NASA vyzkoušela repasovaný motor raketoplánu. Test skončil předčasně

• NASA provedla první z devíti testů motoru RS-25
  • Motor se původně používal pro pohon raketoplánu, nyní bude pohánět raketu SLS
  • Test skončil předčasně

NASA v úterý večer našeho času zažehla obří motor RS-25, který můžete do konce srpna vidět na výstavě Cosmos Discovery v Brně.

RS-25 byl vyvinut v 70. letech jako hlavní motor raketoplánu. Při startu vesmírného korábu pracoval přibližně 8 minut a jako palivo používal směs kapalného kyslíku a vodíku z vnější palivové nádrže.

Na raketoplány už sice sedá prach v muzeích, ale motory budou využity pro pohon nové rakety SLS (Space Launch System).

Ve Stennisově vesmírném středisku v Mississippi proběhl 14. srpna první z devíti zkušebních zážehů upraveného motoru RS-25. Původně měl trvat 500 sekund, ale už po 319 sekundách se motor vypnul. Zatím to vypadá, že problém nebyl na samotném motoru ale na testovacím zařízení.

Podle NASA byly hlavní cíle testu splněny. NASA chtěla vyzkoušet novou spalovací komoru a řídicí jednotku motoru.

Recyklovaný Space Shuttle

Raketoplán využíval tři motory RS-25, se kterými se po svém letu samozřejmě vrátil zpět na Zemi. V případě SLS budou využity 4 motory, které budou na jedno použití.

V roce 2015 podepsala firma Aerojet Rocketdyne s NASA smlouvu na obnovení výroby motorů. Při výrobě se má využít současných technologií a to včetně 3D tisku, které by měly vést k levnější a efektivnější produkci.

Prní let SLS má proběhnout v roce 2020. Pro první čtyři starty může NASA využít celkem 16 motorů, které zbyly po programu Space Shuttle.

RS-25 není jediná část raketoplánu, která bude využita. Centrální stupeň rakety vychází z vnější palivové nádrže ET a přídavné stupně na tuhé pohonné hmoty jsou upravené rakety SRB, které raketoplán využíval první dvě minuty letu. Poté se vrátily zpět na zemi – přistály na padácích v oceánu.

Diskuze (6) Další článek: Magic Leap One: revoluce se nekoná. Použitelné brýle pro rozšířenou realitu jsou ještě daleko