NASA zdražuje soukromé mise na Mezinárodní vesmírnou stanici. Výlet bude stát stovky milionů korun

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) zvýšil ceny, které hodlá účtovat za budoucí mise soukromých astronautů na Mezinárodní vesmírné stanici. Agentura uvedla, že nové ceny odrážejí skutečné náklady, informuje SpaceNews.

Revidovaný ceník zveřejněný 29. dubna upravuje částky, které Národní úřad pro letectví a vesmír účtuje za náklad, zdroje stanice, čas posádky a další služby. NASA již počátkem tohoto roku uvedla, že ceny aktualizuje poté, co revidovala své poplatky za komerční a obchodní aktivity na stanici.

Mise na ISS přijde na miliony

Dle původního ceníku z června 2019 si NASA účtovala 11 250 dolarů (asi 237 200 Kč) na osobu a den za podporu života a využívání toalety a dalších 22 500 dolarů (cca 474 400 Kč) na osobu a den za zásoby pro posádku, včetně potravin a vzduchu.

Dle nové cenové politiky bude požadovat 5,2 milionu dolarů (asi 109 milionů korun) na osobu za čas věnovaný podpoře mise soukromých astronautů. Dalších 4,8 milionu dolarů (cca 101 milionů korun) pak požaduje za základní služby, jako je plánování mise.

K tomu je nutné dále připočítat poplatky mezi 88 000 až 164 000 dolary (asi 1,9 až 3,5 milionů korun) na osobu a den za přepravu potravin a dalšího nákladu. Dále účtuje 40 až 1 500 dolarů (tj. 840 až 31 600 Kč) na osobu a den za zásobování posádky a 2 000 dolarů (asi 42 200 Kč) na osobu a den za potraviny.

Citelné zdražení

To pro společnosti, provádějící soukromé mise astronautů, znamená velmi citelné zdražení. Podle starého ceníku by náklady na podporu života a zásobování posádky pro hypotetickou týdenní misi čtyř osob na ISS stály 945 000 dolarů (necelých 20 milionů korun), přičemž tato částka nezahrnuje skladovací prostory, data ani energii.

Dle nového ceníku by náklady na náklad, potraviny a další zásoby pro stejnou misi činily přinejmenším 2,5 milionu dolarů (asi 53 milionů korun) a dalších 10 milionů dolarů (cca 210 milionů korun) by bylo nutné zaplatit v poplatcích za misi.

Agentura si však nechává otevřenou možnost vyjednávání o cenách v závislosti na specifikách mise. „Vzhledem ke složitosti misí soukromých astronautů a jejich odlišným koncepcím se mohou úhrady za tyto mise lišit,“ uvedla NASA s tím, že podrobné ceny „budou vyjednány v okamžiku schválení mise a uzavření smlouvy nebo dohody“.

Kromě zvýšení cen NASA doporučila, aby mise soukromých astronautů nezahrnovaly výstupy do volného prostoru. Na základě své vlastní studie totiž dospěla k závěru, že výstupy do vesmíru „by neměly být obecně nabízeny vzhledem k celkovým rizikům“.

Diskuze (4) Další článek: Spekulace: Sony PlayStation VR 2 nabídne čtyřikrát vyšší rozlišení než první generace

Témata článku: Vesmír, NASA, Mezinárodní vesmírná stanice, Peníze, Vesmírná turistika, Potraviny, Dolar, Soukromé, Stovka milionů, Astronaut, Náklady, Ceník, Mise, Poplatek, ISS, SpaceNews

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

ZajímavostiÚložiště

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček