NASA ukázala své experimentální elektrické letadlo Maxwell X-57

Názory k článku

JirkaJirka  |  12. 11. 2019 08:23  |  Microsoft Windows 7 Chrome 77.0.3865.120

Já bych to jednou viděl na ohromná monstra, která díky fotovoltaice vzlétnou a budou stále létat vysoko nahoře s tou schopností, že se k té velké potvoře připojí malá letadla, nechají se "svézt", kam budou potřebovat. a pak se odpojí a přistanou. Pak by asi i ta malá mohla být s elektromotory a třeba se i od té velké mateřské nechat nahoře dobít, kdyby ta měla dost energie. Předpokládám, že hodně vysoko, kde nejsou bouře a větry by ta fotovoltaika nemusela být jen na trupu té velké potvory, ale mohla by za sebou roztáhnout něco ve tvaru "koberce", ve kterém b y byla zabudována další fotovoltaika, která by energii posílala kabely do své "matky".
Ale ono to jistě dopadne úplně jinak. Málokteré vize, nápady a předpovědi se splnily.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
12. 11. 2019 09:13 | Microsoft Windows 10 Firefox 70.0

Zatiaľ elektrické lietadlá nevypadajú ako moc dobrý nápad. Ale táto technológia stojí a padá na jedinom parametri - kapacite batérií. Tie súčasné majú max. 250 Wh/kg hmotnosti. Ale z hľadiska princípov fyziky a chémie sa budú dať v budúcnosti vyrábať aj batérie s kapacitou rádovo jednotky kWh/na 1 kg hmotnosti. A to už bolo úplne o niečom inom.
Výroba batérií bude jeden z najzaujímavejších biznisov 21.storočia. Budú prakticky všade - podobne ako všade sú teraz mikroprocesory. Stále viac a viac veľkých firiem "naskakuje do tohto vlaku." Takže je len otázkou času - max. 10 či 15 rokov, kedy sa začnú vo veľkom vyrábať a za zaujímavé ceny predávať Li-air batérie, solid state batérie či dokonca batérie na báze superkondenzátorov.
Ono to bude podobná revolúcia ako boli prvé kalkulačky. Len málokto (ak vôbec) si vedel v čase prvých vreckových kalkulačiek predstaviť, kam dospeje vývoj osobných počítacích prístrojov.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Vestor  |  12. 11. 2019 09:33  |  Android Chrome 78.0

Hmm takže vpodstatě taková Cessna 152 s vyšší rychlostí, ale zase čtvrtinovým doletem. A jelikož je to celé z karbonu a má to 14 motorů, tak údržba bude stát několikanásobek.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
JackBrno  |  16. 11. 2019 14:57  |  Microsoft Windows 7 Firefox 70.0

Ach bože, už zase... "Nejen v segmentu automobilů je aktuálním tématem přechod na elektrickou energii"Ano, je to pravda. Třeba vlaky jezdí na elektřinu už docela dlouho, zkouší se i lodě a další prostředky a u některých to skutečně funguje. Ovšem s jedinou výjimkou a tou je právě letectví. To je totiž jediný obor dopravy, kde je zásadním faktorem poměr hmotnosti paliva k uložené energii. A i kdyby se NASA nebo jakákoliv jiná organizace na hlavu stavěla, tak u letadel nedokáže nijak obejít fyzikální fakt, že ve fosilním palivu je uloženo na jednotku hmotnosti cca 30x více energie, než v bateriích. Takže i kdyby hmotnost pohonného ústrojí byla znatelně menší, než u spalovacích motorů (což zase takový rozdíl není), pokud nedojde ke zvýšení kapacity baterií minimálně na dvacetinásobek při stejné hmotnosti, nedokáže z toho nikdo poskládat komerčně použitelné letadlo. NASA jako každý nadšenec staví pouze experimentální model, ono totiž reálně postavit elektrické letadlo je mnohem snažší, než se spalovacím motorem, ale vždycky to bude končit u toho experimentu, protože žádné použitelné baterie neexistují a nejsou ani na obzoru. Takže zase jen další zbytečná studie a vyhozené prachy.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor