Smutná zpráva přišla ze Spojeného království – projekt nejrychlejšího auta světa Bloodhound SSC, které mělo dosahovat rychlosti 1690 km/h, se dostal do finančních problémů.

Smutná zpráva přišla ze Spojeného království – projekt nejrychlejšího auta světa Bloodhound SSC, které mělo dosahovat rychlosti 1690 km/h, se dostal do finančních problémů.

Před dvěma lety pomohla projektu finanční injekce od čínské skupiny Zhejiang Geely Holding Group. Ani ta však nebyla dostatečná a firma tak dle správců nedisponuje finančními prostředky.

Před dvěma lety pomohla projektu finanční injekce od čínské skupiny Zhejiang Geely Holding Group. Ani ta však nebyla dostatečná a firma tak dle správců nedisponuje finančními prostředky.

Celý projekt stavěl na partnerském a sponzorském modelu – z partnerů jmenujme například Rolls Royce, Rolex či ministerstvo obrany, které zapůjčilo prototypové tryskové motory.

Celý projekt stavěl na partnerském a sponzorském modelu – z partnerů jmenujme například Rolls Royce, Rolex či ministerstvo obrany, které zapůjčilo prototypové tryskové motory.

Bloodhound SSC již existuje jako životaschopné závodní vozidlo, které bylo testováno na přistávací dráze na letišti Newquay v Cornwallu při rychlosti 320 km/h. Dále probíhal vývoj a testování.

Bloodhound SSC již existuje jako životaschopné závodní vozidlo, které bylo testováno na přistávací dráze na letišti Newquay v Cornwallu při rychlosti 320 km/h. Dále probíhal vývoj a testování.

Projekt tedy nyní stojí na tom, že nejsou peníze na přepravu rekordního vozidla do Afriky. Pokud se to podaří, možná se dočkáme dosažení rychlosti 1690 km/h a tím i překonání rekordu.

Projekt tedy nyní stojí na tom, že nejsou peníze na přepravu rekordního vozidla do Afriky. Pokud se to podaří, možná se dočkáme dosažení rychlosti 1690 km/h a tím i překonání rekordu.

Správci jsou však optimisticky naladění. Uznávají, že částka 33 milionů dolarů sice není zanedbatelná, nicméně jde jen o zlomek nákladů na jednu sezónu týmu formule 1 či jachtařské série Pohár Ameriky.

Správci jsou však optimisticky naladění. Uznávají, že částka 33 milionů dolarů sice není zanedbatelná, nicméně jde jen o zlomek nákladů na jednu sezónu týmu formule 1 či jachtařské série Pohár Ameriky.

V současnosti již probíhají jednání s potenciálními investory, kteří by tak mohli pomoci „zanechat trvalé dědictví“ v podobě rekordu. Pokud se podaří sehnat sponzora mohly by testy v Africe začít již v příštím roce.

V současnosti již probíhají jednání s potenciálními investory, kteří by tak mohli pomoci „zanechat trvalé dědictví“ v podobě rekordu. Pokud se podaří sehnat sponzora mohly by testy v Africe začít již v příštím roce.

Stačilo by jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Jenže to je 1609 km/h, tedy ještě o 369 víc!

Stačilo by jedno procento nad aktuálním rekordem, tedy asi 1240 km/h. Ale když 1000 mil za hodinu je tak krásně kulaté číslo… Jenže to je 1609 km/h, tedy ještě o 369 víc!

Když to má aspoň čtyři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Když to má aspoň čtyři kola, která při jízdě zůstanou na silnici, může se tomu říkat auto.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Vůbec nevadí, že vzadu je proudový motor a pod ním ještě tři raketové.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Dohromady mají 8× větší výkon než všechny vozy v závodě formule 1 dohromady.

