Odborníci NASA pod mikroskopem zkoumají část prototypu zažehovače raketového motoru, který byl vytvořen převratným výrobním postupem. Foto: NASA

Odborníci NASA pod mikroskopem zkoumají část prototypu zažehovače raketového motoru, který byl vytvořen převratným výrobním postupem. | Foto: NASA

Na mikroskopickém snímku je krásně vidět, jak se oba kovy (slitina mědi a Inconel) mísí. Foto: NASA

Na mikroskopickém snímku je krásně vidět, jak se oba kovy (slitina mědi a Inconel) mísí. | Foto: NASA

Laboratorní test tištěného vstřikovače, který byl proveden počátkem léta. Foto: NASA

Laboratorní test tištěného vstřikovače, který byl proveden počátkem léta. | Foto: NASA

Zkouška raketového motoru RS-88. Foto: NASA

Zkouška raketového motoru RS-88. | Foto: NASA

Test vstřikovače paliva, který byl vyroben pomocí technologie 3D tisku, v modelu motoru RS-25. Foto: NASA

Test vstřikovače paliva, který byl vyroben pomocí technologie 3D tisku, v modelu motoru RS-25. | Foto: NASA

Na mikroskopickém snímku je krásně vidět, jak se oba kovy (slitina mědi a Inconel) mísí. Foto: NASA
Laboratorní test tištěného vstřikovače, který byl proveden počátkem léta. Foto: NASA
Zkouška raketového motoru RS-88. Foto: NASA
Test vstřikovače paliva, který byl vyroben pomocí technologie 3D tisku, v modelu motoru RS-25. Foto: NASA
5
Fotogalerie

NASA testuje 3D tištěné součástky k raketovým motorům ze dvou slitin

  • Odborníci z NASA otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin
  • Tyto součástky byly vytvořeny převratným výrobním způsobem
  • Pokud se dotyčný proces prosadí, mohl by snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu

Inženýři ve vědeckém středisku NASA Marshall Space Flight Center v Huntsville, Alabama, otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin. Tyto součástky přitom vytvořili převratným výrobním postupem.

V NASA už mají s podobnými věcmi zkušenosti. Již dříve vyrobili a prověřili odolné 3D tištěné součásti raketových motorů. Ty ale tvořil jenom jediný kov. 3D tisk se dvěma kovy je mnohem obtížnější. Inženýři NASA to zvládli a teď mohou připsat významný technologický úspěch.

Pokud se takový výrobní proces prosadí, mohl by podle odhadů odborníků z NASA snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu a čas potřebný k jejich výrobě zhruba o 50 procent.

Inženýři podrobili prototyp raketového motoru s 3D tištěnými díly ze dvou slitin testům ve více než 30 opakováních. Účelem testů bylo zejména ověřit funkčnost zažehovače. Prototyp vyrobila komerční společnost a specialisté NASA pak kvalitu materiálu pečlivě ověřili pod mikroskopem.

Zažehovač raketového motoru (anglicky rocket engine igniter) spouští startovací sekvenci motoru. Obvykle je vyroben z mnoha součástí a z mnoha různých materiálů.

Při tradiční výrobě raketového motoru se zažehovač vytváří pomocí tzv. tvrdého pájení (anglicky brazing), při němž se dva typy kovu k sobě spojují přidáním kovové výplně. Tento proces bývá drahý, zdlouhavý a vyžaduje značné množství manuální práce vyškolených techniků.

Pokud se inženýrům a vědcům povede proces tvrdého pájení nahradit 3D tiskem v jediného výrobním kroku, tak podstatně klesnou náklady, časová náročnost výroby, a také se sníží riziko selhání součástek. Pro nový zažehovač ze 3D tištěných komponent v NASA použili slitinu mědi a slitinu Inconel, která je založená niklu a chromu.

Program 3D tištěných komponent raketových motorů pokračuje úspěšně dál a zatím vše nasvědčuje tomu, že raketové motory příští generace budou z podstatné části tvořené 3D tištěnými součástmi.

Zdroj: NASA

Podívejte se na test raketového motoru RS-25:

Určitě si přečtěte

Články odjinud