NASA vybírá vědecké experimenty, které pošle na Měsíc. Miniaturní skleník, detekci měsícotřesení, vodivost…

Až v rámci mise Artemis 3 vyrazí astronauti na naši přirozenou družici, povezou s sebou i miniaturní skleník. Ten jim umožní studovat, jak se různé plodiny přizpůsobují tamějšímu drsnému prostředí.

Zařízení, které je součástí výzkumného programu Lunar Effects on Agricultural Flora (LEAF), by se podle NASA mohlo stát „prvním experimentem sledujícím fotosyntézu rostlin, růst a systémové stresové reakce v kosmickém záření a částečné gravitaci.“

Jak zdůrazňuje Space.com, nebude to poprvé, co se na lunárním povrchu ocitnou nějaké rostliny. V roce 2019 Čína poslala na odvrácenou stranu Měsíce semínka bavlny, která o několik dní později vyklíčila.

NASA podle dostupných informací již vybrala i dva další vědecké experimenty. Lunar Environment Monitoring Station (LEMS) bude obnášet detekování „měsícotřesení“ pomocí malého autonomního seismometru.

Lunar Dielectric Analyzer (LDA) byl pak navržen tak, aby umožnil změřit schopnost regolitu vést elektřinu, což je klíčové z hlediska hledání ložisek ledu.

„Tyto tři vědecké přístroje budou od časů Apolla naší první příležitostí využít jedinečné schopnosti lidských badatelů k provádění transformativní lunární vědy,“ uvedl Joel Kearns z NASA v prohlášení