Technika | Vojenství | Elektřina

Nejen auta: Tanky budoucnosti zřejmě budou jezdit na elektřinu

  • Tanky a další obrněná vozidla by mohly využívat elektrický či hybridní pohon
  • Přechod na takové pohonné systémy by vyřešil hned několik problémů
  • Mj. by nebylo zapotřebí dopravovat na bojiště spoustu paliva

Hlavní bojové tanky a další obrněná vozidla dohledné budoucnosti by mohly využívat elektrický nebo případně hybridní pohon. Přechod na takové pohonné systémy by vyřešil hned několik problémů, jimž dnes obrněnci čelí. Jednak by odpadly problémy se zajištěním značného množství paliva přímo na bojištích, a také by se podstatně snížilo ohrožení vojáků, kteří dnes zajišťují dopravu paliva pro obrněnce k bojovým liniím.

Tanky a další obrněná vozidla v dnešní době využívají motory na naftu či benzín. Tato často velmi těžká vozidla potřebují pohon nejen na pohyb rozmanitým terénem, časté zrychlování a manévrování, ale také kvůli zajištění energie pro palebné systémy, senzory a systémy podpory pro lidskou posádku. Proto mají tanky nesmírně silné motory, o výkonu až 1 500 koňských sil.

Není divu, že takové motory spotřebují spoustu paliva. Vlastně ohromnou spoustu paliva. Obrněná divize US Army s kompletním stavem všech obrněných vozidel může spotřebovat téměř 2 miliony litrů paliva za jediný den. Toto palivo je přitom nutné dopravit do oblasti bojů, obvykle z kontinentálních Spojených států.

K samotným obrněncům pak palivo se značným rizikem rozvážejí nákladní automobily. Aby to nebylo jednoduché, tak například tanky M1A2 Abrams potřebují benzín, zatímco obrněná vozidla M2 Bradley, samohybné houfnice M109 Paladin a další obrněná vozidla mají naftové motory.

Řešením jsou elektrické či hybridní pohony

Přechod na elektrické či hybridní pohony by proto usnadnil život celé armádě. Významně by pokleslo množství palivo, které je nutné dopravit do oblasti bojových operací. Stejně tak by se snížil počet velmi zranitelných konvojů s tímto palivem.

Další výhodou by bylo, že elektrické a hybridní pohonné systémy je snazší vylepšovat a v případě potřeby vyměnit. Celkově by pak byl provoz bojových vozidel levnější, a také šetrnější vůči životnímu prostředí.

Zároveň je jasné, že i elektrické motory potřebují energii, jen v tomto případě energii jiného druhu. Vojáci by mohli používat dieselové generátory, to je ale úplně nezbaví závislosti na fosilním palivu. Další možností jsou vyměnitelné výkonné nabíjecí baterie, nebo polní systémy výroby elektřiny, které by spoléhaly třeba na solární energii, nebo na malé a mobilní jaderné reaktory.

Diskuze (134) Další článek: Google se pochlubil novinkami pro Chrome na tento rok. Čekají nás skupiny záložek a nová témata

Témata článku: Technika, Budoucnost, USA, Vojenství, Armáda, Energie, Elektřina, Pohonný systém, Pohon, Tank, Vozidlo, Hybridní pohon, Palivo, Motor, Obrněné vozidlo, US Army


Určitě si přečtěte

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

Kdyby měli železničáři tento superpočítač za 99 dolarů, nepotřebovali by lasery

** Nejmodernější český železniční tunel je prošpikovaný technologiemi ** Za tři tisíce koupíte počítač, který je překoná ** Seznamte se s Nvidia Jetson Nano

Jakub Čížek | 50

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

Jak funguje kontroverzní program, který ženám krade plavky. Mají se čeho bát?

** Strojové učení ještě nepřitáhlo takový zájem jako na začátku prázdnin ** Ne, umělá inteligence nenašla lék na rakovinu ** Naučila se svlékat ženy nejen z plavek

Jakub Čížek | 34

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

Pojďme programovat elektroniku: Postavíme bezpečnostní systém za 30 Kč

** Před pár týdny jste si mohli v akci koupit Wi-Fi desku za jeden dolar ** Nám už TTGO T-Display dorazila do redakce ** Připojíme k ní jazýčkový kontakt a vyrobíme bezpečnostní systém

Jakub Čížek | 30

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

Pojďme programovat elektroniku: České chytré zásuvky Netio pro kutily i firmy

** Wi-Fi zásuvky nevyrábí pouze Čína ** Vyzkoušeli jsme českou Netio PowerCable ** Je přímo určená pro vývojáře, má totiž jednoduché JSON API

Jakub Čížek | 38