Letadla | Boeing | Katastrofy

Návrat Boeingů 737 Max na oblohu se odkládá – v softwaru letadla byla objevena další chyba

Letadlo Boeing 737 Max se stalo noční můrou nejen pro výrobce, který přišel o svou pověst, ale i aerolinky, jež musely tyto stroje po dvou tragických nehodách uzemnit. Zatímco všichni čekají, kdy budou letouny moci opět odstartovat k nebesům, výrobce přišel s nepříznivou zprávou.

Během auditu palubní technologie pod dohledem Federální letecké správy (FAA), který probíhal minulý týden, byla nalezena další softwarová chyba. Je takřka jisté, že se 737 Max nevrátí na oblohu přinejmenším do doby, dokud se nepodaří zjištěnou závadu odstranit. Nepříjemnou informaci přinesl deník The Wall Street Journal.

Problémový 737 Max

Mluvčí Boeingu v oficiálním prohlášení uvedl, že firma ve spolupráci s FAA připravuje nezbytné aktualizace a informoval své zákazníky i dodavatele. „Naší nejvyšší prioritou je zajistit, aby byl model 737 Max bezpečný a splnil všechny požadavky, než se vrátí do provozu.“ uvádí zpráva pro tisk.

Na závadu se přišlo během testů počítače pro řízení letu s novým softwarem, prováděném na jednom z uzemněných strojů. K selhání systému došlo v okamžiku, kdy se technici rozhodli otestovat navigaci. Špatnou zprávou je, že výsledkem chyby byla havárie celého počítačového systému letadla, který pak musel být znovu spuštěn.

Výrobce nijak neupřesnil, jakých systémů se odhalená chyba týká. Zpravodajství ABC News však s odkazem na zdroje obeznámené s podrobnostmi tvrdí, že během simulovaného startu letadla spolu přestaly komunikovat dva blíže nespecifikované počítačové systémy.

Návrat na oblohu se odkládá

Stroj kvůli tomu neprošel auditem, který je nezbytné absolvovat před prvními zkušebními lety. Teprve na jejich základě a po certifikačním letu bude možné udělit Boeingu 737 Max osvědčení pro lety s cestujícími. Je tedy takřka jisté, že letecké společnosti musejí počítat s dalším odkladem návratu těchto letounů do svých flotil.

Letadla Boeing 737 Max byla uzemněna v březnu loňského roku poté, co během dvou havárií v Etiopii a Indonésii zahynulo v troskách těchto strojů 346 cestujících a členů posádky. Hlavním podezřelým je systém MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation Systems), jež měl zajišťovat vyrovnávání polohy letounu kvůli jinému způsobu ukotvení motorů.

Zatím poslední neúspěch přichází jen několik dní po uvolnění dokumentů, které ukázaly, že zaměstnanci Boeingu měli obavy ohledně bezpečnosti letadla. Firma se přesto rozhodla tlačit FAA a další regulační úřady, aby nevyžadovaly pro tento typ speciální výcvik pilotů na simulátoru, což mělo přispět k rychlejšímu uvedení do provozu.

Diskuze (46) Další článek: Microsoft aktualizuje prehistorický WordPad. Bude obsahovat reklamu na webové Office

Témata článku: Software, Doprava, Letadla, Létání, Boeing, Katastrofy, Federální letecká správa, Letoun, Wall Street Journal, MCAS, Etiopie, Indonésie, Systém letadla, Řízení letu, Stroj, Letadlo, Obloha