Více než dvacet let od ukončení provozu legendárního Concordu se možná vrací nadzvuková letecká doprava. Americká firma Boom Supersonic dosáhla významného úspěchu, když její demonstrátor XB-1 28. ledna 2025 na kalifornské základně Mojave Air & Space Port úspěšně překonal zvukovou bariéru. Jde o vůbec první civilní nadzvukový letoun vyvinutý v USA.
Za kniplem seděl firemní šéfpilot Tristan „Geppetto“ Brandenburg, který s letounem vystoupal do výšky 35 290 stop (přibližně 10,7 kilometru) a dosáhl rychlosti Mach 1,122, což odpovídá asi 1207 km/h. Pro lepší představu – běžná dopravní letadla létají rychlostí mezi 770 až 930 km/h.
První vyrobený soukromníkem
Úspěch je významný zejména tím, že dosud byly nadzvukové letouny výhradně dílem státních institucí a armád. „XB-1 dokazuje, že technologie pro nadzvukovou dopravu cestujících je konečně zde. Malá skupina talentovaných a oddaných inženýrů dokázala to, k čemu dříve byly potřeba vlády a miliardy dolarů,“ uvedl zakladatel a generální ředitel Boom Supersonic Blake Scholl.
Překonání rychlosti zvuku předcházela důkladná příprava. Od prvního letu v březnu 2024 absolvoval XB-1, který je pouze třetinovým modelem budoucího dopravního letounu, sérii jedenácti testovacích letů s lidskou posádkou v postupně stále náročnějších podmínkách. Tým systematicky rozšiřoval letovou obálku od podzvukových přes transsonické až po nadzvukové rychlosti.
Je symbolické, že k překonání zvukové bariéry došlo ve stejném vzdušném prostoru, kde Chuck Yeager v roce 1947 poprvé překonal rychlost zvuku. Tento počin zároveň představuje první civilní nadzvukový let s lidskou posádkou od vyřazení Concordu před více než 20 lety a otevírá cestu k návratu komerčních nadzvukových letů.
Chystá se nadzvukový letoun Overture
XB-1 je vybaven celou řadou inovativních technologií, které budou využity i v připravovaném dopravním letounu Overture. Patří mezi ně například speciální systém rozšířené reality pro přistávání, který řeší problém špatné viditelnosti z kokpitu způsobené dlouhým nosem a vysokým úhlem náběhu – a to bez nutnosti používat pohyblivý nos, jaký měl Concorde.
Téměř celá konstrukce je vyrobená z uhlíkových kompozitů, což zajišťuje nízkou hmotnost a vysokou pevnost. Specialitou jsou vstupy vzduchu do motorů, které zpomalují nadzvukový proud vzduchu na podzvukovou rychlost. Tím umožňují běžným proudovým motorům pracovat efektivně jak při vzletu, tak při letu nadzvukovou rychlostí. Poznatky z vývoje budou využity i u letounu Overture a jeho nového motoru Symphony.
Připravovaný letoun Overture má přepravit 64 až 80 cestujících rychlostí Mach 1,7, což je zhruba dvojnásobek rychlosti dnešních dopravních letadel. Zájem o něj je značný – firma už má 130 objednávek od American Airlines, United Airlines a Japan Airlines.
V roce 2024 dokončila v Greensboro v Severní Karolíně stavbu továrny, která má ročně vyrábět až 66 letounů. Overture je optimalizován pro rychlost, bezpečnost a udržitelnost – jeho motory budou moci používat až 100% udržitelné letecké palivo.
Zdroje: Boom Supersonic, ARS Technica, Digital Trends.