Nejlepší optické iluze: Z toho vám půjde hlava kolem

  • Mozek se nechá snadno ošálit, a to mnoha způsoby
  • Podívejte se na několik nejlepších optických iluzí
  • Iluze dokazují, že vnímání reality může být značně zkreslené

Písmeno vstává z papíru

Namalujte si písmeno, které vstane z papíru! Není to zase až tak složité, jak by se mohlo zdát. Budete potřebovat jen papír a tužku. Návod uvidíte níže ve videu. Autor k dokonalosti použil ještě liner pro zvýraznění hran a mazací gumu pro odstranění pomocných čar.

Jde o anamorfickou iluzi – tedy iluzi, která funguje pouze tehdy, když se na ni díváte pod určitým úhlem. Díky tomu dojde k oklamání vašeho mozku a nakreslené písmeno vypadá jako trojrozměrné.

Pokračování 2 / 17

Je to video, nebo jen obrázek?

Podívejte se na obrázky s různými vzory níže. Pro umocnění kýženého efektu doporučujeme na obrázek kliknout a tím ho otevřít ve větší velikosti. Barevné vzory se budou jevit, jako by se pohybovaly. 

shutterstock_638872963.jpgshutterstock_421699903.jpg shutterstock_222679078.jpgshutterstock_776745556.jpg

Trik těchto iluzí spočívá v tom, že hrany vzorů jsou buď částečně rozmazané anebo jsou sousední vzory odlišně vystínované tak, aby jeden vzor působil jako vystupující do popředí a ten vedlejší ustupující do pozadí. Oba dva způsoby mají za následek zmatení mozku při snaze správného zaostření. Výsledkem je těkavé přebíhání očí po obraze a snaha zaostření. 

Všimněte si, že pokud své oči donutíte soustředit pohled pevně jen na jediný bod, scéna se posléze jakoby zastaví. 

Pokračování 3 / 17

Rozhýbaný prostor v placatém obrázku

Princip rozhýbaných vzorů z předchozí kapitoly je možné ještě rozvinout do 3D podoby, ovšem zůstaneme přitom pouze u obyčejného 2D obrázku, který si klidně můžete vytisknout na papír a bude působit pořád stejně. 

shutterstock_488981338.jpg
shutterstock_406168444.jpg shutterstock_369977363.jpg

Do hry se zde přidává stínování, perspektiva a ostře oddělené geometrické tvary (v našich ukázkových případech koule), které rozehrávají svou vlastní hru rozhýbaného vzoru a působí tak proti pohybu podkladu. 

Pokud se zadíváte na detaily obrázků, tak zjistíte, že jednotlivé prvky vzorů obtahují černé nebo bílé linky. A právě ty za vším stojí. Černý okraj mozku evokuje stín, bílý nasvícenou hranu. Podle toho mozku určíme, která část obrázku je jakoby v popředí a která v pozadí. A když vše střídavě nakombinujeme, je z toho mozek zmatený, jakoby stále přeostřuje a hledá hloubku prostoru. Tím se začne jevit pohyblivým. Opět se ale stačí soustředit jen na nějaký jeden bod a scéna v okolí se postupně zastaví. 

Pokračování 4 / 17

Kulaté je hranaté

Před zrcadlo umístíte zcela jasně hranatou strukturu, ale v odraze zrcadla uvidíte, že je kulatá. Stačí ji otočit a vnímání se prohodí – v zrcadle je vše hranaté a v reálu kulaté. Stará známý princip, ale zde předveden hned na několika příkladech, které pořádně procvičí váš mozek:

V čem je trik? Strukturu tvoří zaoblené hranoly, jejichž horní hrany nejsou rovné, ale zvlněné (jeden pár hran je prohnutá směrem dolů, druhý naopak nahoru). V šikmém pohledu pak výsledek vytvoří iluzi, že se jedná o rovinu. A když je vše přesně vytvořeno, odraz v zrcadle dává nahlédnout z druhé strany, kde se stejné hrany jeví jako kulaté. K této iluzi je potřeba, aby pozorovatel (kamera) nahlížel na scénu v úhlu 45°. Detailně to vysvětluje například toto video:

Pokračování 5 / 17

Záleží na úhlu pohledu

Zábavné jsou iluze, které si pohrávají se zobrazením třetího rozměru na dvojrozměrném obrázku. Schválně, dokážete rozsoudit dvojici na obrázku níže? Kolik mají před sebou trámků?

shutterstock_1167509845.jpg
shutterstock_57255139.jpg shutterstock_1312216682.jpgshutterstock_1429520141.jpg

Asi nejznámější iluzí na toto téma je trojúhelník vytvořený z hranolu, jehož tvar je nepochopitelně zacyklen. Podobně se dá ale hrát s vyobrazením třetího rozměru na dvojrozměrném obrázku i jinak. 

Princip u trojúhelníku nebo trámků je v podstatě stejný - vycházíme z toho, jak jsou vyobrazovány 3D objekty v 2D prostoru, kdy se třetí rozměr kreslí v rovině šikmo k osám roviny. Ale protože nám chybí hloubka třetího rozměru, můžeme na papíře propojovat i čáry, které by se ve skutečném 3D prostoru minuly. 

U dalších ukázkových obrázků pak využíváme iluze formou prostorových stínů, které ale vyobrazujeme pro každou část 2D scény jinak.

Pokračování 6 / 17

Voda proudí do kopce

Litografie nizozemského malíře M. C. Eschera, která byla poprvé vytištěna v říjnu 1961, zobrazuje perpetuum mobile, v němž voda od úpatí vodopádu teče zpět nahoru, aby opět dosáhla vrcholku vodopádu.

Jistý nadšenec se dotyčným dílem nechat inspirovat k vytvoření konstrukce, kterou můžete vidět ve výše uvedeném videu. Ta mj. dokládá, že tato optická iluze skvěle funguje i ve 3D, se skutečnou vodou. Escher byl zkrátka génius...

Pokračování 7 / 17

Díra v ruce

Tato optická iluze připomíná „Písmeno vstává z papíru“. Tentokrát jde ale o vytvoření otvoru – konkrétně otvoru ve vaší ruce, do kterého budou zdánlivě vtékat pramínky vody.

Podobných hříček se dá pochopitelně udělat nespočet.

Pokračování 8 / 17

Virtuální realita na chodníku

Principiálně jednoduchá iluze, ale náročná na přesvědčivé ztvárnění. Využívá se perspektivy a funguje to jen z jednoho úhlu pohledu, ale výsledek pak bere dech.  Je to samozřejmě stále stejný princip jako „kreslení písmena“ či „díra v ruce“, ale ve velkém měřítku iluze ještě více vynikne. 

shutterstock_251227045.jpg
shutterstock_117953086.jpgshutterstock_373595389.jpg shutterstock_724946707.jpg

Optická iluze, kdy se jeví ve veřejném prostoru některé objekty jako prostorové, se využívá i v praxi – někde můžete narazit na přechody pro chodce, které se z pohledu řidiče jeví jako vystouplé hranoly. Ve skutečnosti je to ale jen malba a hra se stíny. 

Pokračování 9 / 17

Šikmé řádky

Klasický příklad optické iluze založené na tom, že malé detaily mohou výrazně narušit pravidelnou strukturu celku, pokud jsou vychýleny. Ačkoli se jedná o mřížku stejně velkých černých čtverců rozdělených zcela vodorovnými a svislými modrými pruhy, uvidíte něco jiného.

Spojovací linky s šikmo umístěnými uzlíky nám zkreslí vnímání horizontu, malé kosočtverce s natočenou kombinací černých a bílých čtverců pak ovlivní vnímání velikosti velkých černých čtverců. Stačí přimhouřit oči a obraz trochu rozmazat a začne se rovnat.

Tato konkrétní iluze se umístila ve finále soutěže o nejlepší optickou iluzi roku.

