Na prezentaci dobré. Ale jinak je to hračka, co má dvě tuny, nezávodní maximálku a závodním tempu ujede tak 100km.
Nechci být drzý a šlapat po pýše české (s německým vlastníkem) automobilce... ale nemá normálně prodávaná sériovka tesla Y performance zrychlení na stovku o celou vteřinu lepší, než tenhle výstavní kousek, na který se můžete leda tak podívat? 🙂
U spousty závodních aut o maximálku ani nejde, typicky třeba rally ale i okruhy na nižší úovni. Je spousta značkových pohárů s auty, kterým by se i majitel nejslabšího současného Porsche vysmál. Ale ty lidi, co se po okruhu prohání, to stejně baví. Takto ostatně fungovala řada britských značek které tu ani neznáme. Důležitější je stejně zrychlení. Ale ta hmotnost je problém.
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 6. 2025 12:28
Hezký. Závodní SUV. Top speed na úrovni Fabia 1.0 TSI. Škoda.Snad bude auto dostatečně bio. 😉 👍🏻
Toyota to nedavno zrhnulaich 27 mil. hybridov ma rovnaku uhlikovu stopu ako 9 mil. ev (vratane vyrobneho procesu akumulatorov pre ev)
Mozna to Toyota dela spatne:https://elektrickevozy.cz/clanky/cesti-v...ovaci-auta
"Emise skleníkových plynů po dobu životnosti každého typu vozidla byly vypočteny s ohledem na každý zdroj emisí: byla odhadnuta výroba ... ...a možné snížení emisí v důsledku recyklace"Bulharské konštanty vycucané z prsta majú výhodu, že vhodne upravujú výsledok.
Aha, VUT studie si cuca z prstu bulharske konstanty 🤣🤡
Toho šaša myslíš akože seba. Mám technickú vysokú školu absolvovanú a "možná recyklácia" mi príjde ako blábol. Sorryjako.
Absolvovana vysoka skola jeste nic neznamena, mame tu spoustu sasulu s vysokou skolou co jsou uplny paka.No, kdyz jsme u te technicke vysoke skoly, tak co je na te studii presne spatne? Prosim technicky, ja to pochopim 😉
Takže ako presne to budú recyklovať? Isto je podrobná analýza v tej štúdii. Nedopadne to tak, že sa staré batérie nahádžu do potoka, s tým, že sa to nejak zrecykluje, pričom číňania budú nonstop dodávať lacné batérie...
Pro recyklaci baterii je pouzit tzv. “recycling bonus” podle Mohr et al., kde je recyklacni koeficient stanoven na 29 % – na zaklade odborne literatury (zase jina studie a aktualni praxe), nikoliv odhadu.Zde jeste link na clanek s grafiky: https://vtm.zive.cz/clanky/elektro...fault.aspxP.S.: ten koeficient se s dobou zvysuje, v roce 2010 to bylo 15%, v minulem roce uz tech udavanych 29%.Co tam mame dal?
Čo je ten recycling bonus z odbornej literatúry? Poučte ma. A čo konkrétne znamená to percento?
- Primarni vyrobce nese plnou env. zatez na vyrobu a zpracovani surovin- Sekundarni vyrobce (recyklace), ziskava materialy bez emisni stopy, bere se zde v uvahu pouze energie na recyklaciPriklad:- Vyroba 1kg lithia z primarnich zdroju vypusti 100kg CO2- Recyklace 1kg lithia, podle 29% bonusu, vypusti 71kgAktualni hodnoty:- Pro lithiove baterie podle 2006/66/EC je minimalni ucinnost 50%, tzn ze 50% puvodni baterie musi byt recyklovano- Studie jako Mohr et al. ukazuji, ze diky technologickemu pokroku, lze dosahnout vyssi ucinosti nez 50%: -- https://www.frontiersin.org/journals/susta...09498/full -- https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC10002271/Prosim o oznaceni bulharskych konstant.
Názor byl 1× upraven, naposled 10. 6. 2025 20:55
Dobre povedzme, že sa použije tá ekologicky zanedbatelná pyrometalurgia. Ktorá je veľmi výhodná a má uhlíkovú stopu z nejakého mne neznámeho dôvodu nízku. Zrecykluje sa tak 50% batérii a tie majú "bonus" 29%, ten zvyšok magicky zmizne ako tetrapacky, keď ich hodím do žltého kontajnera. Momentálne batérie s recyklovanými materiálmi tvoria 5%, lebo trh nie je saturovaný sekundárnymi materiálmi, to som schopný pobrať. Stále mi neviem ale ako tam môže vzniknúť z pyrometalurgie polovice batérii bonus 29% . Ak by to bola aj pravda, tak ten bonus je aj tak polovičný.
Recyklacni bonus 29 % se nevztahuje na celou baterii, ale jen na tu cast, ktera je skutecne recyklovana a nahradi primarni suroviny.Pokud recyklujeme 50 % baterie a na tuto cast dostaneme bonus 29 %, neznamena to, ze usetrime 29 % z cele baterie. Bonus se tyka jen te casti, kterou opravdu recyklujeme.- Z 10 kg baterie zrecyklujeme 5 kg s bonusem 29 % → usetrime 1,45 kg CO2- Zbylych 5 kg je z primarnich surovin → zadna uspora- Celkove tedy usetrime 14,5 % emisnich nakladu na celou bateriiA zase, nebavili jsme se o cislech, ale o "bulharskych konstantach", tak kde jsou? Tyto cisla co uvadim byla pouzita ve studii. Studie vysla jak vysla podle techto cisel.Takze opetovne prosim o dolozeni bulharskych konstant.
Dobre, povedzme, že čísla vychádzajú z praxe. V praxi 95% batérii žiadnu recykláciu nevidí. Pre jednoduchosť povedzme, že som zbaštil ten recyklačný bonus. Ako môže byť zarátaný bonus 29% v technológii, kde je 95% batérii nových? Ak teda platí premisa, že sú to čísla z praxe?
Dobre, odkud je tech 95% BEV baterii co nejsou recyklovany?- Zivotnost baterii v BEV je 8–15 let. Prvni vlna elektromobilu teprve ted dosahuje konce zivotnosti, proto je zatim recyklovanych baterii malo, ale neni to tim, ze by se nerecyklovaly – jen jich jeste neni dost na trhu k recyklaci https://motoristika.cz/recyklace-bate...roce-2025/ https://oenergetice.cz/energeticka-le...splnitelne- Legislativa EU od roku 2025 prikazuje povinny zpetny odber a recyklaci baterii z elektromobilu. Vyrobci musi zajistit, ze baterie z BEV budou shromazdeny a ekologicky zpracovany. Je stanovena minimalni ucinnost recyklace 50 % hmotnosti a postupne roste podil recyklovanych materialu v novych bateriich https://www.ecobat.cz/pozor-novinky-...ykazovani/ https://mzp.gov.cz/cz/pro-media-a...ictvi-nova- Moderni recyklacni technologie uz dnes dokazou ziskat z baterii 32–91 % cennych materialu https://fdrive.cz/clanky/podival...bilu-10099Takze se ptam po 3. Kde jsou ty bulharske konstanty? Jako student technicke vysoke skoly pocitam, ze se cerpa z nejakych studii nebo praxe.
Dakujem, presne tam.
Tam kde?
1. Európska únia prikazuje, odkup a ekoligickú recykláciu batéri. Napadá mi, čo sa prikazuje mimo EÚ a ako to ovplyvní emisie elektromobility.2. Keď niečo Európska únia prikáže, neznamená, že to bude pravda. Proste rôzne príkazy sa už posúvali, zmäkčovali. A čo sa týka recyklácie, recyklačný biznis je viac manifestačný, než účinný. 3. Životnosť batérie je 15 rokov, to som už počul, ako sa zaistí, že to nehodia do potoka? Ako sa zaistí, že to nehodia do potoka v Číne alebo v ľubovoľnej africkej krajine?Otázky?
Jo, porad mam otazky. Odkud se cerpa, prosim dolozit, ja to take delal. Stale jsem nedostal odpoved na ty bulharske konstanty - na to jsem hlavne reagoval - takze kde v te studii na ktere se VUT podilelo jsou "bulharske konstanty"?Pocit ze je neco narizeno a nikdo to nedela a pouzivat to jako argument bez dolozeni dukazu mi neprijde hoden absolventa technicke vysoke skoly, kde by se mel clovek naucit hledat informace a analyzovat data.Dekuji
Dobre. Naučte sa.Mňa učili, že sa stále treba pýtať, keď je niečo blbosť vycucaná z prstu. Aj pri recenzovaní som sa pýtal. Hovorí sa tomu falzifikácia a je to relevantná metóda. Možné zníženie dopadov recykláciou je skrátka blábol.
Názor byl 2× upraven, naposled 11. 6. 2025 10:47
Bude poháňaná elektrinou z biomasy a biohazardnej jadrovej elektriny.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.