Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) udělal další krok k tomu, aby se létající taxíky staly skutečností. Agentura ohlásila zahájení testů plně elektrického stroje s vertikálním startem a přistáním (eVTOL) společnosti Joby Aviation.
Zkušební provoz začal v tichosti 30. srpna a potrvá až do pátku 10. září. Součástí testů bude měření hluku pomocí 50 mikrofonů, které budou měřit „akustický profil“ stroje v průběhu letu. Dalším cílem je odhalit nedostatky v pravidlech Federálního úřadu pro letectví (FAA) a zajistit, aby tato autorita byla lépe připravená na schvalování létajících taxíků, doručovacích dronů a dalších nekonvenčních letadel.
Elektrický létající taxík
Jedná se o první testy eVTOL v rámci národní kampaně Advanced Air Mobility (AAM). Údaje z tohoto programu pomohou v roce 2022 vytvořit kompletní sadu testů, která bude aplikovatelná jak na další létající taxíky, tak i na složitější letové situace. Kampaň bude v průběhu několika příštích let probíhat na více místech Spojených států.
Aktuální testování probíhá na letecké základně Joby, nacházející se nedaleko regionu Big Sur na pobřeží amerického státu Kalifornie. Aktuálním cílem NASA je shromáždit údaje o výkonech a akustických vlastnostech dopravního prostředku, které budou použity při modelování a simulaci budoucích koncepcí vzdušného prostoru.
Během letů taxíku Joby podle testovacích scénářů bude tým NASA shromažďovat informace o tom, jak se stroj pohybuje, jak zní a jak komunikuje s dispečery. Budoucí partneři budou kvůli vyhodnocení připravenosti svých strojů létat podle podobných scénářů.
Analýza těchto údajů připraví kampaň AAM na provedení první sady testů, označované jako NC-1. Ty jsou plánované na rok 2022 s tím, že jejich součástí budou složitější letové scénáře a další létající dopravní prostředky.
Příprava předpisů
Hlavním smyslem této snahy je připravit regulační orgány na nárůst počtu dopravních prostředků, pohybujících se v nízkých výškách. Právě sem míří celá řada projektů, jejichž společným cílem je nabídnout rychlou přepravu v rámci přeplněných velkoměst.
Zahájení testů je také úspěchem firmy Joby Aviation. Ta začíná se zkouškami nedlouho poté, co koupila leteckou taxislužbu Uber a od japonské Toyoty získala investici ve výši 394 milionů dolarů. V tuto chvíli nelze předpovědět, zda tato značka bude i nadále hrát významnou roli, ale zjevně se jedná o druh spolupráce, ve který doufala.
„Národní kampaň AAM má zásadní význam pro podporu vědeckého poznání a veřejné přijetí letadel eVTOL,“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti Joby Aviation JoeBen Bevirt. „Jsme nesmírně hrdí na to, že jsme v uplynulých deseti letech úzce spolupracovali s NASA na elektrickém létání a že jsme první společností, která v rámci kampaně létá s eVTOL.“