Vesmír | Komety

Nečekaný objev: Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko měla vlastní Čurměsíc

• Analýza snímků pořízených sondou Rosetta přinesla překvapivý objev
  • Kolem komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko obíhal balvan
  • Ten dostal přezdívku „Churymoon“, tedy „Čurměsíc“

Předminulý týden uplynulo už pět let, co evropská meziplanetární sonda Rosetta dorazila ke svému cíli, kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Tato kometa se díky tomu stala jedním z nejvíce prozkoumaných objektů Sluneční soustavy. Přesto nás stále dokáže překvapit pozoruhodnými objevy.

Španělský astrofotograf Jacint Roger před pár měsíci procházel archív snímků komety, pořízených sondou Rosetta a vyráběl z nich animované GIF soubory. Na těchto snímcích je kometa a kolem ní chaoticky se pohybující kosmický prach a kamení.

Roger si najednou všiml, že na snímcích kamery OSIRIS, které Rosetta pořídila 21. října 2015, je zachycený jeden kosmický balvan, který ve skutečnosti obíhal kolem komety. V té době byla Rosetta ve vzdálenosti více než 400 kilometrů od centra komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko.

Vědci Evropské kosmické agentury ESA a tým operátorů kamery OSIRIS teď hledají oběžnici komety na dalších snímcích a studují ji ve větším detailu. Objekt dostal přezdívku „Churymoon“, tedy „Čurměsíc“ a podle všeho měl velikost téměř 4 metry.

Kde se Čurměsíc vzal?

Čurměsíc pocházel přímo z komety, od které se oddělil při jejím přiblížení ke Slunci. Podle analýzy snímků sondy Rosetty prvních 12 hodin strávil tento pozoruhodný objekt na oběžné dráze ve vzdálenosti 2,4 až 3,9 kilometru od centra komety.

Pak Čurměsíc prošel skrz část koma komety, čili jejího plynného obalu, která byla na snímcích velmi jasná, takže bylo obtížné sledovat jeho další dráhu. Další snímky komety ale ukázaly, že ji Čurměsíc obíhal přinejmenším dva dny, do 23. října 2015.

Vědci pečlivě sledují kosmický materiál kolem komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko od příletu Rosetty ke kometě. Objevený Čurměsíc je nejspíš zatím největší kosmický balvan, který jsme u komety našli.

Odborníci s ním prý rozhodně ještě neskončili a budou ho dále studovat v datech Rosetty. Samotná kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je v tuto chvíli ve vnější části Sluneční soustavy, mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru. Ke Slunci se opět přiblíží ke konci roku 2021.

Titulní foto: Justin Cowart, CC BY 2.0