Nejrychlejší auto světa mělo jet rychlostí 1690 km/h, místo toho hledá sponzory

  • Bloodhound SSC měl jet rychlostí 1690 km/h a překonat rekord
  • Místo toho firma skončila v nucené správě
  • Nyní se hledá sponzor, který poskytne 33 milionů dolarů

Smutná zpráva přišla ze Spojeného království – projekt nejrychlejšího auta světa, které mělo dosahovat rychlosti 1690 km/h, se dostal do finančních problémů. Nyní je v nucené správě a ke zdárnému finiši potřebuje získat zhruba 33 milionů dolarů (asi 735 milionů korun). Uvádí to správce FRP Advisory v oficiální tiskové zprávě.

Zpráva přišla přesně na výročí dosavadního rychlostního rekordu, dosaženého na zemském povrchu. 15. října 1997 dosáhl britský Thrust SSC rychlosti 1228 km/h a stal se tak prvním a dosud jediným oficiálně uznaným vozem, který překonal rychlost zvuku.

Nadzvukové vozidlo není jednoduchý úkol

Překonání světového rekordu určitě není jednoduchým úkolem. Nejprve je nutné postavit vozidlo, které je vůbec něčeho takového schopno. Společnost Bloodhound Company to zvládla a připravila stroj ve tvaru tužky, poháněný tryskovým a raketovým motorem.

Další úlohou je příprava na rekord, ke kterému je pochopitelně potřeba adekvátně dlouhá dráha. K oficiálnímu uznání světového rekordu je nutné absolvovat trasu dlouhou jednu míli ve dvou směrech během jedné hodiny.

Vozidlo samozřejmě potřebuje prostor ke zrychlení a následnému zpomalení – konkrétně tedy mluvíme o 18 kilometrů dlouhé a 1,5 kilometru široké dráze, která musí být na rovině a poskytovat ideálně hladký povrch. Předchozích rekordů bylo dosaženo v nevadském Black Rock Desert. Po zvážení a odmítnutí řady ještě vzdálenějších míst bylo nakonec pro projekt Bloodhound SSC vybráno místo v jihoafrické provincii Northern Cape nazvané Hakskeen Pan.

Jenže k realizaci všech těchto kroků jsou zapotřebí peníze, a ty se staly kamenem úrazu. Již před dvěma lety pomohla projektu finanční injekce od čínské skupiny Zhejiang Geely Holding Group. Ani ta však, soudě z posledních zpráv, nebyla dostatečná a firma tak dle správců nedisponuje finančními prostředky.

Hledá se bohatý sponzor

Celý projekt stavěl na partnerském a sponzorském modelu – z partnerů jmenujme například Rolls Royce, Rolex či ministerstvo obrany, které zapůjčilo prototypové tryskové motory. Svůj podíl věnovala i samospráva Northern Cape, která zajistila vytvoření dráhy. Vývoj automobilu podpořily také individuální dary od veřejnosti.

Bloodhound SSC již existuje jako životaschopné závodní vozidlo, které bylo testováno na přistávací dráze na letišti Newquay v Cornwallu při rychlosti 320 km/h. Dále probíhal vývoj a testování pohonných jednotek, aerodynamiky a telekomunikačních technologií s potenciálem pro rozsáhlé aplikace mimo projekt.

Projekt tedy nyní stojí na tom, že nejsou peníze na přepravu rekordního vozidla do Afriky. Pokud se to podaří, možná se dočkáme dosažení rychlosti 1690 km/h a tím i překonání dosavadního rekordu.

Správci jsou však optimisticky naladění. Uznávají, že částka 33 milionů dolarů sice není zanedbatelná, nicméně jde jen o zlomek nákladů na jednu sezónu týmu formule 1 či jachtařské série Pohár Ameriky.

V současnosti již probíhají jednání s potenciálními investory, kteří by tak mohli pomoci „zanechat trvalé dědictví“ v podobě nového světového rekordu. Pokud se podaří sehnat sponzora – ať už jednotlivce nebo firmu – mohly by první testy v Africe začít již v příštím roce.

Diskuze (13) Další článek: Steam má vážného konkurenta. Svůj herní obchod spustil Discord

Témata článku: Technika, Byznys, Automobily, Doprava, Afrika, Rekordy, Rolls Royce, Příští rok, Vozidlo, Čínská skupina, Předchozí rekord, Finanční problém, Dlouhý kilometr, Hladký povrch, Rekord, Jednoduchý úkol, Dolar, Tryskový motor, Přistávací dráha, Následné zpomalení, Spojené království, Smutná zpráva, Partnerský model, Oficiální uznání, Auto světa