Nejmenší zařízení pro magnetickou rezonanci na světě dokáže zobrazovat jednotlivé atomy

Zařízení pro magnetickou rezonanci (MRI) umí skvěle vytvářet detailní snímky vnitřních orgánů a tkání vyšetřovaných osob. Umožňují získat řezy vybraných oblastí těla, které lze dále zpracovávat a spojovat.

Tyto stroje pomocí magnetů a rádiových vln dočasně změní spin miliard protonů v organismu pacienta, změří energii, kterou dotyčné protony uvolní, jakmile se vrátí do normálního stavu, a vygenerují obraz. Nyní byla představena miniaturní verze, která dokáže skenovat i jednotlivé atomy.

Badatelé ze Spojených států a Jižní Koreje pro účely své studie – jejíž výsledky byly v pondělí publikovány v časopise Nature Physics – připojili zmagnetizované atomy železa k hrotu řádkového tunelového mikroskopu (TMR).

Lepší léky i kvantové počítače?

Upravený hrot vědci přemístili nad atomy titanu a železa nacházející se na povrchu oxidu hořečnatého. Tím atomy vystavili magnetickému poli, jež narušilo jejich elektrony. Nakonec elektrony zasáhli rádiovým pulzem a systém zobrazil energii, kterou následně uvolnily.

Tým se domnívá, že tato technika by mohla umožnit nejen vývoj nových materiálů a léků, ale i kvalitnějších kvantových počítačů.

„Nyní můžeme vidět něco, co jsme dříve vidět nemohli,“ komentoval to výzkumník Christopher Lutz v rozhovoru pro The New York Times. „Takže naše představivost nám může poskytnout spoustu nových nápadů, které s touto technologií půjde vyzkoušet.“

Diskuze (17) Další článek: Už po deseti minutách koupání v moři nám kůži obsazují mořští mikrobi