Návrat člověka na Měsíc začne v Oceánu bouří. Příští rok tam dosedne soukromý lander

• NASA chce v roce 2024 vrátit člověka na Měsíc
  • Ještě předtím tam poletí roboti
  • Intuitive Machines už zná místo přistání svého landeru Nova-C

Firma Intuitive Machines staví lander Nova-C, který by měl v říjnu 2021 odstartovat k Měsíci. Na jeho povrch dopraví až 100 kg vědeckých přístrojů a experimentů. NASA chce testovat nové technologie pro dlouhodobější pobyt člověka na povrchu Měsíce. Cílem je mimo jiné využití místních zdrojů.

Nova-C má podle aktuálního plánu odstartovat 11. října 2021 pomoci rakety Falcon 9 ze startovacího komplexu 39A na Mysu Canaveral, ze kterého se k Měsíci vydalo Apollo 11.

Místo přistání ale bude odlišné – lander dosedne po šesti dnech letu do Oceánu bouří a to konkrétně nedaleko Vallis Schröteri. Obří koryto vzniklo v důsledku magmatické činnosti pohybující se lávy. Přesné místo přistání je rovné, bez větších balvanů a landeru poskytne dostatek slunečního záření po celý lunární den (ten trvá 14 pozemských dní).

Lander dědí technologie projektu Morpheus od NASA. Je vybaven motorem na metan a kapalný kyslík a autonomní technologií, která dokáže vyhledat vhodné místo pro přistání.

Přistání landeru bude provedeno v rámci programu Commercial Lunar Payload Services (CLPS), který má NASA připravit na návrat člověka na Měsíc. Firma Intuitive Machines na něj dostala od NASA necelých 80 milionů dolarů. Není ale jediná. Firma Astrobotic chystá rover Peregrine.

Do hry mohou vstoupit i další firmy. Blue Origin Jeffa Bezose například staví lander Blue Moon.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022