NASA zjistila, že prostory Mezinárodní vesmírné stanice jsou zamořené bakteriemi

Vědci z NASA zjistili, že Mezinárodní vesmírná stanice (ISS), která může být dočasným vesmírným domovem až šesti astronautů, je doslova zamořena bakteriemi, potenciálně způsobujícími onemocnění. Mnoho organismů zde na různých površích tvoří bakteriální a plísňovitý povlak.

Tým odborníků z NASA v časopise Microbiome zveřejnil výsledky své aktuální studie. Jde tak o první komplexní katalog bakterií, zachycených v uzavřených prostorách kosmické stanice. Mimo jiné došli k závěru, že schopnost biofilmů způsobovat mikrobiálně indukovanou korozi by mohla vyústit v problémy s infrastrukturou ISS.

Kde se vzaly bakterie na ISS?

Mikroby na Mezinárodní vesmírné stanici zavlekla lidská posádka. Jsou víceméně stejné jako ty, na které můžeme narazit v posilovnách, kancelářích či v nemocnicích. Zahrnují takzvané oportunistické patogenní bakterie, jako jsou Staphylococcus aureus (také zlatý stafylokok, běžně se vyskytující na kůži a v nose) a tyčinkovité bakterie čeledi Enterobacteriaceae (spojené s lidským trávícím traktem).

Ačkoli na Zemi mohou tyto bakterie způsobit onemocnění, zatím není zřejmé, zda a jaký vliv mají na posádku Mezinárodní vesmírné stanice. Vedoucí vědecký pracovník laboratoře NASA Jet Propulsion Laboratory Dr. Kasthuri Venkateswaran upozorňuje, že „specifické mikroby v uzavřených prostorách na Zemi ovlivňují lidské zdraví.“

V návaznosti na to varuje, že v případě kosmonautů může být problém ještě větší, neboť mají pozměněnou imunitu a nemají přístup k sofistikované lékařské péči, která je na Zemi snadno dostupná. V případě propuknutí nemoci by mohla situace vygradovat a způsobit daleko vážnější následky.

Výzkum ukázal nepříjemnou pravdu

Vědci v rámci studie použili jak tradiční kultivační techniky, tak metody sekvenování DNA. Analyzovali vzorky, odebrané z povrchu kosmické lodě v osmi lokalitách, včetně pozorovacího okénka nebo toalety, ze které při nedávné nehodě uniklo téměř deset litrů vody.

Během čtrnácti měsíců byly v průběhu tří misí odebrány také vzorky ze stolu v jídelně, z prostoru určeného pro cvičení a z ložnice. Výsledky ukázaly, že svým způsobem extrémní prostředí Mezinárodní vesmírné stanice bakteriím prospívá.

Odborníci z NASA jsou přesvědčeni o tom, že závěry jejich studie mohou být použity ke zlepšení bezpečnostních opatření pro kosmonauty NASA, zejména pak pro dlouhodobé mise nebo život ve vesmíru.

Diskuze (26) Další článek: Dvanáct jader bude pro Ryzen 3000 maximum. Šestnáct jader zůstává v záloze

Témata článku: Zdraví, Vesmír, Věda, Země, Bakterie, Mezinárodní vesmírná stanice, Biologie, Povlak, Studie, Propuknutí, Prostora, ISS, Aureus, Posilovna, Uzavřená prostora, Mikroby, NASA Jet Propulsion, Stafylokok aureus, Jet Propulsion Lab

Mobilní volání v Česku slaví 31 let. Zavzpomínejte, čím se tehdy telefonovalo a kolik to stálo

** Pro střední Čechy stačil jeden vysílač. ** První „mobil“ pendloval od zásuvky k zásuvce. ** Ze začátku si mohli zavolat pouze milionáři.

Filip Kůžel
Historie
Nejlepší hry zdarma: Jak si skvěle zahrát a neutratit za to ani korunu

Za kvalitní hry nemusíte utratit ani korunu. Máme pro vás tipy na nejzajímavější hry zdarma, které přitom snesou srovnání s draze placenými tituly a v mnohém je i překonávají. Hry žijí z drobných nákupů přímo ve hře, ale ani za ně utrácet nemusíte.

TémaFree-to-play