Nebezpečný „déšť“: Z nebe na nás neustále padá obrovské množství virů

Viry jsou zkrátka všudypřítomné. Naleznete je nejen v půdě či ve vodě, ale i ve vzduchu. Z toho se pak pomocí tzv. atmosférické depozice šíří do dalších složek životního prostředí.

Odborníci z USDA Forest Service už dříve odhadli, že každoročně „naprší“ více než bilion virů na čtvereční metr. Nyní to ale vypadá, že se drželi zbytečně při zemi. „Nad planetární hraniční vrstvou je každý den depozitováno přes 800 milionů virů na metr čtvereční – to je 25 virů na každého obyvatele Kanady,“ uvedl Curtis Suttle z University of British Columbia.

Curtis je jedním z autorů nové studie, která poprvé kvantifikovala počet virů, přenášených do nadmořské výšky 2500 až 3000 metrů. Tam se tyto nebuněčné organismy (alespoň v některých případech) dostávají smíchané s prachem a mořskými aerosoly.

Jedním z hlavních impulsů k tomuto výzkumu byla skutečnost, že zhruba před 20 lety začaly být ve velmi odlišných prostředích po celém světě nalézány geneticky podobné viry. Vědci si tak položili otázku, zda se tyto organismy nemohou šířit vzduchem i na hodně velké vzdálenosti. A zdá se, že ano.

Z analýzy vzorků shromážděných kolektory na plošinách Sierry Nevady plyne, že ve volné troposféře nad nejnižší vrstvou atmosféry – tedy výše zmíněnou planetární hraniční vrstvou (PBL) – každý den dochází k depozici milionů bakterií a miliard virů na metr čtvereční. Tento rozdíl je způsoben tím, že rychlost depozice může být v případě virů až 461krát vyšší, než v případě bakterií.

Ne každý virus ovšem takový „atmosférický transport“ přežije. A i pokud ano, ještě to neznamená, že v novém ekosystému najde vhodného hostitele. V dané souvislosti je třeba zmínit i to, že nemusí jít nutně jen o patogen, ale třeba i o bakteriofág. Jinak řečeno, jeho přítomnost může mít na dotyčný ekosystém i pozitivní dopad.

Diskuze (11) Další článek: Bitcoin: aktuální cena a graf

Témata článku: Příroda, Výzkum, Bakterie, Viry, Atmosféra, Obrovské množství, Celý svět, Vrstva, Nadmořská výška, Nový ekosystém, Podobný vir, Nebe, Kolektor, Hlavní impuls, PBL, Virus, Čtvereční metr, Nevada, Ekosystém, Kanada, Pozitivní dopad, Metr čtvereční, Velká vzdálenost, Odlišné prostředí, Aerosol

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Jak a proč používat alternativní DNS: Zrychlí internet a odblokuje weby

** Alternativní DNS servery mohou zpříjemnit surfování na internetu ** Existuje několik ověřených alternativ, nejen známé DNS od Googlu ** Alternativní DNS však mají i své nevýhody, pozor na ně

Petr Březina | 33

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

Windows 95 slaví 23 let. Vzpomínáte na ně? Jak dlouho jste je používali?

** 24. srpna 1995 zahájil Microsoft prodej Windows 95 ** Uvedení na trh doprovázela masivní reklamní kampaň ** I 23 let poté je určitě na co vzpomínat!