Nejen auta: Tanky budoucnosti zřejmě budou jezdit na elektřinu

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 135

Názory k článku

18. 02. 2023 17:26

Jsem netušil, že už je 1. dubna.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
26. 09. 2019 10:15

Jen pohon tanků (či jiných bojových vozidel) na elektřinu asi stačit nebude. Aby byl moderní tank opravdu úsporný a ekologický, tak by neměl ničit nebo poškozovat cíle zásahy ze svých konvenčních zbraní. To by mohlo začít hořet a tím by se znečistilo ovzduší. Kromě toho by pak bylo nutné nějakou tu zničenou infrastrukturu po bojích obnovit a přitom by se také spotřebovala nějaká energie či jiné zdroje, což by nebylo z hlediska ekologismu správné.Takový moderní tank by neměl ani poškozovat stromy či keře, pokud by do nich najel a přitom by je polámal. V ideálním případě by neměl ohnout ani stéblo trávy, takže by při jízdě nezanechával ani stopy v blátě a nešlo by ho tímto způsobem vystopovat, což by byla nesporná bojová výhoda.Jenže jak by tedy vlastně mohl takový tank ničit nepřítele, který by se před ním ukryl třeba do lesa, do křoví či do nějaké stavby, což by tank nesměl poškodit? Řešení je jednoduché - je třeba vymyslet takový tank, který dokáže získávat nepřítele bez boje na svou stranu. Je asi jedno, jestli takový chytrý moderní tank bude elektrický anebo třeba jen nafukovací?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 22:12

Tanky nemá smysl inovovat. Budoucnost je v autonomních létajících dronech. Takový roj malých dronů dokáže udělat nepříteli mnohem víc škody než tank a stojí to mnohem méně energie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 20:51

To jako konečně někdo dokázal porušit fyzikální zákony? Od kdy je třeba na rozpohybování určité masy hmoty o stejný rozdíl rychlostí jiné množství energie pokud jde o benzín/naftu vs baterky?!?!?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 19:31

Ono to je celkem asi poněkud jinak. Hybridní pohon má úplně jiné výhody než o kterých se psalo. Zaprvé, tanky už nebudou tanky, ale drony. Posádky tanků budou i několik kilometrů od dronů. Jelikož je to náročná služba, posádky se mezi sebou mohou často střídat a po náročné službě si odpočinout. Týlařiři budou zásobovat nějakým hybridním palivem a nabitými články. Protože v týlu bude nějaká infrastruktura a více možnosti operativně elektrickou energii získat. Alternativni benzín či nafta bude jen nouzovka při výpadku. Zatim je jen jeden a to hodně velký problém. Naučit se ovládat tanky jako dron. Na tomto problému ztroskotali Rusové, když udělali Armaty s dálkovým ovládánim. Jenže obsluhy dronu v Armatě navíc musí sedět, bez možnosti jít na toaletu nebo se po náročné 4hodinovce vystřídat. Tank je bohužel zatím jen tank, který se dá řídit a který umí bojovat jen tak, že má posádka živý kontakt s terénem, ne pouze přes obrazovky. Až bude tento problém vyřešen, bude mít smysl přestavět tanky na elektřinu a na dálkové ovládání.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 16:16

A ty tanky budou připojeny na trafo. 😂 🤣 Doufám, že je USarmy zařadí do výzbroje, co nejdříve. 🤗 🤩 Mohli by amíci ty tanky tahat na bojiště také koňma či dotlačit a pak použít motory. To by byl skutečný hybridní pohon.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 16:11

