Vesmír | Bezpečnost | NASA

NASA si hrála s plamenomety? Ne, šlo o test záchranného systému

• Proběhl test jedné z části záchranného systému LAS kosmické lodě Orion
  • Jeho úkolem je odnést v případě problémů loď s astronauty do bezpečí
  • Testované motory zajistí orientaci celé soustavy v prostoru

NASA pokračuje ve vývoji kosmické lodě Orion, která by měla letět nejdříve na nepilotovaný a poté pilotovaný oblet Měsíce. Úkolem kosmické lodě bude doprava posádky na novou vesmírnou stanici na dráze okolo Měsíce. Orion má do vesmíru vynášet raketa SLS. Minimálně první let s touto raketou je ovšem ve hvězdách, jak jsme psali před pár dny.

Záchranný systém LAS

Orion bude mít stejně jako ostatní kosmické lodě záchranný systém, který bude aktivován v případě, že na startovní rampě nebo v průběhu startu dojde k problémům s nosnou raketou. Jmenuje se LAS (Launch Abort System).

Jedná se o klasickou záchrannou věžičku. Její vývoj probíhá od roku 2007 a hlavním dodavatelem byla firma Orbital Sciences (dnes Northrop Grumman).

Tři sady motorů

LAS disponuje třemi sadami motorů na tuhé pohonné hmoty. První sada motorů zajistí oddělení lodě od rakety, druhá se postará o orientaci v prostoru a otočení celé soustavy před odpojením LAS a otevřením padáků Orionu. Poslední sada zajistí bezpečný odlet LAS od lodě Orion. Funkci všech tří sad motorů můžete vidět pěkně na videu níže.

Ve středu 20. března proběhl další z řady testů druhé sady motorů – Attitude control motor (ACM).

Pěkněji je vidět celý test na trochu starších videích

Na Sojuzu byl systém nedávno v akci

Vloni v říjnu jsme viděli, že záchranná věžička má své opodstatnění. Během startu lodě Sojuz se dvěma kosmonauty k ISS došlo k problému s nosnou raketou – vinou senzoru se špatně oddělil jeden z přídavných postranních boosterů.

Start lodě byl přerušen a loď odnesena do bezpečí. K přerušení došlo v pozdější fázi letu, takže ho nezajistila záchranná věžička, ale motory na aerodynamickém krytu.

Naopak americký raketoplán žádné podobné řešení neměl. Existovaly pouze scénáře, podle kterých by přistál zpět na ploše Kennedyho vesmírného střediska, nebo na některém z letišť v Evropě. Scénáře počítaly především s výpadkem dvou ze tří motorů raketoplánu. V Orionu tak budou astronauti v podstatně větším bezpečí.

SpaceX na to jde jinak

Záchranná věžička se v určité fázi letu odhazuje, takže je jen na jedno použití. To je v rozporu s filozofií SpaceX, která řeší záchranný systém odlišným způsobem.

Crew Dragon disponuje motory SuperDraco, které v případě problémů odnesou loď do bezpečí. Pasivním prvkem záchranného systému je válcovitý trunk, který se během letu stará o stabilizaci.

Kabina z nedávné demonstrační mise bude využita za pár týdnů k dalšímu testu záchranného systému. Jak probíhá, se můžete podívat na videu.

Diskuze (2) Další článek: Facebook Messenger přináší odpovědi s citací. Zvýší přehlednost skupinových chatů