Navštívili jsme obří robotickou halu Amazonu v polském Štětíně. Právě sem jezdí Ježíšek a Santa Claus

  • Štětínské překladiště zaměstnává 3 200 robotů
  • Stroje tu postupně nahrazují člověka
  • Navštívili jsme ho za plného provozu během předvánoční špičky

Miliony zákazníků po celém světě před týdnem vtrhly mezi regály – ať už ty skutečné, nebo virtuální na webu – a odstartovaly každoroční globální soutěž, kdo rychleji vyprázdní své bankovní konto.

Black Friday a následující Cyber Monday spustily v západním světě předvánoční nákupní horečku, která je také sezónní špičkou v logistických centrech od Los Angeles po Mosty u Jablunkova.

Amazon Centrum Logistyczne

Právě během těchto dnů v podobných továrnách konzumu roste pracovní tempo oproti ročnímu průměru o desítky nebo i stovky procent, a tak jsme vyrazili do jedné z nich – do polského Kolbaskowa na předměstí Štětína, kde se nachází Amazon Centrum Logistyczne. Tedy v anglickém podání jedno z regionálních Fulfillment Center, které najdete také v české Dobrovízi.

Klepněte pro větší obrázek
Štětínské centrum patří k těm nejmladším, a proto už bylo navrženo pro nasazení automatických technologií. V několika patrech se prohání více než 3 000 robotů.

Proč jsme se tedy namísto kousek za Prahu trmáceli až kamsi na pobřeží Baltu? Štětínské skladiště je totiž jedním z nejmladších a je tedy v současnosti technologickou výkladní skříní evropského Amazonu. Když totiž stavíte podobnou základnu na sklonku 10. let 21. století, stavíte ji v prvé řadě pro roboty. A těch je ve Štětíně opravdu hodně.

Klepněte pro větší obrázek
Balící patro štětínského skladu, Tady to ještě bez lidí nejde. Více exkluzivních fotografií přímo z provozu během černopáteční špičky najdete v galerii.

Abych byl přesný, v několikapatrovém hangáru byste jich našli okolo 3 200 a zhruba tolik tu je i zaměstnanců z masa, mikroplastů a kostí. Volba Štětína je pak zřejmá. Sklad podobných rozměrů má pochopitelně mezinárodní rozměr, Berlín je po dálnici zhruba 140 kilometrů, a tak tu po válečkových dopravnících jezdí sem a tam malé obálky i rozměrné balíky s destinací prakticky po celém světě.

Amazon Robotics

Americký obchodní hegemon má svá logistická centra ve 175 zemích světa, podobných robotů tedy potřebuje trošku více než běžný zákazník. Dnes jich provozuje více než 200 000. Z toho důvodu si před sedmi lety koupil robotické studio Kiva Systems, za které zaplatil zhruba tři čtvrtě miliardy dolarů a které je dnes srdcem jeho divize Amazon Robotics.

Klepněte pro větší obrázek
Uprostřed štětínské haly se mezi balíky nachází centrální velín

Ve Štětíně se o zásilky stará hned několik druhů robotických strojů. Tím základním je samozřejmě primitivní válečkový dopravník v délce několika kilometrů, který protíná celou budovu a převáží zásilky do jednotlivých sekcí.

The Arm poskládá přepravky na paletu

Jedna z válečkových cest vede k robotické paži od ABB s prostým názvem The Arm (paletizátor). Jedná se o první sofistikovaný stroj, jehož úkolem je skládání přepravek se zbožím na palety.

The Arm v akci:

Stroj se skládá ze skenovací části, která identifikuje obsah přepravky, a ze samotné robotické paže, která dle zadání umístí přepravku na paletu.

Jelikož každá z nich může putovat třeba do jiné země, ovládací software paže se musí postarat o to, aby byla organizace komínku z přepravek, který se pak přesune dál, co nejefektivnější.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Budovu ve všech patrech protínají stovky metrů válečkových dopravníků. Jeden z nich vede k The Arm (paletizátoru), který je dle jejich obsahu poskládá na paletu.

SLAM rozhoduje, komu dorazí balík

Dalším robotem štětínského centra je SLAM, který se zase stará o nalepování adresních štítků pro finální dopravu k zákazníkovi. Robot tedy sleduje zásilky, které pod ním v nekonečném proudu přejíždějí opět po válečkovém dopravníku. Každá zásilka je polepená čárovým kódem, který musí SLAM přečíst a následně vytisknout a během okamžiku nalepit finální štítek. Vše trvá nejvýše pár sekund.

SLAM v akci:

SLAM přitom neusnadňuje pouze zdlouhavou a monotónní manuální práci, ale zajišťuje také soukromí. I když je totiž štětínské centrum plné robotů, jsou to stále lidé v nejnižším patře budovy, kteří – byť s pomocí strojů – zboží často balí, nicméně nemají ani páru, komu vlastně patří.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Jakmile zásilky opustí balící sekci, kde je zatím člověk nenahraditelný, válečkový dopravník je přiveze k robotu SLAM, který dle původního čárového kódu nalepí finální štítek s adresou.

Když si tedy na Amazonu objednáte něco choulostivého, dělník, který tu nafukovací panu bude balit do krabice, uvidí jen sériové číslo. Teprve až SLAM kdesi na opačně straně obřího hangáru ztotožní anonymně zabalenou krabici s definitivním adresátem.

Lithiový otrok Drive Unit

Tím nejfotogeničtějším robotem celé fabriky je ale samozřejmě Drive Unit. Právě předchůdce tohoto robota se zrodil ve studiu Kiva Systems a je tím nejtypičtějším robotem každé automatizované haly. Nejedná se totiž o nic jiného než o paletový dopravník.

Drive Unit v akci:

Drive Unit od Amazon Robotics sám o sobě není nikterak unikátní, a pokud navštívíte třeba každoroční brněnský Mezinárodní strojírenský veletrh nebo jarní a taktéž brněnský Amper, podobných robotických převozníků tam najdete celý zástup – třeba autonomní a kolaborativní MiR500 s nosností až 500 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Elektrický Drive Unit uveze až 600 kg zátěže, zvládne jednu celou směnu a operátor všechny své jednotky vidí v reálném čase na upraveném tabletu Kindle. 

V čem je tedy Amazon unikátní? V měřítku! Zatímco jednotky a desítky paletových dopravníků se dnes prohánějí v kdejakém českém skladu, jehož majitel v posledních letech investoval do modernizace, ve Štětíně jich najdete stovky a tisíce.

To sebou nese zcela nové výzvy. Tou největší je už samotná softwarová organizace všech jednotek, co nejefektivnější centrální správa a organizace práce, autonomie pohybu nebo třeba navigace.

Roboti komunikují skrze Wi-Fi

Drive Unit uveze zátěž o hmotnosti až 600 kg, pohání jej lithiová baterie a stejně jako leckterý vysavač se umí automaticky vrátit do nabíjecí kóje. Dopravník je nakonec vybavený i lidarem, jehož laserový paprsek si může osahávat nejbližší okolí, takže nehrozí střet s další Drive Unit, která zrovna veze pár set vánočních dárků třeba pro Mnichov.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Skladové pole, kterým se prohání roboti Drive Unit, je od lidí oddělené ploty. Jelikož roboti komunikují skrze Wi-Fi, stropy jsou poseté hotspoty. Roboti k pravoúhlé navigaci používají QR kódy, kterými je zase posetá podlaha.

Přepravníky se však primárně navigují pomocí sítě QR kódů, která pokrývá podlahu celé skladové části areálu. Když tedy nad některý z nich najedou, čtečka je sejme, robot ví, kde se přesně nalézá a na mapě jej na svém tabletu uvidí třeba i servisní operátor.

Samostatnou kapitolou je rádiový přenos dat, všechny robotické jednotky totiž používají ke komunikaci s centrálním serverem i mezi sebou vcelku běžné Wi-Fi. Stropy jsou tedy pokryté hotspoty a celá síť je optimalizovaná tak, aby jí mohly létat stavové údaje s co nejnižší latencí.

Drive Unit přivezl zásobník k člověku, který jej dle zadání na displeji může zaplnit zásilkami. Barva označuje, do jaké kóje je má/nemá dávat:

Drive Unit mohou ve vyhrazeném areálu za plotem jezdit od jednoho místa ke druhému, kde jej už plní lidští pracovníci, do herního pole však může vstoupit jen zaměstnanec, který si nasadí speciální vestu, pomocí které si může přivolat kýženého robota a ten jej zároveň vidí a nerozmačká na padrť. To by ostatně teoreticky zvládl, s plnou zátěží a při rychlosti až okolo 6 km/h má totiž energii malého automobilu.

Stovky tisíc zásilek každý den

Kolaborativní – s člověkem spolupracující – Drive Unit, The Arm skládající co nejlepším způsobem palety na sebe, nebo rychlý štítkovač SLAM umožňují, aby podobné logistické centrum Amazonu za jediný den zpracovalo ohromné množství balíků. I když vám přesné číslo sdělit nesmíme, nabízí se srovnání s největším třídícím centrem České pošty v Malešicích, do kterého provozovatel v minulých letech investoval desítky milionů korun.

Pro fanoušky válečkových dopravníků:

Malešice podle Českého rozhlasu denně zpracují okolo 100 tisíc zásilek a před Vánoci až dvojnásobek. Štětínské centrum logistyczne to samé zvládne ještě dříve, než stačí armáda kuchařek v obří kantýně pro stovky hladových krků připravit dopolední svačinu.

Amazon ve střední a východní Evropě

Amazon dnes po celém světě zaměstnává okolo 650 tisíc lidí, 200 tisíc robotů a na jeho e-shopech nakupuje zboží více než 310 milionů zákazníků zhruba od 2 milionů prodejců. Skrze Amazon prodávají i čeští podnikatelé, kterých firma eviduje okolo 3 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek
Amazon v regionu střední a východní Evropy (CEE)

Co se regionu CEE týče (střední a východní Evropa), v 17 logistických centrech a dalších pobočkách v Polsku, Česku, Slovensku a Rumunsku firma zaměstnává 23 tisíc lidí a v letech 2012-2018 zde investovala přes 4,5 miliard eur.

Polsko je v regionu pro Amazon klíčové, vedle robotických center tu má totiž také dvě vývojová centra v Gdaňsku, které jsme navštívili v září a kde se zrodila třeba i hlasová asistentka Alexa, a ve Varšavě, kde sídlí zase inženýři cloudových služeb Amazon Web Services. Není náhodou, že má v Polsku velké inženýrské zastoupení také Google Cloud.

V samotném Česku Amazon působí od roku 2013. O rok později poblíž pražského letiště otevřel svoje distribuční centrum v Dobrovízi, které v roce 2016 dosáhlo plné provozní kapacity. S plochou 95 000 m2 se jedná o největší průmyslovou halu postavenou po roce 1989 a v regálech o celkové délce 648 kilometrů je uskladněno na 20 milionů položek. Stejně jako v případě polského Štětína se jedná o základnu s mezinárodním přesahem, která společně s dalšími pobočkami zásobuje Evropu i svět.  

High-tech, anebo sklad s malou přidanou hodnotou pro místní ekonomiku?

Firma se dlouhodobě snaží zbavit nálepky novodobého otrokáře, který nabízí těžkou manuální práci s malou přidanou hodnotou pro místní ekonomiku, a tak se dušuje, že základní plat na vstupních pozicích ve výši 165-170 Kč doplňuje ještě hromada bonusů, bezplatná doprava do práce, možnost dalšího vzdělávání a tak dále.

Přesto všechno, práce v podobném megapřekladišti už z principu nikdy nebude na úrovni raketového inženýrství SpaceX nebo NASA, a tak je spíše zajímavou studií postupné automatizace, která jednoduše tu nejméně kvalifikovanou lidskou práci ukončí a nahradí roboty jako Drive Unit.

Klepněte pro větší obrázek
Black Friday, Cyber Monday, nebo prostě Vánoce jako každé jiné. Podobná logistická centra jedou na 100 % svého výkonu a bez robotizace to už dál nepůjde.

I když se tedy občas ušklíbneme, že podobný obří sklad s balíky není žádný high-tech, pomalu začíná platit spíše pravý opak a cestu ostatním díky svému know-how a kapitálu prošlape právě Amazon a podobně velké ryby. Jiné cesty totiž ani není.

Tedy leda že bychom se napříště na Black Friday, Cyber Monday, vánoční nákupní šílenství i novoroční slevy prostě vykašlali a namísto procházení e-shopů a nakupování zbytečností vyrazili raději někam do přírody.

Cestu redaktora do Štětína hradila společnost Amazon.

Diskuze (14) Další článek: Srovnávací test 20 powerbank. Které funkce potřebujete, které můžete s klidem vynechat

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,