NASA v poslední minutě zrušila test rakety SLS pro let na Měsíc kvůli problémům s ventilátorem

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) v neděli 3. dubna odložil kritický test své nové rakety Space Launch System (SLS). Krátce po dvanácté hodině středoevropského času oznámil, že test ruší kvůli problému s mobilní vypouštěcí rampou.

Agentura plánovala naplnění rakety palivem v rámci takzvané „mokré generální zkoušky“, která měla napodobit proces odpočítávání před startem pro chystanou misi Artemis 1 na Měsíc, jež by se měla uskutečnit koncem tohoto roku.

Test rakety ani nezačal

Den začal povolením testu od ředitele pro start Charlieho Blackwella-Thompsona. Byly provedeny první kroky k přípravě zkoušky, včetně závěrečných úkonů potřebných k propojení mobilní vypouštěcí rampy s raketou SLS a jejím kosmickou lodí Orion.

Motory rakety jako takové neměly být zažehnuty, ale měly být testovány různé procesy, včetně zavírání přívodních potrubí systému až po pohyb deflektorů a - část, která nakonec způsobila klopýtnutí – plnění kapalného vodíku a kyslíku do nádrží rakety.

Ještě předtím, než zaměstnanci NASA začali plnit kosmickou loď 2,6 miliony litrů kapalného paliva, agentura zjistila, že systém, který má zásadní význam pro bezpečnost rakety, selhal. Dle vyjádření ztratil schopnost udržovat tlak v mobilním odpalovacím zařízení.

Inženýři problém prošetřili a zjistili potíže s ventilátorem. „Ventilátory jsou potřebné k zajištění přetlaku v uzavřených prostorách uvnitř mobilní vypouštěcí rampy a k tomu, aby se do nich nedostaly nebezpečné plyny,“ uvedla NASA. „Bez této schopnosti nemohou technici bezpečně pokračovat v plnění pohonných látek do rakety a kryogenního pohonného stupně.“

Nebyla to první komplikace

Testování se již jednou opozdilo kvůli nepříznivému počasí. NASA oznámila, že do bleskosvodů startovací rampy udeřily čtyři blesky. Agentura potvrdila, že „první tři údery, jež zasáhly bleskosvod číslo dva, byly nízké intenzity a pokračuje v prověřování údajů ze čtvrtého úderu, který byl vyšší intenzity a zasáhl bleskosvod číslo jedna.“ Nepředpokládá se, že by problém s ventilátorem souvisel s údery blesků.

Během nedělní telekonference vedoucí mise Mike Sarafin a ředitel startu Charlie Blackwell-Thompson uvedli, že týmy pokračují v řešení problému s ventilátory a že se je pokusí odstranit ještě večer téhož dne. NASA plánuje, že bude pokračovat v mokré generální zkoušce v pondělí 4. dubna.

Úspěšný test by pro NASA znamenal důležitý milník. Na vývoj systému Space Launch System vynaložila během deseti let více než 23 miliard dolarů (cca 507 miliard korun). Raketa je podstatným prvkem mnoha plánů pro lety na Měsíc a dalších oblastí.

Pokud chcete sledovat aktuální situaci v přímém přenosu, pak můžeme vaší pozornosti živý stream na YouTube, který zajišťuje Kennedyho vesmírné středisko.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022