NASA ukázala, jak bude vypadat železnice na Měsíci. Bude úplně jiná než ta pozemská

Větší a dlouhodobější usedlosti na Měsíci vyžadují transportní systém, který by vozil materiál od místa přistání a mezi základnami. Tuto úlohu by měl zastávat železniční systém, který navrhla NASA. Systém bude výrazně odlišný od pozemských železnic. Trať se volně položí na povrch, bude možné ji srolovat a rozložit jinde. Pohon vagónů připomíná současný maglev.

Systém nebudou obsluhovat lidé, po trati budou jezdit autonomní roboty, transportovat budou především zásoby ze Země a regolit (měsíční prach, bude se využívat k získávání vody a jako stavební materiál).

-lfktkpTURBXy9mMjk2YjRjZmEwOTc2ZWEyZTVmYjJiY2M3NjkyNDI0OS5qcGeRlQLNB9AAwsM.jpg
Snímek měsíčního povrchu pořízený během mise Apollo 11. Zdroj: The U.S. National Archives

Právě regolit by způsoboval vysoké opotřebování pohyblivých součástek, proto pro měsíční železnici nepřipadá v úvahu kombinace kol a kolejí. Je třeba vyvinout nový systém s označením FLOAT (Flexible Levitation on a Track, Flexibilní levitace na dráze), který připomíná technologii maglev ze současných rychlovlaků. Vagóny se nemají dotýkat tratě, ale díky magnetické síle se budou vznášet těsně nad ní.

Ani trať nebude vypadat jako kolejnice dnešních vlaků. Bude sestávat ze tří tenkých vrstev. Spodní, zodpovědná za generování magnetického pole, bude složena z grafitu a umožní pasivní vznášení vagónů, ale ne jejich pohyb.

float-revised-niac2024.jpg
Takhle nějak by mohla železnice vypadat. Trať bude velmi flexibilní, bude možné ji srolovat jako koberec a rozložit jinde

Pohyb vagónů umožní až prostřední elektricky vodivá vrstva. Vrchní vrstva bude sestávat ze solárních panelů, takže bude systému dodávat energii.

Podle plánů by se systém mohl začít testovat již v roce 2030. Z dlouhodobého hlediska je cílem zjistit, jaké faktory prostředí a v jaké podobě působí na takové systémy a jak ovlivňují jejich životnost.

Určitě si přečtěte

Články odjinud