už však dávno neplatí – nyní je nutno počítat i s vizionáři jako Elon Musk, kteří touží stavět základny na Měsíci, Marsu atd.

NASA je značně skromnější – minimálně pokud jde o výše zmíněný Mars. Nedávno představila plán na získání prvních vzorků z rudé planety, který počítá s vysláním roveru schopného vrtat i do tvrdých hornin či odhalit vodu a led v hloubce až 9,1 metru pod povrchem.

Někteří odborníci však poukazují na to, že podobné mise by teoreticky mohly vést ke kontaminaci naší planety mimozemskými mikroby. National Academies of Sciences, Engineering and Medicine proto NASA vyzvala, aby zlepšila svou politiku planetární ochrany. „Tento proces musí začít nyní,“ prohlásil Joseph Alexander, který předsedal výboru, jež dotyčnou zprávu napsal.

Nikdo samozřejmě neví, zda na Marsu nějaký život je. Nicméně bez přijetí a dodržování odpovídajících pravidel může lehce nastat i opačná potíž – rudou planetu zamoří pozemské mikroorganismy. Netřeba asi dodávat, že ani tohle rozhodně není žádoucí.

Alexander v dané souvislosti rovněž upozornil na to, že žádná vládní agentura ve Spojených státech momentálně nemá pravomoc regulovat akce soukromých společností, které do vesmíru posílají různá technická zařízení. Federal Aviation Administration řeší starty a přistání, ale nikoliv náklad.

A aby toho nebylo málo, potenciální problém představují i samotní lidé. „NASA skutečně právě teď nemá žádný plán pro lidské mise na Mars… Jakmile začnete posílat lidi na jiné světy, hra se změní, protože je musíte dopravit zpět. A lidé jsou tryskajícími fontánami bakterií a virů. Na povrchu našich těl máme víc bakterií než buněk v našich tělech,“ vysvětlila bioložka Norine Noonan z University of South Florida St. Petersburg.

Váš názor Další článek: Chcete nejnovější testovací verzi Windows 10? Microsoft uvolnil registrace do Skip Ahead

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Bezpečnost, NASA, Země, USA, Elon Musk, Mars, Bakterie, Měsíc, Mar, Měsíc marsu, Pozemský mikroorganismus, Plán ochrany, Měsíc Mars, Nedávná minulost, Soukromá společnost, Potenciální problém, Planeta, Petersburg, Bioložka, Vládní agentura, Florida, Kontaminace, UCI

25 nejlepších filmových parodií, které můžete vidět. Víme, kde je najdete online

Filmové parodie jsou divácky velmi vděčné a mezi filmaři oblíbené. Tvůrci v nich mohou totiž zcela beztrestně vykrádat cizí díla a v jejich nápodobě popustit uzdu své fantazii. Vybrali jsme nejlepší zahraniční i české parodie.

Jaromír PukMarek Čech