NASA začíná stavět tichý nadzvukový letoun X-59 QueSST. Létat by mohl již v roce 2021

Na obrázcích vypadá jako stroj z vědeckofantastického filmu, ve skutečnosti se však jedná o nadzvukový letoun X-59 QueSST, který připravuje NASA. Ta tento týden publikovala informaci, že letadlo je po rozsáhlé revizi projektu připraveno k finální montáži a poté i k prvním zkušebním letům.

Stroj, označovaný zkratkou QueSST (Quiet SuperSonic Technology – „tichá nadzvuková technologie“), je mimo jiné zajímavý tím, že při překonání rychlosti zvuku nevyvolá aerodynamický (jinak též sonický) třesk. Tím se odlišuje od tradičních nadzvukových letounů.

Tichý nadzvukový letoun NASA X-59

Celý projekt má za sebou poměrně komplikovanou cestu, během které musel překonat nejednu překážku. Je součástí programu Integrated Aviation Systems a jeho vývoj byl iniciován diskuzemi o nadzvukových dopravních letadlech, jejichž éru ukončilo v roce 2003 uzemnění letounů Concorde.

Klíčem k téměř neslyšnému překonání hranice rychlosti zvuku je protáhlý tvar stroje, na kterém vědci NASA pracují již několik desetiletí. Dřívější iterace používaly upravený proudový letoun F-5E s prodlouženou přídí, která zjemňovala rázové vlny.

Sestavení finálního stroje X-59 QueSST bude probíhat v továrně Skunk Works v kalifornském Palmdale. NASA zde bude spolupracovat s renomovaným výrobcem letadel Lockheed Martin, se kterým stroj také navrhovala. Celá stavba bude rozdělena na tři části: hlavní trup, křídlo a stabilizační prvky.

Až 1512 kilometrů za hodinu

Kromě schopnosti překonat rychlost zvuku bez aerodynamického třesku bude letadlo zajímavé i v dalších ohledech. Zmínit můžeme například inovativní kokpit eXternal Visibility System (XVS), poskytující pilotům výhled pomocí kamer a obrazovek. Stroj se má pohybovat rychlostí až 1512 km/h ve výšce 16,8 kilometrů.

Očekává se, že konečná montáž, včetně instalace XVS, proběhne do konce roku 2020. Následovat pak budou zkušební lety nad územím Spojených států, s jejichž zahájením se počítá v roce 2021. Ve vzdálené budoucnosti se skví vize návratu éry komerční nadzvukové letecké dopravy. Další informace o tomto projektu můžete načerpat na oficiální stránce www.nasa.gov/X59.

Diskuze (17) Další článek: Jak se tankuje vodík v Česku? Těžko. S elektromobily na baterky je to už mnohem jednodušší

Témata článku: Technika, Budoucnost, Doprava, NASA, USA, Letadla, Létání, Zvuk, Lockheed Martin, XVS, Rychlost zvuku, Zkušební let, Stroj, Letadlo, Tichý, Rychlost, Nadzvukový letoun, Skunk Works, QueSST, ITER, Letoun, Quiet, TIC



Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2