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. Foto:  Julian Herzog ,  CC BY 4.0

Takhle vypadá celý proudový motor Eurojet EJ200. Standardně se používá ve stíhačkách. | Foto: Julian Herzog, CC BY 4.0

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Pilot sedí v malé kukani pod rozměrným otvorem pro přívod vzduchu k proudovému motoru.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Pod proudovým motorem je trojice raketových motorů na pevné palivo.

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. Foto: Stefan Marjoram

Po sérii ilustrací je tady už skutečný Bloodhound SSC. I když stále ve vývojové fázi. | Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. Foto: Stefan Marjoram

Rychlostní rekordy automobilů nepadají příliš často. Od toho posledního, kdy Andy Green na voze ThrustSSC překonal výkonem 1 228 km/h rychlost zvuku, uběhlo už dvacet let. | Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Toto je Richard Noble, který to celé vymyslel. Je sám držitelem pozemského rychlostního rekordu, v roce 1983 s vozem Thrust2 dosáhl na 1019 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. Foto: Stefan Marjoram

Bloodhound SSC koncem října vyjel na veřejný test, kdy Andy Green dosáhl na britském letišti Cornwall Airport Newquay na rychlost 338 km/h. | Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. Foto: Stefan Marjoram

Vozidlo ještě nebylo kompletně vybavené. Mělo jen hlavní proudový motor Rolls-Royce Eurojet EJ200. Tady je vidět před instalací do Bloodhoundu. | Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. Foto: Stefan Marjoram

Proudový motor ale stačí jen na rychlost kolem tisíce kilometrů za hodinu. | Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině.  Foto: Stefan Marjoram

Až Bloodhound pojede naostro, dostane proto ještě trojici tří raketových motorů na pevné palivo, s jejichž tahem 122 kN zvládne cílových tisíc mil v hodině. | Foto: Stefan Marjoram

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Zajímavosti o projektu Bloodhound SSC.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

Průřez Bloodhoundem: proudový motor, soustava raketových motorů... V oválné nádrži bude okysličovadlo.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

jak se vyvíjel pozemský rychlostní rekord.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Rekordní rychlosti: shora člověk, cyklista, motorový člun, překonání rychlosti zvuku v autě, volný pád Felixe Baumgartnera, rekord při letu v nízké hladině, plánovaný rekord Bloodhoundu, raketa X-15, Saturn V.

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

Na dalších fotografiích je vozidlo ThrustSSC, které drží aktuální pozemský rychlostní rekord. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

V roce 1997, tedy před dvaceti lety, s ním Andy Green dosáhl rychlosti 1 228 km/h.

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. Foto:  Cmglee ,  CC BY-SA 3.0

S „automobilem“ při tom vůbec poprvé překonal rychlost zvuku. | Foto: Cmglee, CC BY-SA 3.0

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. Foto:  Andrew Graves

V týmu, který vyvíjel ThrustSSC, byl stejně jako u Bloodoundu Richard Noble. | Foto: Andrew Graves

Před dvěma lety pomohla projektu finanční injekce od čínské skupiny Zhejiang Geely Holding Group. Ani ta však nebyla dostatečná a firma tak dle správců nedisponuje finančními prostředky.
Celý projekt stavěl na partnerském a sponzorském modelu – z partnerů jmenujme například Rolls Royce, Rolex či ministerstvo obrany, které zapůjčilo prototypové tryskové motory.
Bloodhound SSC již existuje jako životaschopné závodní vozidlo, které bylo testováno na přistávací dráze na letišti Newquay v Cornwallu při rychlosti 320 km/h. Dále probíhal vývoj a testování.
Projekt tedy nyní stojí na tom, že nejsou peníze na přepravu rekordního vozidla do Afriky. Pokud se to podaří, možná se dočkáme dosažení rychlosti 1690 km/h a tím i překonání rekordu.
29
Fotogalerie

Nejrychlejší auto světa mělo jet rychlostí 1690 km/h, místo toho hledá sponzory

  • Bloodhound SSC měl jet rychlostí 1690 km/h a překonat rekord
  • Místo toho firma skončila v nucené správě
  • Nyní se hledá sponzor, který poskytne 33 milionů dolarů

Smutná zpráva přišla ze Spojeného království – projekt nejrychlejšího auta světa, které mělo dosahovat rychlosti 1690 km/h, se dostal do finančních problémů. Nyní je v nucené správě a ke zdárnému finiši potřebuje získat zhruba 33 milionů dolarů (asi 735 milionů korun). Uvádí to správce FRP Advisory v oficiální tiskové zprávě.

Zpráva přišla přesně na výročí dosavadního rychlostního rekordu, dosaženého na zemském povrchu. 15. října 1997 dosáhl britský Thrust SSC rychlosti 1228 km/h a stal se tak prvním a dosud jediným oficiálně uznaným vozem, který překonal rychlost zvuku.

Nadzvukové vozidlo není jednoduchý úkol

Překonání světového rekordu určitě není jednoduchým úkolem. Nejprve je nutné postavit vozidlo, které je vůbec něčeho takového schopno. Společnost Bloodhound Company to zvládla a připravila stroj ve tvaru tužky, poháněný tryskovým a raketovým motorem.

Další úlohou je příprava na rekord, ke kterému je pochopitelně potřeba adekvátně dlouhá dráha. K oficiálnímu uznání světového rekordu je nutné absolvovat trasu dlouhou jednu míli ve dvou směrech během jedné hodiny.

Vozidlo samozřejmě potřebuje prostor ke zrychlení a následnému zpomalení – konkrétně tedy mluvíme o 18 kilometrů dlouhé a 1,5 kilometru široké dráze, která musí být na rovině a poskytovat ideálně hladký povrch. Předchozích rekordů bylo dosaženo v nevadském Black Rock Desert. Po zvážení a odmítnutí řady ještě vzdálenějších míst bylo nakonec pro projekt Bloodhound SSC vybráno místo v jihoafrické provincii Northern Cape nazvané Hakskeen Pan.

Jenže k realizaci všech těchto kroků jsou zapotřebí peníze, a ty se staly kamenem úrazu. Již před dvěma lety pomohla projektu finanční injekce od čínské skupiny Zhejiang Geely Holding Group. Ani ta však, soudě z posledních zpráv, nebyla dostatečná a firma tak dle správců nedisponuje finančními prostředky.

Hledá se bohatý sponzor

Celý projekt stavěl na partnerském a sponzorském modelu – z partnerů jmenujme například Rolls Royce, Rolex či ministerstvo obrany, které zapůjčilo prototypové tryskové motory. Svůj podíl věnovala i samospráva Northern Cape, která zajistila vytvoření dráhy. Vývoj automobilu podpořily také individuální dary od veřejnosti.

Bloodhound SSC již existuje jako životaschopné závodní vozidlo, které bylo testováno na přistávací dráze na letišti Newquay v Cornwallu při rychlosti 320 km/h. Dále probíhal vývoj a testování pohonných jednotek, aerodynamiky a telekomunikačních technologií s potenciálem pro rozsáhlé aplikace mimo projekt.

Projekt tedy nyní stojí na tom, že nejsou peníze na přepravu rekordního vozidla do Afriky. Pokud se to podaří, možná se dočkáme dosažení rychlosti 1690 km/h a tím i překonání dosavadního rekordu.

Správci jsou však optimisticky naladění. Uznávají, že částka 33 milionů dolarů sice není zanedbatelná, nicméně jde jen o zlomek nákladů na jednu sezónu týmu formule 1 či jachtařské série Pohár Ameriky.

V současnosti již probíhají jednání s potenciálními investory, kteří by tak mohli pomoci „zanechat trvalé dědictví“ v podobě nového světového rekordu. Pokud se podaří sehnat sponzora – ať už jednotlivce nebo firmu – mohly by první testy v Africe začít již v příštím roce.

Určitě si přečtěte

Články odjinud