Nejen v segmentu automobilů je aktuálním tématem přechod na elektrickou energii. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na experimentální letadle Maxwell X-57, které má být poháněno elektřinou. NASA novinku ukázala v pátek 8. listopadu.

Nejen v segmentu automobilů je aktuálním tématem přechod na elektrickou energii. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na experimentální letadle Maxwell X-57, které má být poháněno elektřinou. NASA novinku ukázala v pátek 8. listopadu.

Stroj se aktuálně nachází v Armstrong Flight Research Center na Edwardsové letecké základně v Kalifornii. Jde o první ze tří plánovaných modifikací, označovanou jako Modification II či Mod II. Tato verze nahrazuje tradiční spalovací motor elektromotory.

Stroj se aktuálně nachází v Armstrong Flight Research Center na Edwardsové letecké základně v Kalifornii. Jde o první ze tří plánovaných modifikací, označovanou jako Modification II či Mod II. Tato verze nahrazuje tradiční spalovací motor elektromotory.

Do budoucna jsou plánovány další iterace, jež dostanou označení Mod III a Mod IV. V současné fázi slouží stroj především k testování komponent. Zátěžovými laboratorními testy tak procházejí například křídla, která dostala velmi neobvyklý tvar.

Do budoucna jsou plánovány další iterace, jež dostanou označení Mod III a Mod IV. V současné fázi slouží stroj především k testování komponent. Zátěžovými laboratorními testy tak procházejí například křídla, která dostala velmi neobvyklý tvar.

Letadlo má pohánět čtrnáct elektromotorů s vrtulemi namontovanými na náběžných hranách křídla, jež budou čerpat energii z lithium-iontových baterií. „Soustředíme se na věci, které mohou pomoci celému odvětví, nejen jedné společnosti,“ řekl agentuře Reuters projektový manažer Brent Cobleigh.

Letadlo má pohánět čtrnáct elektromotorů s vrtulemi namontovanými na náběžných hranách křídla, jež budou čerpat energii z lithium-iontových baterií. „Soustředíme se na věci, které mohou pomoci celému odvětví, nejen jedné společnosti,“ řekl agentuře Reuters projektový manažer Brent Cobleigh.

Cílem NASA je vytvořit technologii, kterou by mohli využívat komerční výrobci tak, aby byl celý letecký průmysl šetrnější k životnímu prostředí. Největším omezením je v současné době kapacita baterií, což znamená, že letadlo lze použít pouze pro lety na krátké vzdálenosti.

Cílem NASA je vytvořit technologii, kterou by mohli využívat komerční výrobci tak, aby byl celý letecký průmysl šetrnější k životnímu prostředí. Největším omezením je v současné době kapacita baterií, což znamená, že letadlo lze použít pouze pro lety na krátké vzdálenosti.

Stroj se aktuálně nachází v Armstrong Flight Research Center na Edwardsové letecké základně v Kalifornii. Jde o první ze tří plánovaných modifikací, označovanou jako Modification II či Mod II. Tato verze nahrazuje tradiční spalovací motor elektromotory.
Do budoucna jsou plánovány další iterace, jež dostanou označení Mod III a Mod IV. V současné fázi slouží stroj především k testování komponent. Zátěžovými laboratorními testy tak procházejí například křídla, která dostala velmi neobvyklý tvar.
Letadlo má pohánět čtrnáct elektromotorů s vrtulemi namontovanými na náběžných hranách křídla, jež budou čerpat energii z lithium-iontových baterií. „Soustředíme se na věci, které mohou pomoci celému odvětví, nejen jedné společnosti,“ řekl agentuře Reuters projektový manažer Brent Cobleigh.
Cílem NASA je vytvořit technologii, kterou by mohli využívat komerční výrobci tak, aby byl celý letecký průmysl šetrnější k životnímu prostředí. Největším omezením je v současné době kapacita baterií, což znamená, že letadlo lze použít pouze pro lety na krátké vzdálenosti.
5
Fotogalerie

NASA ukázala své experimentální elektrické letadlo Maxwell X-57

Nejen v segmentu automobilů je aktuálním tématem přechod na elektrickou energii. Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) pracuje na experimentální letadle Maxwell X-57, které má být poháněno elektřinou. NASA novinku ukázala v pátek 8. listopadu.

Stroj se aktuálně nachází v Armstrong Flight Research Center na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Jde o první ze tří plánovaných modifikací, označovanou jako Modification II či Mod II. Tato verze nahrazuje tradiční spalovací motor elektromotory, které jsou tišší, účinnější a zároveň i šetrnější k životnímu prostředí.

Experimentální stroj

Do budoucna jsou plánovány další iterace, jež dostanou označení Mod III a Mod IV. V současné fázi slouží stroj především k testování komponent. Zátěžovými laboratorními zkouškami tak procházejí například křídla, která dostala velmi neobvyklý tvar.

Letadlo má pohánět čtrnáct elektromotorů s vrtulemi namontovanými na náběžných hranách křídla, jež budou čerpat energii z lithium-iontových baterií. „Soustředíme se na věci, které mohou pomoci celému odvětví, nejen jedné společnosti,“ řekl agentuře Reuters projektový manažer Brent Cobleigh s tím, že letadlo by mělo vzlétnout koncem roku 2020.

Cílem NASA je vytvořit technologii, kterou by mohli využívat komerční výrobci tak, aby byl celý letecký průmysl šetrnější k životnímu prostředí. Největším omezením je v současné době kapacita baterií, což znamená, že letadlo lze použít pouze pro lety na krátké vzdálenosti.

Výhody letadel na baterky

Elektrický pohonný systém je ve srovnání s konvenčním řešením kompaktnější, lehčí a snáze se udržuje. Kromě toho vyniká menším generovaným hlukem a nižšími emisemi. Všech 14 elektrických motorů bude použito jen během vzletu a přistání, v průběhu letu stačí stroji k pohybu pouze dva vnější motory.

V aktuální konfiguraci nabízí stroj dvě místa, teoretický dolet je až 160 kilometrů a maximální rychlost 282 km/h. Ke svému letu potřebuje jen třetinu energie ve srovnání s letadly poháněnými spalovacími motory.

Projekt, označovaný jako X-57, byl původně veřejně odhalen Charlesem Boldenem 16. června 2016 v klíčovém projevu k Americkému institutu pro letectví a astronautiku (AIAA). Stroj nese jméno po skotském fyzikovi Jamesi Clerkovi Maxwellovi.

Určitě si přečtěte

Články odjinud