Co mají společného dopravní letouny a Brno? Sídlí zde inženýrská pobočka Honeywellu a stovky inženýrů, kteří vyvíjejí nejrůznější avionické systémy nebo třeba přijímače satelitního intenretu přímo na palubě. Zajeli jsme se podívat na návštěvu.

Co mají společného dopravní letouny a Brno? Sídlí zde inženýrská pobočka Honeywellu a stovky inženýrů, kteří vyvíjejí nejrůznější avionické systémy nebo třeba přijímače satelitního intenretu přímo na palubě. Zajeli jsme se podívat na návštěvu.

Průmyslové městečko Černovické terasy. Na ploše několika set hektarů najdete tisíce inženýrů a vývojářů všecho druhu z desítek zemí světa. Svoji pobočku zde má už patnáct let i Honeywell.

Průmyslové městečko Černovické terasy. Na ploše několika set hektarů najdete tisíce inženýrů a vývojářů všecho druhu z desítek zemí světa. Svoji pobočku zde má už patnáct let i Honeywell.

Josef Dvořák, Aerospace Engineering Director, dohlíží na inženýry, kteří v Brně vyvíjejí některé avionické systémy nebo třeba satelitní internet JetWave

Josef Dvořák, Aerospace Engineering Director, dohlíží na inženýry, kteří v Brně vyvíjejí některé avionické systémy nebo třeba satelitní internet JetWave

V laboratoři satelitního internetu JetWave

V laboratoři satelitního internetu JetWave

Malá exotická parabola satelitního internetu. Z druhé strany je sada motorů, které až 200× za sekundu upraví náklon paraboly k družici na orbitě. Díky tomu může přijímač nabídnout konektivitu až 50 Mb/s.

Malá exotická parabola satelitního internetu. Z druhé strany je sada motorů, které až 200× za sekundu upraví náklon paraboly k družici na orbitě. Díky tomu může přijímač nabídnout konektivitu až 50 Mb/s.

Přijímač satelitního internetu. Pro vysokorychlostní internet (50 Mb/s) se používají milimetrové vlny, pro telemetrická/servisní data z pilotní kabiny pak atmosférou lépe prostupné nižší pásmo i rychlosti. 

Přijímač satelitního internetu. Pro vysokorychlostní internet (50 Mb/s) se používají milimetrové vlny, pro telemetrická/servisní data z pilotní kabiny pak atmosférou lépe prostupné nižší pásmo i rychlosti. 

Parabola satelitního přijímače je schovaná v pouzdře na vrcholu směrovky

Parabola satelitního přijímače je schovaná v pouzdře na vrcholu směrovky

Avionické technologie mohou brněnští inženýři testovat v kokpitu Airbusu A320

Avionické technologie mohou brněnští inženýři testovat v kokpitu Airbusu A320

Avionické technologie mohou brněnští inženýři testovat v kokpitu Airbusu A320

Avionické technologie mohou brněnští inženýři testovat v kokpitu Airbusu A320

Honeywell do podobných letounů (především kategorie business jetů) instaluje třeba rozměrné displeje

Honeywell do podobných letounů (především kategorie business jetů) instaluje třeba rozměrné displeje

Inženýři mohou pomocí kamer v kokpitu sledovat reakce pilotů a podle toho vylepšovat ergonomii ovládání své avioniky.

Inženýři mohou pomocí kamer v kokpitu sledovat reakce pilotů a podle toho vylepšovat ergonomii ovládání své avioniky.

Testovací kokpit sice nemá naprosto vše co skutečný letoun, protože je to zbytečné, základní výbava pro let ale samozřejmě nechybí

Testovací kokpit sice nemá naprosto vše co skutečný letoun, protože je to zbytečné, základní výbava pro let ale samozřejmě nechybí

Palubní displeje od Honeywellu. Zobrazí jak umělý horizont, tak mapy nebo třeba 3D model terénu pod letounem.

Palubní displeje od Honeywellu. Zobrazí jak umělý horizont, tak mapy nebo třeba 3D model terénu pod letounem.

Testovací kokpit sice nemá naprosto vše co skutečný letoun, protože je to zbytečné, základní výbava pro let ale samozřejmě nechybí

Testovací kokpit sice nemá naprosto vše co skutečný letoun, protože je to zbytečné, základní výbava pro let ale samozřejmě nechybí

Honeywell vlastní i skutečné testovací letouny. Třeba tento Dassault Falcon 900EX.

Honeywell vlastní i skutečné testovací letouny. Třeba tento Dassault Falcon 900EX.

Zkušební stroj má domovskou základnu v USA, po většinu času ale létá mezi pobočkami. Nedávno dorazil do Brna, Černovická terasa se totiž nachází hned v sousedství letiště.

Zkušební stroj má domovskou základnu v USA, po většinu času ale létá mezi pobočkami. Nedávno dorazil do Brna, Černovická terasa se totiž nachází hned v sousedství letiště.

Zvenčí se letoun nijak neliší od ostatních falconů této řady

Zvenčí se letoun nijak neliší od ostatních falconů této řady

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Luxus rozměrných kožených křesel překryla hromada analytické výpočetní elektroniky

Měřící počítače jsou připojené k palubnímu systému všudypřítomnou kabeláží

Měřící počítače jsou připojené k palubnímu systému všudypřítomnou kabeláží

Měřící počítače jsou připojené k palubnímu systému všudypřítomnou kabeláží

Měřící počítače jsou připojené k palubnímu systému všudypřítomnou kabeláží

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Krátce po prohlídce se falcon odpoutal od země a odletěl k dalším úkolům kamsi na západ.

Průmyslové městečko Černovické terasy. Na ploše několika set hektarů najdete tisíce inženýrů a vývojářů všecho druhu z desítek zemí světa. Svoji pobočku zde má už patnáct let i Honeywell.
Josef Dvořák, Aerospace Engineering Director, dohlíží na inženýry, kteří v Brně vyvíjejí některé avionické systémy nebo třeba satelitní internet JetWave
V laboratoři satelitního internetu JetWave
Malá exotická parabola satelitního internetu. Z druhé strany je sada motorů, které až 200× za sekundu upraví náklon paraboly k družici na orbitě. Díky tomu může přijímač nabídnout konektivitu až 50 Mb/s.
26
Fotogalerie

Tady se vymýšlí technologické inovace pro letadla: Navštívili jsme Honeywell

  • Na výrobě letadla se dnes podílejí desítky a stovky dodavatelů
  • Honeywell patří k těm nejdůležitějším
  • Navštívili jsme jeho brněnskou inženýrskou pobočku

Pokud byste chtěli v Brně založit startup, sednete v centru na šalinu číslo dvanáct a dojedete na severozápadní výspu města. Právě tam, v zázemí kampusu brněnského VUT a v přímém sousedství inspirativních korporací jako IBM nebo Red Hat, se totiž nachází JIC – Jihomoravské inovační centrum a jeho budovy, které slouží jako inkubátor pro hromadu začínajících IT firem.

Až vám severní svahy přestanou stačit, naložíte kancelářské židle a kávovary a přestěhujete se na opačný okraj města do Slatiny – do jedné z nejrozsáhlejších high-tech průmyslových zón v Česku na Černovické terase.

cernovicka_terasa.jpg
High-tech průmyslové městečko Černovické terasy. Kdysi tu bývalo prvorepublikové letiště a leteckým technologiím se tu věnuje také inženýrská pobočka amerického Honeywellu.

Ještě na počátku 21. století byste tu našli jen lány polí a travnatou plochu starého prvorepublikového letiště, v roce 2001 tu však s velkou slávou otevřela první montovna Flextronics a postupně přicházely další, přičemž samotnou výrobu často nahradili softwaroví vývojáři a inženýři všeho druhu.

Honeywell

Po bezmála dvaceti letech okupuje tříkilometrovou plošinu vysoko nad Brnem celá nová čtvrť velkých hal i kancelářských staveb. Flextronics už dávno odešel dál na východ a jeho starou budovu obklopil komplex s jezírkem. Dnes v něm sídlí jedna z globálních inženýrských poboček Honeywellu.

143e8bb6-8f65-4973-9c90-9e37203362b5
Josef Dvořák, Aerospace Engineering Director, v Brně dohlíží na stovky expertů bezmála třiceti národností, kteří vyvíjejí třeba avionické systémy

Jednou z klíčových oblastí, které se dnes Honeywell věnuje, je letecký průmysl, který má i v Česku bohatou tradici. Brněnská pobočka se pak orientuje na samotný vývoj nových technologií, takže zde namísto obvyklé montážní haly najdete kanceláře plné špičkových programátorů a pečlivě střežené laboratoře. V několika budovách pracuje 1 200 inženýrů třiceti národností z Evropy i vzdálenějších končin. Většina se věnuje právě letectví.

Satelitní internet JetWave

„Dnes už si prakticky nesednete do letadla, ve kterém by nebyly naše technologie,“ přivítal mě Josef Dvořák, Aerospace Engineering Director, a dodal že Honeywell výrobcům letadel dodává jak relativně hloupé podvozky, tak ty nejpokročilejší počítačové systémy pro avioniku nebo třeba přijímače satelitního internetu JetWave jak pro pilotní kabinu, tak pro cestující.

db3b2717-b66d-4151-8491-bcdfb0e2a722e6c589a7-a2f8-474a-90b0-e27b1a1d46fc58fb2049-1518-4939-9fa6-c7f4a71a3474
V laboratoři satelitního internetu JetWave: Exotická parabola, na které má prakticky každá rýha nějaký patentovaný význam, je připevněná na podstavci s motory, které mohou 200× za sekundu upravit náklon k družici.

Mimochodem, takový satelitní přijímač se dramaticky liší od paraboly třeba u vás na balkoně, letoun se totiž na rozdíl od vašeho domu pohybuje rychlostí mnoha set kilometrů za hodinu, přičemž musí neustále udržovat orientaci k družici poskytovatele připojení.

efaf201f-4b93-4be4-b518-46854003066d
Exotická pohyblivá anténa satelitního internetu se u menších letounů nachází uvnitř pouzdra na vrcholu směrovky. Je určená především pro menší letouny typu business jet (v tomto případě Dassault Falcon 900EX).

Maličká parabola, která se v business jetech nachází v ocasní části letounu, proto neustále koriguje svoji orientaci pomocí sady motorů a to až 200× za sekundu. Díky této technologii zvládne JetWave vysoko nad oblačností až 50 Mb/s. Mimochodem, čistá obloha je podmínkou, technologie totiž používá milimetrové vlny, které by jinak zakaboněná obloha spolehlivě pohltila.

Simulátor A320 místo zasedačky

Zatímco satelitní internet mohou inženýři testovat přímo ve svých laboratořích, avionické systémy potřebují věrohodný kokpit. V jedné a docela běžné místnosti kancelářské budovy tedy namísto kopírky narazíte na funkční trenažér Airbusu A320. Kokpit je vybavený sadou obrazovek s palubními systémy Honeywellu a před okny se na rozměrná plátna promítá scéna z Microsoft Flight Simulator.

73860646-6551-486e-8062-066f57fe23c1c8cde171-d52f-490d-ae95-12cf1ab648b1062f6c17-dbe6-4d13-b9d4-99dbc31fd9be
Testovací kokpit Aitbusu A320. Honeywell v něm může testovat třeba avionické aplikace na svých displejích. Další fotografie najdete v galerii.

Usedám na post kopilota a bezpečně vzlétneme z tuřanského letiště. Řízení moderního dopravního letadla, kde hromadu složitých operací přebírá palubní počítač a všemožná táhla už dávno vystřídala elektronika fly-by-wire, vypadá alespoň na první pohled jednoduše, takže přebírám řízení a kochám se pohledem na město pod námi.

Podívejte se, jak se létá v testovacím kokpitu A320:

Dassault Falcon 900EX

Uvnitř kokpitu trenažéru sice bezpečně otestujete, co potřebujete, bez skutečného letounu se ale vývojáři samozřejmě neobejdou. Čas od času tedy do Brna dorazí některé z testovacích letadel Honeywellu od těch velkých dopravních po relativně malý business jet Dassault Falcon 900EX.

64d4fbf1-6ec5-4f80-aad5-22ee7a068cf3ec7249e4-189f-47ca-a406-c972a6a897be54394503-5e08-4b19-9e31-f3601227dad9
Zvenčí se malý proudový letoun Falcon 900EX nijak neliší od těch ostatních...

Luxus ale v nitru nehledejte, kuchyňku totiž zaplnila kabeláž a rozměrné kožené sedačky pak počítače a další měřící technika, která je divoce napojená na komunikační linky letounu. Díky tomu mohou inženýři testovat a sledovat chování všech systémů i za skutečného letu, bez čehož by se vývoj neobešel.

63ded55a-fa01-4d22-966e-5a92f671842cf3ded595-59f7-4480-a654-3acc037a11aa97b59110-993a-4973-a7c4-193506a08a2361030228-9e25-4982-875d-f8421826177e27559750-3501-4e11-aed7-2808a871399a
Uvnitř je však vše jinak. Luxusní kožená křesla i kuchyňku obsadily počítače a jejich kabely napojené na komunikační linky letounu. Nebýt lepící pásky, dodnes bychom žili v jeskyni.

Software avioniky a dalších systémů musí být naprosto bezchybný, samotné testování a následná úřední certifikace tedy zabere více času, než bývá zvykem v jiných oblastech.

Stručně řečeno, chybu v produkční verzi Windows může Microsoft dodatečně opravit prostou záplatou. V případě softwaru v letounu, který se pohybuje třeba rychlostí 950 km/h kdesi deset kilometrů nad zemí, by však podobná drobnost mohla skončit katastrofou.

2f10c41f-72f6-4253-a1cd-2eaca753c973597ef4f2-8379-441e-8c2e-9c58f3963c853a37f892-5d25-4802-b2ff-c1a286eeaf23e6d855dc-859a-4f99-9e2d-aacdee518fcc
Krátce pro prohlídce testovací letoun vzlétl, pilot provedl nízký průlet nad letištní plochou a zamířil k dalším úkolům kamsi na západ. Podobné testovací stroje se základnou v USA stojí na zemi co možná nejméně.

Vzhledem k tomu, že zdrojový kód mnoha avionických systémů dosahuje i několika milionů řádků kódu, a přesto v něm nesmí být jediný bug, lze v tomto směru mluvit o malém inženýrském zázraku (a mnoha probdělých nocí).

Vize Connected Aircraft

Jednou z vizí letecké dopravy v příštích letech je Connected Aircraft. To přitom ani zdaleka neznamená, že do letounu namontujete satelitní internet, ale že zcela propojíte leteckou dopravu ve všech jejích aspektech.

Honeywell by byl rád u toho, a tak zkoumá třeba možnosti sdílených radarových dat, kdy se mohou informace získané třeba přesným bouřkovým radarem v jednom letounu rychle přenést do dalších na dané trase a následně pro všechny vypočítat vhodnější plánování letových koridorů, čímž se celá doprava zrychlí, zefektivní a v ideálním případě i zlevní.

Systémy Honeywellu v dopravních letadlech:

Ale to je jen jeden z mnoha příkladů. Ty další počítají se stejnou optimalizací i na zemi, což by mělo vést třeba k efektivnějšímu odbavení cestujících i nákladu nebo třeba servisním úkonům na letounu. Honeywell tedy nechce být jen výrobcem nejrůznějších mechaniky a elektroniky v kokpitu, ale také dodavatelem velkých dat, a na ně napojených služeb.

V dlouhodobějším časovém měřítku se pak jednou možná dočkáme i mnohem větší letové autonomie, kde je dnes hlavním blokem spíše než chybějící technologie lidská psychika. Přitom je to právě letecká doprava, která má s autonomií a počítačem řízenou pilotáží zdaleka nejvíce zkušeností. Jednoho dne tedy možná opravdu usedneme do airbusu, či boeingu, který ani žádného pilota z masa a kostí mít nebude.

Určitě si přečtěte

Články odjinud