Nejnovější slovenská samohybná houfnice EVA M2 úspěšně prochází testy | Foto: Karel Šubrt, CC BY-SA 4.0

Foto: Karel ŠubrtCC BY-SA 4.0

Nejnovější slovenská samohybná houfnice EVA M2 úspěšně prochází testy

  • Společnost Konštrukta-Defence vyvíjí pokročilou variantu samohybné houfnice EVA M2
  • Ta vznikla s důrazem na vylepšenou pohyblivost, ochranu posádku a palbu
  • Letos v srpnu podstoupila sérii významných testů

Přední slovenský výrobce zbraňových systémů státní společnost Konštrukta – Defence již má na svém kontě známé samohybné houfnice DANA, ZUZANA nebo EVA, kterou představili veřejnosti v roce 2015.

V porovnání s konkurencí EVA zaujme kompaktním designem, nízkou hmotností a dalekým dojezdem. Rovněž ji lze transformovat nákladním letounem Lockheed C-130 Hercules a má k dispozici plnou automatizaci palby. K obsluze postačí tříčlenná posádka. Se specializovanou municí ERFB-BB dostřelí až do vzdálenosti 41 kilometrů.

Konštrukta teď vyvíjí pokročilou variantu této samohybné houfnice EVA M2, která vznikla s důrazem na vylepšenou pohyblivost, ochranu posádku a palbu. Letos v srpnu (2024) uskutečnili sérii významných testů, v nich prověřili střelbu houfnice, její strukturální integritu a také pohyblivost.

Všemi testy prošla EVA M2 úspěšně. Podle Konštrukty jde o významný krok při završení vývoje této modernizované verze, která by měla vylepšit dělostřelecký potenciál slovenské armády.

Ostré střelby i další zkoušky

Součástí testů byly ostré střelby, které prověřily nejen samotnou střelbu, ale také strukturální pevnost a stabilitu houfnice. Došlo také na testy, které nezahrnovaly střelbu. V nich byly hodnoceny schopnosti houfnice při jízdě po strmých svazích, zákopech a dalších náročných typech terénu. Výsledky testů podle Konštrukty potvrzují, že EVA M2 je robustní a operačně spolehlivá houfnice.

Houfnice EVA 2.jpg

Houfnice EVA M2 využívá podvozek osvědčeného nákladního automobilu Tatra 815 6×6. Má k dispozici pancéřovanou kabinu, která zvyšuje bezpečnost posádky. Významným prvkem je i centrální regulace tlaku v pneumatikách, s jejíž pomocí je možné přizpůsobit pneumatiky jízdě v konkrétním terénu.

Velkou roli v modernizaci houfnice sehrály pokročilé mechanismy pro detekci a automatické nastavení pozice hlavně a pro automatické nabíjení houfnice. EVA M2 také umožňuje přenos dat mezi houfnicí a velením, což zajišťuje snadnou integraci s ostatními systémy na bojišti.

Zásadní je i pokročilý systém řízení palby, který pracuje na palubním počítači a připravuje optimální řešení palby pro dané podmínky.

Určitě si přečtěte

Články odjinud