Proč o technice píší lidé, kteří nemají nejmenší představu o tom co píší a zapomínají, že program elektrické obrněné techniky nepřijde dříve, než za 60 - 80 let. To je doba, ve které se bude vyřazovat budoucí technika (píše se rok 2019 a dříve jak v roce 2030 nepřijde) projektů NGCV a další budoucí techniky, která se plánuje a vyvíjí. Nepočítá se ani se současnými bateriemi, dokonce ani s sulfur-lithium, které disponují 550 - 600Kg/Wh (lithium-air ještě více), protože pro pásové vozidlo by bateriová kapacita znamenala dalších 20 000Kg navíc, které se do vozidla prostě nevejdou a i kdyby, zcela ochromí logistiku a mobilní schopnosti. Úvaha o vtěsnání baterií do vrstev pancéřování by vzala za své v okamžiku zásahu, navíc by se velmi obtížně izolovala od účinků EMP (např.: v našich krajích vyvíjená hlavice pro RPG-75). Program cílí na vývoj nových pohonných jednotek produkující elektrickou energii (primární cíl) a hybridních pohonných jednotek (sekundární cíl) pro průzkumné a speciální autonomní robotická vozidla např.: Sentinel s cílem minimalizovat prozrazení, prodloužit působnost v oblasti. Což u těžké pásové techniky dost dobře nejde, ale u kolových vozidel ano.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 15:58

Tank budoucnosti bude pohánět ekologický elektromotor a vyzbrojen bude lotosovým 120mm kanónem doplněným pampeliškovým 7.65mm ekologickým květometem. Pancíř z důvodu váhy zaměněn za balsové dřevo...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 13:57

Při prvním pročtení článku mi to znělo také divně, ale jako asi je to napsáno v pořádku. Pokusím se to vysvětlit.Velké bitevní tanky a houfnice jsou sakra těžké kvůli pancéřování a výzbroji, dolu půjde váha jen těžko a mít tohle v pohybu vyžaduje strašně silný motor - což je v článku i uvedeno, plynová turbína do takového tanku má až 1500 koní. Ekonomika provozu je ale problém, proto třeba ruské armádě turbínové stroje převážně stojí ve skladech a preferují na místo nich naftové s nižším výkonem, ale výrazně nižší spotřebou. Polní tj. mobilní nukleární nabíječka a vyměnitelné baterie jsou řešení jen pro velká soustředění tankových jednotek, nakonec je to stejně strašně moc odkázáno na logistiku. Se samotným pohonem problém nemám a už současný tank má na elekřinu kde co. Osobně bych si tipnul, že v hlavním bitevním tanku v US Army rok výroby 2040 bude fůzní reaktor od společnosti Lockheed Martin.P.S. Hybrid v článku uvedený dává smysl, jen trošku jinak, škoda že nebylo více rozvedeno. Jde o to, že tanku stačí ten slabší naftový motor než je turbína, žere tak méně paliva. Naftový motor je využit k pohybu, ale také výrobě elektřiny, tj. dobíjí baterie. Energie uložená v bateriích umožňuje tanku dočasně vyšší výkon pro pohon a samozřejmě napájení všeho ostatního. Vůbec bych u tanku neřešil rekuperaci, tohle není typ vozidla, kde má smysl zabírat prostor a váhu generátorem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 13:42

Problém je, že my Češi si pořád myslíme že jsme nejchytřejší ale nejsme. V diskuzích jsme chytří jako rádio, ale každodenně využíváme to co vymysleli někde jinde. Takže klid, nohy v teple, oni to zase někde vymyslí a vymyslí to dobře. My budeme chvíli chytře klábosit jak to vymysleli blbě, ale uplyne nějaký čas a budeme to zas každodenně používat a jak rádi

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (7)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 13:13

Jak už tu bylo napsáno přede mnou, některé tanky měli elektromotory už za druhé světové. Opravdu nevím, jestli byly v sériové vyrobě, ale určitě existovaly.
Generátory stejně byly potřeba, protože věží točil elektromotor, takže proč nepoužít elektromotor i přímo na pohon pásů?
Výhodou pak je, že nepotřebujete obrovskou převodovku.Dal jsem si to vyhledat a našel, že elektromotory měly Tigry od Porscheho a Ferdinand, ovšem v té době to ještě nebylo životaschopné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 13:09
23. 09. 2019 11:11

VTM je totální bulvár, ale spíš odpad.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 11:04

