NASA si hrála s plamenomety? Ne, šlo o test záchranného systému

• Proběhl test jedné z části záchranného systému LAS kosmické lodě Orion
  • Jeho úkolem je odnést v případě problémů loď s astronauty do bezpečí
  • Testované motory zajistí orientaci celé soustavy v prostoru

NASA pokračuje ve vývoji kosmické lodě Orion, která by měla letět nejdříve na nepilotovaný a poté pilotovaný oblet Měsíce. Úkolem kosmické lodě bude doprava posádky na novou vesmírnou stanici na dráze okolo Měsíce. Orion má do vesmíru vynášet raketa SLS. Minimálně první let s touto raketou je ovšem ve hvězdách, jak jsme psali před pár dny.

Záchranný systém LAS

Orion bude mít stejně jako ostatní kosmické lodě záchranný systém, který bude aktivován v případě, že na startovní rampě nebo v průběhu startu dojde k problémům s nosnou raketou. Jmenuje se LAS (Launch Abort System).

Jedná se o klasickou záchrannou věžičku. Její vývoj probíhá od roku 2007 a hlavním dodavatelem byla firma Orbital Sciences (dnes Northrop Grumman).

Tři sady motorů

LAS disponuje třemi sadami motorů na tuhé pohonné hmoty. První sada motorů zajistí oddělení lodě od rakety, druhá se postará o orientaci v prostoru a otočení celé soustavy před odpojením LAS a otevřením padáků Orionu. Poslední sada zajistí bezpečný odlet LAS od lodě Orion. Funkci všech tří sad motorů můžete vidět pěkně na videu níže.

Ve středu 20. března proběhl další z řady testů druhé sady motorů – Attitude control motor (ACM).

Pěkněji je vidět celý test na trochu starších videích

Na Sojuzu byl systém nedávno v akci

Vloni v říjnu jsme viděli, že záchranná věžička má své opodstatnění. Během startu lodě Sojuz se dvěma kosmonauty k ISS došlo k problému s nosnou raketou – vinou senzoru se špatně oddělil jeden z přídavných postranních boosterů.

Start lodě byl přerušen a loď odnesena do bezpečí. K přerušení došlo v pozdější fázi letu, takže ho nezajistila záchranná věžička, ale motory na aerodynamickém krytu.

Naopak americký raketoplán žádné podobné řešení neměl. Existovaly pouze scénáře, podle kterých by přistál zpět na ploše Kennedyho vesmírného střediska, nebo na některém z letišť v Evropě. Scénáře počítaly především s výpadkem dvou ze tří motorů raketoplánu. V Orionu tak budou astronauti v podstatně větším bezpečí.

SpaceX na to jde jinak

Záchranná věžička se v určité fázi letu odhazuje, takže je jen na jedno použití. To je v rozporu s filozofií SpaceX, která řeší záchranný systém odlišným způsobem.

Crew Dragon disponuje motory SuperDraco, které v případě problémů odnesou loď do bezpečí. Pasivním prvkem záchranného systému je válcovitý trunk, který se během letu stará o stabilizaci.

Kabina z nedávné demonstrační mise bude využita za pár týdnů k dalšímu testu záchranného systému. Jak probíhá, se můžete podívat na videu.

Diskuze (2) Další článek: Facebook Messenger přináší odpovědi s citací. Zvýší přehlednost skupinových chatů

Témata článku: Technika, Vesmír, SpaceX, Bezpečnost, Výzkum, NASA, Raketa, Evropa, Crew Dragon, SLS, Měsíc, ACM, Záchranný systém, TES, Loď, Případ, Kosmická loď, Věžička, LASO, Celá soustava, Northrop Grumman, Plamenomet, SuperDraco, Bezpečí, Orion

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva

Už nikdy nekopírujte a nevkládejte příkazy z webových stránek – můžete tak ohrozit Windows i Linux

** Kopírujete někdy příkazy z webových stránek? ** Pak byste toho měli hodně rychle nechat! ** Můžete totiž zkopírovat škodlivý kód

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

PodvodQR kódBezpečnost
Youtuber odhalil zatím nepředstavený objektiv od Nikonu

Běžně jsou veškeré úniky informací anonymní, aby se informátoři nedostali do problémů. V tomto netradičním případě se ale zdroj informací k únikům hlásí a má k tomu důvod.

Objektivy
Olympiáda vzbuzuje strach ze sledování. Sportovci mají do dějiště her raději přijet s tlačítkovými telefony

** Letošní olympiáda může být pro samotné sportovce velkou hrozbou ** Mimo pandemie se musí obávat i o sledování na každém kroku ** Čína monitoruje internetový i mobilní provoz

ŠpionážSoukromíČína

Humble Bundle zase mění předplatné. Za 250 Kč měsíčně získáte až deset her pro PC

Více než sto her ročně za cenu ani ne dvou AAA titulů…

Humble Bundle
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček