Vesmír | Astronomie

Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

• Astronomové nedávno zaznamenali pozoruhodné prvenství
  • Poprvé s radioteleskopem detekovali planetární objekt za hranicemi Sluneční soustavy
  • Stejně tak poprvé změřili magnetické pole takové planety
Nedávno detekovaná potulná planeta je ohromné magnetické monstrum

Astronomové nedávno zaznamenali pozoruhodné prvenství. Poprvé s radioteleskopem detekovali planetární objekt za hranicemi Sluneční soustavy a poprvé změřili magnetické pole takové planety. Využili přitom služeb americké soustavy radioteleskopů Karl G. Jansky Very Large Array (VLA), která se nachází v Novém Mexiku, západně od města Soccoro.

Melodie Kao z Caltechu a její spolupracovníci objevili objekt, který nazvali SIMP J01365663+0933473. Podle všeho jde o plynného obra, jehož hmotnost odpovídá 12,7 Jupiterům a velikost 1,22 násobku Jupiteru.

Pokud jde ale o magnetismus, tak nechává Jupiter daleko za sebou. Jeho magnetické pole je asi 200 krát silnější, než v případě Jupiteru.

Největším překvapením pro badatele bylo, že objekt SIMP J01365663+0933473 podle všeho volně pluje vesmírem. Je to potulná planeta nebo spíš potulné magnetické monstrum.

Velikost objektu a jeho silný magnetismus dovedly badatele k názoru, že SIMP J01365663+0933473 je vlastně na samotné hraně mezi planetou a hnědým trpaslíkem. Kao je přesvědčená, že pozorování tohoto objektu může posílit naše znalosti o magnetických procesech na planetách i na hvězdách.

Hnědí trpaslíci jsou natolik hmotní, že už je nepovažujeme za planety. Zároveň ale nejsou tak hmotní, aby v jejich nitru mohla běžet jaderná fúze vodíku, která je typická pro hvězdy. V roce 2001 vědci zjistili, že hnědí trpaslíci mohou mít silné magnetické pole.

Následná pozorování ukázala, že na některých hnědých trpaslících běsní silné polární záře, podobné jako na plynných obrech Sluneční soustavy. Zatím ale není jasné, jak polární záře na hnědých trpaslících vznikají, protože obvykle nejsou v blízkosti hvězdy, jejíž hvězdný vítr by působil na magnetické pole hnědého trpaslíka a vytvářel polární záře jako třeba na Zemi.

Planeta SIMP J01365663+0933473 je členem skupiny, kterou z větší části tvoří velmi mladé hvězdy. Magnetické monstrum je staré pouhých 200 milionů let a pozorujeme ho ve vzdálenosti cca 20 světelných let. Na jeho povrchu panuje teplota asi 825 °C, což je 15 procent teploty na povrchu Slunce.

Foto: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF

Diskuze (6) Další článek: Seznamka na Facebooku už se chystá. Bude přímou součástí sítě, nikoli samostatnou aplikací

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Slunce, Sluneční soustava, Jaderná fúze, Jupiter, Mexiko, Největší překvapení, Objekt, Planetary, Mladá hvězda, Plynný obr, Pole, Astronom, Velká část, Mág, Planeta, Magnetické pole, Hnědý trpaslík, Trpaslík, Následné pozorování, Polární zář, Monstrum

Jak na internetu surfovat anonymně: Osvědčené způsoby na zametení stop

** Anonymní režim v prohlížeči vám anonymitu nezaručí ** K dispozici je několik možností, jak skrýt svoji adresu i další identifikátory ** Nejúčinnější je stále Tor

Stanislav Janů, Vladislav Kluska | 76

Dubnové aktualizace Windows se nepovedly. Způsobují zamrzání systému

** V úterý začal Microsoft uvolňovat dubnové kumulativní aktualizace ** Netrvalo dlouho a uživatelé začali hlásit první potíže ** Nejčastěji jde o zpomalení a zamrzání systému

Jak je na tom baterie ve vašem notebooku? Otestujte si ji!

** Životnost akumulátorů není neomezená a jednoho dne přijde konec ** Otestovat stav baterie můžete pomocí celé řady nástrojů ** Případné problémy díky nim odhalíte dřív než bude pozdě

Miliardový večírek končí. Rusko nemůže být z Crew Dragonu nadšené

** USA platí Rusku stamiliony dolarů za dopravu astronautů na ISS ** Dopravu amerických astronautů mají nyní převzít soukromé lodě ** Rusko je vytlačováno ze hry, mohou ho spasit vesmírní turisté

Chcete zhubnout? Vynechte snídani!

** Vydatná snídaně patří přinejmenším půlstoletí k pilířům zdravé výživy ** Jenže lidé po celá tisíciletí nezačínali den tím, že si nacpali břicha a vyrazili za obživou ** Současné výzkumy nedokazují, že by vydatná snídaně pomáhala hubnout

Galerie: Srovnali jsme estetický Linux a Windows 10. Který z desktopů je hezčí?

** Linuxový Elementary OS se inspiruje v Apple macOS ** Microsoft Windows 10 jde vlastní cestou ** Který z desktopů je hezčí? Prohlédněte si galerii