Naše střeva jsou plná miniaturních elektrických generátorů

Nová studie odhalila, že bakterie žijící hluboko v našich střevech jsou schopny produkovat elektřinu – a to rozkládáním cukru. Zcela konkrétně se jedná o bakterie kyeliny mléčné Enterococcus faecalis, které se vyskytují nejen u jedinců trpících různými zdravotními problémy (třeba infekcemi močových cest), ale i u zdravých lidí.

„Bakterie kyseliny mléčné a mnoho dalších bakterií je pravděpodobně schopno provádět elektrochemii,“ konstatoval mikrobiolog Lars Hederstedt z Lund University.

Celý proces využívá tzv. extracelulárního elektronového transferu (EET), který vzdáleně připomíná způsob, jakým dýcháme. Tento transfer podporují molekuly známé jako chinony.

Dotyčný výzkum je zajímavý rovněž z pohledu syntrofie, tedy způsobu, jakým bakterie ve volné přírodě spolupracují s jinými mikroorganismy, aby spojenými silami dokázaly věci, které by jinak byly mimo jejich možnosti.

„Syntrofie poskytuje metabolickou schopnost, kterou buňky samy o sobě nemají,“ říká Hederstedt. „Například určitá chemická sloučenina může být v přírodě účinně rozložena pouze tehdy, když se vyskytnou pohromadě dva různé typy bakterií, ale nikoli individuálně.“

Odborníci z UC Berkeley se domnívají, že technika EET se vyvinula, aby pomohla bakteriím přežít jak v prostředí bohatém na kyslík, tak v prostředí s jeho nedostatkem. Zjednodušeně řečeno jde o něco na způsob „záložního systému“, jehož další výzkum by mohl mj. vést k vývoji nových léků.

Diskuze (1) Další článek: MacOS Mojave je hotový. Můžete si ho zdarma stáhnout do svého počítače, pokud na něm máte jablko

Témata článku: Zdraví, Příroda, Výzkum, Elektřina, Bakterie, Tělo, Střevo, Volná příroda, Nová studie, Nový lék, Spojená síla, Transfer, Generátor, Elektrický generátor, Záložní systém, UC Berkeley, Celý proces, Zdravý člověk

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Solární panely v silnici vypadaly jako dobrý nápad. V praxi se ale neosvědčily

** Nápad použít na silnice místo asfaltu solární panely vypadal slibně ** Praktické testy však odhalily celou řadu nevýhod ** Nejhorší je směšná účinnost ve srovnání s fotovoltaickou elektrárnou

Windows 10 už jsou na 700 milionech počítačů, ale není to jen labutí píseň?

** Windows 10 překonaly hranici 700 milionů instalací ** To je úctyhodné číslo a miliarda se blíží ** Analýzy ale i tak ukazují proměnu, jak používáme počítače a mobily