NASA | 3D tisk

NASA testuje 3D tištěné součástky k raketovým motorům ze dvou slitin

  • Odborníci z NASA otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin
  • Tyto součástky byly vytvořeny převratným výrobním způsobem
  • Pokud se dotyčný proces prosadí, mohl by snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu

Inženýři ve vědeckém středisku NASA Marshall Space Flight Center v Huntsville, Alabama, otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin. Tyto součástky přitom vytvořili převratným výrobním postupem.

V NASA už mají s podobnými věcmi zkušenosti. Již dříve vyrobili a prověřili odolné 3D tištěné součásti raketových motorů. Ty ale tvořil jenom jediný kov. 3D tisk se dvěma kovy je mnohem obtížnější. Inženýři NASA to zvládli a teď mohou připsat významný technologický úspěch.

Pokud se takový výrobní proces prosadí, mohl by podle odhadů odborníků z NASA snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu a čas potřebný k jejich výrobě zhruba o 50 procent.

Inženýři podrobili prototyp raketového motoru s 3D tištěnými díly ze dvou slitin testům ve více než 30 opakováních. Účelem testů bylo zejména ověřit funkčnost zažehovače. Prototyp vyrobila komerční společnost a specialisté NASA pak kvalitu materiálu pečlivě ověřili pod mikroskopem.

Zažehovač raketového motoru (anglicky rocket engine igniter) spouští startovací sekvenci motoru. Obvykle je vyroben z mnoha součástí a z mnoha různých materiálů.

Při tradiční výrobě raketového motoru se zažehovač vytváří pomocí tzv. tvrdého pájení (anglicky brazing), při němž se dva typy kovu k sobě spojují přidáním kovové výplně. Tento proces bývá drahý, zdlouhavý a vyžaduje značné množství manuální práce vyškolených techniků.

Pokud se inženýrům a vědcům povede proces tvrdého pájení nahradit 3D tiskem v jediného výrobním kroku, tak podstatně klesnou náklady, časová náročnost výroby, a také se sníží riziko selhání součástek. Pro nový zažehovač ze 3D tištěných komponent v NASA použili slitinu mědi a slitinu Inconel, která je založená niklu a chromu.

Program 3D tištěných komponent raketových motorů pokračuje úspěšně dál a zatím vše nasvědčuje tomu, že raketové motory příští generace budou z podstatné části tvořené 3D tištěnými součástmi.

Zdroj: NASA

Podívejte se na test raketového motoru RS-25:

Váš názor Další článek: Lockheed Martin ukázal výkonný laserový systém určený pro sestřelování dronů a dalších objektů

Témata článku: Technologie, Chrome, NASA, Raketa, 3D tisk, Startovací sekvence, Součástka, Náročnost, Nikl, Raketový motor, Manuální práce, Inženýr, Podobná věc, Technologický úspěch, Příští generace, Značné množství, Časová náročnost, Motor, Slitina, Alabama, Komerční společnost, Proces, Výroba, Huntsville, Výrobní proces


Určitě si přečtěte

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

Wi-Fi 6 konečně začíná dostávat smysl. Poradíme, jak ji využít

** Na trh míří první levné Wi-Fi 6 routery ** Nabídka zařízení, zejména notebooků, každý den roste ** Poradíme, jak nejlépe přejít s domácností na Wi-Fi 6

Tomáš Holčík | 31

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

Měření rychlosti internetu: Populární Speedtest.net neřekne o skutečné rychlosti internetu téměř nic

** Speedtest stále častěji měří jen rychlost na poslední míli ** Ta však ale neodpovídá reálnému surfování ** Jak se tedy pokusit změřit tu skutečnou?

Jakub Čížek | 85

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

13 praktických tipů a triků pro Mapy.cz, které možná neznáte

** Mapy.cz neslouží jen k zobrazení podkladů a plánování tras ** Nabízejí celou řadu dalších praktických funkcí a možností ** Vybrali jsme třináct tipů a triků, o kterých možná nevíte

Karel Kilián | 36