Inženýři ve vědeckém středisku NASA Marshall Space Flight Center v Huntsville, Alabama, otestovali první 3D tištěné součástky raketových motorů, které jsou vytvořené ze dvou různých slitin. Tyto součástky přitom vytvořili převratným výrobním postupem.
V NASA už mají s podobnými věcmi zkušenosti. Již dříve vyrobili a prověřili odolné 3D tištěné součásti raketových motorů. Ty ale tvořil jenom jediný kov. 3D tisk se dvěma kovy je mnohem obtížnější. Inženýři NASA to zvládli a teď mohou připsat významný technologický úspěch.
Pokud se takový výrobní proces prosadí, mohl by podle odhadů odborníků z NASA snížit náklady na výrobu raketových motorů na třetinu a čas potřebný k jejich výrobě zhruba o 50 procent.
Inženýři podrobili prototyp raketového motoru s 3D tištěnými díly ze dvou slitin testům ve více než 30 opakováních. Účelem testů bylo zejména ověřit funkčnost zažehovače. Prototyp vyrobila komerční společnost a specialisté NASA pak kvalitu materiálu pečlivě ověřili pod mikroskopem.
Zažehovač raketového motoru (anglicky rocket engine igniter) spouští startovací sekvenci motoru. Obvykle je vyroben z mnoha součástí a z mnoha různých materiálů.
Při tradiční výrobě raketového motoru se zažehovač vytváří pomocí tzv. tvrdého pájení (anglicky brazing), při němž se dva typy kovu k sobě spojují přidáním kovové výplně. Tento proces bývá drahý, zdlouhavý a vyžaduje značné množství manuální práce vyškolených techniků.
Pokud se inženýrům a vědcům povede proces tvrdého pájení nahradit 3D tiskem v jediného výrobním kroku, tak podstatně klesnou náklady, časová náročnost výroby, a také se sníží riziko selhání součástek. Pro nový zažehovač ze 3D tištěných komponent v NASA použili slitinu mědi a slitinu Inconel, která je založená niklu a chromu.
Program 3D tištěných komponent raketových motorů pokračuje úspěšně dál a zatím vše nasvědčuje tomu, že raketové motory příští generace budou z podstatné části tvořené 3D tištěnými součástmi.
Zdroj: NASA
Podívejte se na test raketového motoru RS-25: