NASA v listopadu otestuje Armageddon v praxi: zkusí vychýlit asteroid z jeho oběžné dráhy

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) připravuje misi, která nemá v jeho historii obdoby. Půjde o praktický test schopnosti výrazně a předvídatelně změnit trajektorii asteroidu. Pokud se vám ale při čtení těchto řádků vybavuje film Armageddon s Brucem Willisem, budete možná zklamáni.

Mise DART (Double Asteroid Redirection Test), kterou řídí Úřad pro koordinaci planetární obrany, zahrnuje vyslání dvojice družic k relativně blízké dvojici asteroidů, známé jako dvojplanetka Didymos. Jedná se o jeden velký asteroid o průměru přibližně 780 metrů – to je vlastní Didymos – a jeho 160metrový „měsíc“, který kolem něj obíhá.

Armageddon v praxi

DART má být vůbec první demonstrací „techniky kinetického impaktoru“, která spočívá ve vyslání jedné nebo více velkých vysokorychlostních kosmických sond do dráhy asteroidu s cílem změnit trajektorii jeho pohybu.

Vzhledem k tomu, že „měsíc“ je typičtějším typem asteroidu, které mohou ohrozit Zemi (asteroidů této velikosti je více a není snadné je pozorovat), bude se testovat možnost ovlivnění takového objektu nárazem do něj rychlostí téměř 15 000 kilometrů za hodinu. Tím se rychlost „měsíce“ změní – sice jen o pouhý zlomek procenta, ale natolik, že jeho oběžná doba bude měřitelně ovlivněna.

Přesné zjištění toho, jak moc dokáže takový náraz ovlivnit trajektorii objektu, pomůže při plánování případných budoucích misí na odklonění potenciálně nebezpečného asteroidu. Na tomto místě je vhodné konstatovat, že o narážení kosmických lodí do vesmírných balvanů neexistuje mnoho vědeckých poznatků.

Vychýlíme asteroid?

Krátce před operací bude vypuštěna doprovodná sonda nazvaná Light Italian CubeSat for Imagine Asteroids (LICIACube), jež byla dokončena minulý týden. Jejím úkolem bude proletět kolem přesně v okamžiku nárazu a zachytit „vzniklý gejzír výtrysků a případně nově vytvořený impaktní kráter“.

Bude to jistě velmi vzrušující a zajímavá mise. Původní termín startu byl stanoven na letošní léto, nicméně z technických důvodů byla celá akce přesunuta až na 23. listopad (přesněji řečeno 24. listopad v 7:20 středoevropského času).

DART má v tento den odstartovat z Vandenbergovy vesmírné základny v jižní Kalifornii na palubě rakety Falcon 9 společnosti SpaceX, přičemž NASA i SpaceX slibují stream s přenosem startu.

Ačkoli jsou srážky velkých vesmírných objektů se Zemí relativně vzácné, v minulosti již došlo k několika katastrofickým kolizím. Nejvýznamnějším dopadem, který naše planeta zažila, je jistě ten, který před zhruba 66 miliony let vyhubil dinosaury.

Diskuze (2) Další článek: Rychlý bezdrát i pro starší počítač. D-Link vyrobil první síťovku s Wi-Fi 6 do USB