Rakety se budou od teď odpalova z katapultu, ten bude natahovat lidská osádka pákou. Místo palných zbraní dostane armáda praky a budou střílet jenom kulky. Přepíšou se vojenská pravidla, válčit se bude moct pouze jednu hodinu, jednou za 24 hodin, aby se tanky stihly nabít. Po dobu nabíjení tanků bude nad základnou vlát zelená vlajka. Pokud někdo provede útok na takto označenou základnu, bude se to brát jako nejtěžší válečný zločin. To samé bude platit pokud se tanku vybijou baterie během bitvy, například kvůli zvýšené spotřebě použitím klimatizace, nebo někdo zapomene vypnout radio. Tank vyvěsí zelený prapor a na takový cíl bude zakázáno útočit, dokud k němu nedovezou naftový agregát.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 10:19

myslenka hybridniho pohonu bojovych vozidel neni nijak nova. dokonce neni ani zatim teoreticka, jiz za druhe svetove valky se vyskytovaly hybridni vozidla - pravda, nijak velke slavy to nedoslo, protoze doba jeste proste nenazrala. Ale kdyz se nad tim zamyslite trochu hloubeji, smysl to ma. Co je problemem bojovych vozidel? pomer hmotnosti a vykonu. muzete tam nacpat vetsi motor, pak to pojede rychleji, ale vyssi vykon znamena vyssi spotrebu, nizsi dojezd a spoustu dalsich veci - napriklad jak ten velky vykon a kroutici moment prevest na hridel - velky vykon vice nici prevodovku, at uz je jakkoliv velka.je samozrejme blbost mit tanky elektricke, pohanene z baterek. to by daleko nedojely. resenim je hybridni pohon. Hybridni pohon na pohled prinasi same vyhody - spalovaci motor pracuje v optimalnim zatizeni, netreba velke prevodovky, elektricke motory pohani pasy naprimo, vykon i kroutici moment jsou dostupne od nuly otacek.. hybridni pohon mely napriklad tanky Ferdinand nebo Maus nebo Porscheho navrh Tygra jiz pred temer pred 80 lety. Problemu ale bylo tenrat vice nez prinosu (napriklad ohromna slozitost a nespolehlivost soustroji) takze se to neujalo. Otazka je, zda dnesni doba tyto problemy dokaze efektivne vyresit tak, aby bylo ekonomicke a technicky prinosne pouzit takovy pohon. Nejde jen o technickou stranku veci, ale tez o to, ze se musi prekopat a upravit i logistika, zasobovani jednotek apod..

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (23)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 10:19

Prejde se na "ekologicky" druh boju, to je 1h boje a 2 dny nabijeni

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 10:03

Už mi to začína pripomínať vojenskú klasiku .
Na kone , husári !
Nemáme!
Tak utekajme!
A kde zoberú na bojovom poli toľko elektriny ?
Predsa zo svätojánskych mušiek a trením ebonitovej tyče líščim ohonom !
PS. Tak toto by nevymyslel ani klasik vojeského umenia , major Terazky !

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 09:36

Je hezké, že i vojáci myslí na ekologii, ale nenadělají všechny ty rakety, bomby, miny a pod. nesrovnatelně víc škody než výfuky tanků? To jako že rozstřílí a rozbombardují město, ale nezamoří při tom ovzduší?
Mimochodem, tahle myšlenka není nová. Už Ivan Mládek navrhoval v nějaké scénce kulomety na elektřinu EDIT: Tročku jsem počítal:
Tesla s 600kg těžkými bateriemi ujede 500km. Běžnému dieselu na to stačí 25l nafty.
Takže 25l nafty odpovídá elektrické energii v 600kg baterii.
Velikost nádrží tanku jsem nenašel, ale tank T72 má spotřebu 240l/100km, dojezd 500km, takže má nádrže 1200l.
Pokud místo každých 25l nafty potřebujeme 600kg baterií, tak místo 1200l nafty potřebujeme 29t baterií. Což nám hmotnost tanku (41t) téměř zdvojnásobí

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (8)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 09:32

Ten článek psal naprostý idiot? To snad ani nemůžete myslet vážně. EDIT: aha tak už vím odkud fouká. Ten článek sprostě vykrádá původní úvahu pošahané elektroblbky z australského The Driven, což je obdoba zdejších Elonk0kotinek. A v komentářích ji vysmálii dokonce i tamnější příznivci elektrovozíků.
Jenom místní osel Walkeer je příliš tupý na to, aby odhalil, že jde o nebetyčnou píč0vinu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 09:29

Tohel radsi smazte. Tenhle clanek by se dal oznacit jako fake news.
Realnej je mozna ten hybrid. Ale zbytek jsou jen lzi a vlhke sny.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 09:27

Jo, tenhle fejk už jsem taky slyšel. Nevěříte tomu snad doopravdy, co?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
23. 09. 2019 09:11

Tak tenhle článek byl vybrán z nějakého aprílového čísla? Tanky nemohou jezdit na elektromotor, ale určitě ne na baterky. Buď na palivové články, nebo budou mít malý jaderný reaktor v sobě.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 08:53

Tak tohle už je naprostá lež. Myslím možnost snadné výměny pohonných jednotek či jiných součástí v případě poruchy. Zmíněné tanky mají celou jet jednotku konstruovanou jako měnitelný pack (což už nemají ani dnešní mobily aby se ušetřilo za patici, konektor), a její výměna je časově vysoce efektivní. Co se týče paliva na bojišti, vždy je rizikem, nicméně je ho potřeba mnohem méně (přes zmíněné mega litrů - zde se spíš počítá na galony / tuny) než by bylo třeba kontejnerů s bateriemi. Kg benzínu obsahuje energii ~ 12 000 Wh, zatímco baterie je ráda za ~ 220 Wh , důkazem toho co tvrdím jsou letadla, obyčejná dopravní letadla, co vozí lidi na dovolené, náklady i vojáky. Aby se vznesly, musí při startu jejich motory vyvíjet MW výkony, pro baterie = těžký kontejner, velké lodě = beznadějné (loď poveze jen zásobu paliva, bez nákladu)! A nakonec skladování, rozhodně je jednodušší skladovat a logisticky přemisťovat kanystry a cisterny s palivem než mamutí a velmi těžké kontejnerové baterie, které navíc musí být dobíjeny (generátory pod palbou, dobřééé). Ohledně hybridu to je taky sranda, takže tank nebo houfnice poveze po vybití další tuny zátěže navíc a spálí ještě víc benzínu / nafty? Asi by se dala hledat další hromada nesmyslů.
> Velmi dlouho jsem se tak nepobavil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 08:50

Se vsim souhlasim, ne nadarmo je pentagon v soucasne dobe skoro nejvetsi investor do zelenych technologii v USA.
https://www.reuters.com/article/us-usa-military-g... ...
jen jedna technicka ohledne M1A2 Abramsu:"The M1A2 Abrams is powered by Avco Lycoming (now Honeywell) AGT1500 gas turbine engine, developing 1 500 horsepower. Essentially it is a modified helicopter engine, adapted for use on tanks. It is a multi-fuel engine, which can run on any grade of petrol, diesel, aviation fuel or kerosene"http://www.military-today.com/tanks/m1a2_abrams.htm...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 08:29

"Mj. by nebylo zapotřebí dopravovat na bojiště spoustu paliva" co to je za blbost? Co si myslíte, že se snáze dopraví doprostřed rozbombardovaného Iráku, kde elektřina funguje ve čtvrtek a o Velikonocích - cisterna nafty nebo obří solární elektrárna? Dieselgenerátor je z deště pod okap. Možná ten malý jaderný reaktor, ale to nevím jak by ho pružně posouvali po bojišti, jedině že by místo cisteren pendlovaly náklaďáky s baterkami, opět to neodbourá přepravu "paliva". Třeba si jednou ekoteristé uvědomí, že když si na tank přiděláte pár kanystrů s benzínem, tak ho můžete použít klidně až za měsíc, až budete potřebovat dojet dalších 100 km. A ne řešit, jestli tank dojede od jedné nabíječce ke druhé.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
23. 09. 2019 08:25

Žádáme nepřítele o týdenní přiměří,musíme počkat,až vyjde slunce a nabije nám tanky.
Tohle určitě vymýšlí ten švédský mongoloid.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 08:08

Ten dýzlagregát na nabíjení elektrických tanků mě dorazil. :DKolik metrů čtverečních solárních panelů je potřeba na nabití jednoho tanku?Nebo by třeba každý tank mohl mít svůj větrník, ne?Smysl to dává snad jen s těmi mobilními jadernými reaktory, ale představa, že vyřadíte sto tanků tím, že sejmete jeden kamion s elektrárničkou... :D

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (6)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
23. 09. 2019 08:06

Pekný nezmysel.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor