Vesmír | Astronomie

Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

• Astronomové nedávno zaznamenali pozoruhodné prvenství
  • Poprvé s radioteleskopem detekovali planetární objekt za hranicemi Sluneční soustavy
  • Stejně tak poprvé změřili magnetické pole takové planety
Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

Astronomové nedávno zaznamenali pozoruhodné prvenství. Poprvé s radioteleskopem detekovali planetární objekt za hranicemi Sluneční soustavy a poprvé změřili magnetické pole takové planety. Využili přitom služeb americké soustavy radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array (VLA), která se nachází v Novém Mexiku, západně od města Soccoro.

Melodie Kao z Caltechu a její spolupracovníci objevili objekt, který nazvali SIMP J01365663+0933473. Podle všeho jde o plynného obra, jehož hmotnost odpovídá 12,7 Jupiterům a velikost 1,22 násobku Jupiteru.

Pokud jde ale o magnetismus, tak nechává Jupiter daleko za sebou. Jeho magnetické pole je asi 200 krát silnější, než v případě Jupiteru.

Největším překvapením pro badatele bylo, že objekt SIMP J01365663+0933473 podle všeho volně pluje vesmírem. Je to potulná planeta nebo spíš potulné magnetické monstrum.

Velikost objektu a jeho silný magnetismus dovedly badatele k názoru, že SIMP J01365663+0933473 je vlastně na samotné hraně mezi planetou a hnědým trpaslíkem. Kao je přesvědčená, že pozorování tohoto objektu může posílit naše znalosti o magnetických procesech na planetách i na hvězdách.

Hnědí trpaslíci jsou natolik hmotní, že už je nepovažujeme za planety. Zároveň ale nejsou tak hmotní, aby v jejich nitru mohla běžet jaderná fúze vodíku, která je typická pro hvězdy. V roce 2001 vědci zjistili, že hnědí trpaslíci mohou mít silné magnetické pole.

Následná pozorování ukázala, že na některých hnědých trpaslících běsní silné polární záře, podobné jako na plynných obrech Sluneční soustavy. Zatím ale není jasné, jak polární záře na hnědých trpaslících vznikají, protože obvykle nejsou v blízkosti hvězdy, jejíž hvězdný vítr by působil na magnetické pole hnědého trpaslíka a vytvářel polární záře jako třeba na Zemi.

Planeta SIMP J01365663+0933473 je členem skupiny, kterou z větší části tvoří velmi mladé hvězdy. Magnetické monstrum je staré pouhých 200 milionů let a pozorujeme ho ve vzdálenosti cca 20 světelných let. Na jeho povrchu panuje teplota asi 825 °C, což je 15 procent teploty na povrchu Slunce.

Foto: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF