Nejlepší raketa vzduch-vzduch na světě vzejde ze spolupráce Japonců a Britů

  • Japonsko a Velká Británie utvořili tým, který vyvíjí unikátní střelu pro vzdušné souboje
  • Měla by být dokonce lepší, nežli legendární raketa AMRAAM americké U. S. Air Force
  • Dotyčná raketa bude náležet do výzbroje stealth letounů v obou zemích

Japonsko a Velká Británie utvořili tým, který vyvíjí unikátní střelu pro vzdušné souboje. Měla by být dokonce lepší, nežli legendární raketa AMRAAM americké U. S. Air Force z počátku devadesátých let. Tato raketa by měla být k dispozici pro operační nasazení na sklonku dvacátých let 21. století.

Raketa bude náležet do výzbroje stealth letounů v obou zemích. A stane se první zbraní v novodobé historii Japonska, která vznikne s jiným spojencem, než jsou Spojené státy.

Japonsko v nedávné době vyvinulo raketu vzduch-vzduch AAM-4B, která je určená pro střední vzdálenosti. Byla vytvořena s tím, aby v japonském letectvu nahradila rakety starších typů, včetně amerických AMRAAM. Raketa AAM-4B byla v době vzniku první střelou, která měla ve své špici pokročilý radar typu AESA (Active electronically scanned array).

Střely AAM-4B představují excelentní zbraň pro japonské bojové letouny Mitsubishi F-2 a Mitsubishi F-15J/DJ Eagle. Nejsou ale bez chyby. Například jsou dost velké, takže je letouny mají zavěšené na vnějších závěsech. Japonsko si ale objednalo 43 letounů Lockheed Martin F-35 Lightning II, které jsou stealth a mají zbraně uvnitř. Pro tyto stroje jsou rakety AAM-4B příliš velké.

Britové zase vyrobili rakety Meteor, což jsou střely vzduch-vzduch, které jako první na světě měly náporový pohon. Po vystřelení z letounu raketa nejprve použije klasický pohon s pevným palivem. Po dostatečném zrychlení spustí náporový pohon, s nímž dosáhne rychlosti nejméně Mach 4.

Velkou výhodou takových raket je, že si mohou šetřit energii na závěrečnou fázi letu. Doletí přitom do vzdáleností přes 100 kilometrů. Raketa Meteor byla navržena tak, aby se vešla do vnitřních prostor stealth letounů.

Obě země vedou rozhovory o vývoji nové rakety už od roku 2014. Měla by spojovat užitečné technologie raket AAM-4B, především jejich radar AESA, s malou velikostí a náporovým pohonem raket Meteor.

Závěrem dodejme, že první letové testy nových raket by měly proběhnout kolem roku 2023.

Zdroj: Popular Mechanics, Ilustrační foto: Navair.navy.mil

Témata článku: Technologie, USA, Armáda, Vojenství, Raketa, Japonsko, Zbraně, Velká Británie, Vnitřní prostor, Nedávná doba, Ilustrační foto, Devadesátý rok, Velká výhoda, Náporový pohon, Popular Mechanics, Spojené státy, Střela, Závěrečná fáze, Pohon, Střední vzdálenost, Operační nasazení, Starý typ, Výzbroj, Stealth, Novodobá historie

Určitě si přečtěte