Pokračování 10 / 17

Dinosaurus s otáčecí hlavou

Roztomilý papírový Tyrannosaurus na videu vás bude provokovat. Jak to dělá, že otáčí hlavu? Věřte, že hlavou opravdu nehýbe a jde jen o optickou iluzi. Zkuste na ni přijít, v závěru videa vám bude kouzlo odhaleno.

Pokračování 11 / 17

Zkracující šipky

Tato iluze fascinuje svou jednoduchostí. Jsou to jen dvě čáry a k nim dotvořené šipky na koncích, ale nebudete chtít uvěřit, že se délka úsečky nemění.

shutterstock_457360123.jpg

Ale věřte, že se vůbec nic nezměnilo a délka obou segmentů zůstává pořád stejná. Klidně si k monitoru či displeji přiložte pravítko. Zajímavé je tento jev pozorovat na videu, kde se vám délka čar mění před očima:

I tato iluze se umístila ve finále soutěže o nejlepší optickou iluzi roku, právě díky své jednoduchosti.

Pokračování 12 / 17

Kuličky, které popírají gravitaci

V tomto videu uvidíte dřevěné kuličky, které se kutálejí „do svahů“, respektive po nakloněných žlábcích proti působení gravitace. Přitom nejde o počítačový trik, ale skutečnou scénu. Jak je to možné?

Orientace žlábků jsou vnímány opačně, v důsledku čehož je sestupný pohyb nesprávně interpretován jako vzestupný pohyb. Tato iluze je pozoruhodná především tím, že je generována pomocí pevného trojrozměrného objektu a pohybu – nikoliv pomocí dvourozměrného obrázku.

Pokračování 13 / 17

Křivá podlaha

A ještě jednou anamorfická iluze. Tentokrát z chodby jedné kreativní firmy, kde se rozhodli přizpůsobit neobvyklému vizuálnímu vjemu novou dlažbu. Nechte se inspirovat!

Pokračování 14 / 17

Jakou barvu mají tečky?

Mozek ošálený množstvím kontrastů prostě neví. Tečky ve vzoru blikají a chvíli se jeví jako bílé, poté probliknou do černé. Přitom mají stálou barvu. 

shutterstock_721478320.jpg

Pokračování 15 / 17

Měnící se barva

Dívejte se na tečku mezi dvěma barevnými čtverci. Pravidelně bliká, aby udržela vaši pozornost a přímý pohled. Když se objeví bílá obrazovka, uvidíte, že čtverce najednou změnily barvu. Učebnicový příklad příklad toho, jak snadno lze náš mozek ošálit pomocí barev.

V tomto případě vstupuje do hry jistá setrvačnost vjemu, respektive „podráždění“ sítnice oka. Jakmile se objeví bílá plocha, oko zůstává ještě chvíli podrážděno a má jistou setrvačnost, po kterou do mozku stále posílá informace o daném vjemu. Jenže zároveň se využívá ještě jiného efektu – k inverzi okolní barvy. To mozek zmátne a invertuje i původní barevné čtverce, které už přitom nejsou vidět a promítají se jen ze „setrvačnosti“.

Pokračování 16 / 17

Měnící se garážová střecha

Oválna střecha garáže se v zrcadle mění na vlnitou střechu. Opravdový tvar přitom není ani vlnitý, ani oválný. Naše mozky jsou však schopny interpretovat okrajovou křivku střechy jako průsečík střechy s rovinou kolmou k ose střechy.

Pokračování 17 / 17

Pohyby bez pohybu

Pokročilá verze známé iluze, kdy vidíme pohyb něčeho, co se ve skutečnosti nepohybuje. Tzv. Gaborovy prvky nemění pozici, ale pohyb v nich vyvolává dojem, že se hýbe celá konfigurace.

Je opravdu těžké uvěřit tomu, že rotující čtverec, oscilující tyčinky i závěrečné vlny... jsou jen iluzí vyvolanou driftováním výše zmíněných elementů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud