NASA si pochvaluje první nafukovací modul, zůstane u ISS

• V dubnu 2016 byl k ISS připojen nafukovací modul BEAM
  • NASA je s modulem spokojená a misi modulu prodloužila do roku 2020
  • Jakmile modul nebude potřeba, dojde k jeho odhození

Výstavba vesmírných komplexů není zrovna jednoduchá a levná záležitost. Usnadnit by ji mohly nafukovací moduly. Nejedná se o hudbu vzdálené budoucnosti. V letech 2006 a 2007 vypustila americká firma Bigelow Aerospace dva testovací moduly Genesis I a Genesis II.

V dubnu loňského roku se v trunku (kontejneru) lodě Dragon od SpaceX vydal první nafukovací modul na Mezinárodní kosmickou stanici (ISS).

Mechanický manipulátor modul s názvem BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) vyzvedl z trunku kosmické lodi a připojil ke stanici.

V zabaleném stavu má BEAM rozměry 2,2 x 2,4 m. Nafouknutí se neobešlo bez drobných problémů, ale nakonec se povedlo. Rozměry modulu po nafouknutí jsou 4 x 3,2 metrů a vnitřní objem asi 16 m3.

Hlavním cílem bylo otestovat novou technologii – jak bude modul reagovat na zásahy mikrometeoroidů, změny teplot apod.

BEAM se osvědčil, a tak ho NASA začala na ISS využívat jako sklad. Úřad je s modulem natolik spokojený, že jeho setrvání u stanice prodloužil do roku 2020 a má opci na další prodloužení.

Pokud by se na modulu objevil problém, nebo ho NASA už nepotřebovala, mechanický manipulátor ho zase od stanice odpojí. Návrat na Zemi není možný (trunk lodi Dragon se na Zemi nevrací), takže modul bude jen odhozen a po čase shoří v atmosféře.

Bigelow Aerospace má v plánu moduly využít při stavbě budoucích kosmických stanic a třeba i vesmírných hotelů. Moduly by mohly posloužit také na povrchu Měsíce.

Diskuze (9) Další článek: Z Instagramu se stává druhý Facebook. Testuje oddělení zpráv do samostatné aplikace

Témata článku: Technika, Vesmír, SpaceX, NASA, Kosmonautika, Země, Mezinárodní vesmírná stanice, Měsíc, Nová technologie, Levná záležitost, Bigelow, Výstavba, Loňský rok, Hlavní cíl, Aerospace, Beam, Nafouknutí, Bigelow Aerospace, Dragon, Americká firma, Drobný problém, Testovací modul, NAF, Vesmírný komplex, Vzdálená budoucnost

Domácí síť bez kompromisů. Jak dosáhnout na maximální propustnost a dokonalé pokrytí

Rychlost sítě omezuje ten nejpomalejší prvek po cestě. Poradíme vám, jak vybudovat síť s maximální propustností a dokonalým pokrytím domácnosti.

SíťRouter
Jak nakupovat na německém Amazonu. Tipy, triky a na co dát pozor

** Amazon.de je tím hlavním, přes který byste měli v ČR nakupovat ** Má ale svá úskalí týkající se češtiny, cen a dopravy ** Prozradíme trky, které se vám budou hodit

E-shopyAmazonTipy
Recenze cykloradaru Garmin Varia RCT715. Bílé dodávky, všechny si vás natočím

** Garmin do svého stále unikátního cykloradaru přidal kameru ** Snímá a ukládá, co se při jízdě děje za sedlem ** Kromě toho je to jedna z nejsilnějších svítilen na kolo

Testy
Jak vysoké jsou dotace na fotovoltaiku. Dotační program Nová zelená úsporám překvapí lidským přístupem

Od 1. října 2021 platí upravené podmínky pro dotaci na FVE, přičemž v platnosti by měly zůstat až do roku 2025. Důležitou informací je, že jde o podmínky velmi štědré.

DotaceEnergetikaFotovoltaika