Naše střeva jsou plná miniaturních elektrických generátorů

Nová studie odhalila, že bakterie žijící hluboko v našich střevech jsou schopny produkovat elektřinu – a to rozkládáním cukru. Zcela konkrétně se jedná o bakterie kyeliny mléčné Enterococcus faecalis, které se vyskytují nejen u jedinců trpících různými zdravotními problémy (třeba infekcemi močových cest), ale i u zdravých lidí.

„Bakterie kyseliny mléčné a mnoho dalších bakterií je pravděpodobně schopno provádět elektrochemii,“ konstatoval mikrobiolog Lars Hederstedt z Lund University.

Celý proces využívá tzv. extracelulárního elektronového transferu (EET), který vzdáleně připomíná způsob, jakým dýcháme. Tento transfer podporují molekuly známé jako chinony.

Dotyčný výzkum je zajímavý rovněž z pohledu syntrofie, tedy způsobu, jakým bakterie ve volné přírodě spolupracují s jinými mikroorganismy, aby spojenými silami dokázaly věci, které by jinak byly mimo jejich možnosti.

„Syntrofie poskytuje metabolickou schopnost, kterou buňky samy o sobě nemají,“ říká Hederstedt. „Například určitá chemická sloučenina může být v přírodě účinně rozložena pouze tehdy, když se vyskytnou pohromadě dva různé typy bakterií, ale nikoli individuálně.“

Odborníci z UC Berkeley se domnívají, že technika EET se vyvinula, aby pomohla bakteriím přežít jak v prostředí bohatém na kyslík, tak v prostředí s jeho nedostatkem. Zjednodušeně řečeno jde o něco na způsob „záložního systému“, jehož další výzkum by mohl mj. vést k vývoji nových léků.

Diskuze (1) Další článek: MacOS Mojave je hotový. Můžete si ho zdarma stáhnout do svého počítače, pokud na něm máte jablko