Vesmír | Dalekohledy

Nebeský valčík: Hubble zachytil tanec hnědých trpaslíků

• Hubblův dalekohled zachytil pohyb páru blízkých hnědých trpaslíků po obloze
  • Luhman 16 se nachází 6,5 světelných let od nás
  • Pohyb po obloze kombinuje hned tři pohyby

Hubblův kosmický dalekohled zachytil skutečný pohyb dvou hnědých trpaslíků po obloze.

Luhman 16 A a B jsou dva hnědí trpaslíci, kteří obíhají okolo sebe ve vzdálenosti třikrát větší, než je vzdálenost Země od Slunce. Oba se pak nacházejí jen 6,5 světelných let od nás.

Kombinace tří pohybů

Tanec hnědých trpaslíků ve skutečnosti kombinuje tři samostatné pohyby. Prvním je jejich fyzický pohyb trpaslíků vůči Slunci – na videu směrem doprava a dolů.

Druhý smyčkovitý pohyb je důsledkem pohybu Země kolem Slunce – tzv. paralaxa. Tento pohyb se dokonce využívá k měření vzdálenosti blízkých hvězd. Můžeme si ho přirovnat k situaci, kdy položíme ukazováček na nos a díváme se na něj střídavě pravým a levým okem, přičemž druhé oko je zavřené. Prst je pohybuje, protože se na něj díváme z různých úhlů.

V případě paralaxy není základnou vzdálenost očí ale dvojnásobek vzdálenosti Země od Slunce. Pokud budete nějakou blízkou hvězdu pozorovat v průběhu roku, bude se pohybovat na obloze po elipse.

Třetí pohyb, který vidíme jako vzdalováni a přibližování dvou „jasných bodů“, je samotný pohyb obou hnědých trpaslíků kolem společného těžiště. Jeden oběh jim trvá zhruba 30 let.

Tajemné hvězdné okolí

Hnědí trpaslíci jsou objekty, které jsou mnohem hmotnější než planety, ale zase ne tak moc, aby se v jejich nitru zažehly termonukleární reakce a začalo spalování vodíku na hélium. Luhman 16A má asi 32krát větší hmotnost než Jupiter, Luhman 16B asi 27krát.

Hnědí trpaslíci nevyzařují příliš mnoho záření, takže se špatně hledají. Luhman 16A a B jsou pátým a šestým nejbližším objektem od Slunce (po trojhvězdě Alfa Centauri a Barnardově hvězdě), ale byly objeveny teprve v roce 2013!

Video credit: ESA/Hubble, L. Bedin et al., CC 4.0