NASA se po dlouhých měsících spojila se sondou Voyager 2. Dnes je 18 miliard kilometrů daleko

Sonda Voyager 2 už 43 let letí vesmírem a dnes se nachází zhruba 125,6 astronomických jednotek od Země. To dělá nějakých 18,8 miliard kilometrů. Aktuální statistiku letu najdete na webu NASA. Světlo a tedy i rádiový signál letí ze Země k sondě 17 hodin a 25 minut.

Vzdálenost sice komplikuje komunikaci, mnohem větším oříškem je ale vychýlení sondy oproti ekliptice – respektive rovině dráhy Země okolo Slunce. Je stále větší a důsledkem původních misí Voyageru 2.

Provozní statistika sond Voyager 1 a Voyager 2

Kvůli tomu lze se sondou navázat spojení v podstatě už z jediné komunikační stanice Deep Space Station 43 poblíž australské Canberry, která je dostatečně na jihu. Jenže stanice je ještě starší než Voayger. Pochází z 60. let minulého století, kdy ji Američané vybudovali jako sledovací zařízení pro mise Apollo.

Od letošního března proto prochází zařízení modernizací a celé měsíce s Voyagerem nikdo neprohodil byť jediné slovo. Hotovo má být v prvním čtvrtletí příštího roku, nyní se ale NASA pochlubila, že po přestavbě obří paraboly přece jen poslala k sondě zkušební ping a Voyager odpověděl.

Modernizace obří paraboly Deep Space Station 43

Na sondě dodnes funguje hromada senzorů, které i po desítkách let bezchybně pracují. Podobně je tomu i v případě Voyager 1.

Podívejte se na fotografie ze sond Voyager:

Diskuze (16) Další článek: Komunita na GitHubu bojuje s mocným svazem RIAA. Kvůli prográmku youtube-dl

Témata článku: Vesmír, Historie, NASA, Země, Slunce, Apollo, Voyager, Parabola, Canberra, DAL, Dlouhý měsíc, Sonda, Miliarda kilometrů, Kilometr

Další sezóna pro Call of Duty Warzone se opozdí kvůli opravám chyb

Druhá sezóna pro CoD: Vanguard a Warzone Pacific měla začít 1. února. Nakonec se její spuštění o dva týdny posouvá.

OdkladCall of Duty: Warzone

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva