Nejrychlejší nabíječka elektromobilů doplní za necelé tři minuty energii na 100 kilometrů

Jednou z největších nevýhod elektromobilů proti autům se spalovacími motory je doba, kterou potřebují k doplnění energie, respektive pohonných hmot. Zatímco natankovat „ropáka“ trvá maximálně nízké jednotky minut, k nabití akumulátorů jsou to v nejlepším případě desítky minut.

Jednou z cest, jak dosáhnout kratších prostojů elektřinou poháněných vozidel, je rychlejší nabíjení. Aktuálně nejrychlejší nabíječku nabízí švédsko-švýcarská firma ABB, jejíž Terra 360 dokáže plně nabít baterie elektromobilu během necelých 15 minut. Za pouhé tři minuty tak doplní energii na sto kilometrů jízdy.

ABB Terra 360

Stejnosměrná modulární nabíječka zvládne nabíjet z jednoho stojanu současně až čtyři auta. Svým provedením je určena například pro čerpací stanice, městské dobíjecí stanice, parkoviště a garáže u obchodů či nabíjení firemní flotily.

Protože nabíječky Terra 360 mají relativně kompaktní rozměry, lze je instalovat v malých depech nebo na parkovištích, kde je málo místa. Podporovány jsou hlavní nabíjecí standardy CCS-1, CCS-2, CHAdeMO a AC Type-2.

Nabíječky jsou přizpůsobitelné, takže je provozovatelé mohou „označit“ a upravit si jejich vzhled pomocí různých fólií nebo změnou barvy světelných LED pásků. K dispozici je také možnost integrace 27" reklamní obrazovky pro přehrávání videí, obrázků a dalšího obsahu.

Vyzkoušet je můžete v Norsku

Nabíječka má maximální výkon 360 kW, nejrychlejší možné nabíjení však nabídne pouze elektromobilům, jež takový nabíjecí výkon podporují. Inovativní systém podsvícení provází uživatele celým procesem, ukazuje stav nabití baterie elektromobilu a zbývající čas do konce optimálního nabíjení.

Společnost ABB je na svůj produkt docela hrdá a otevřeně ho označuje jako „nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě“. Je to ale jen marketingový slogan, protože skutečný nabíjecí výkon a rychlost doplňování energie závisí spíše na automobilu, přičemž v současné době není mnoho elektromobilů, jež by bylo možné nabíjet takovým výkonem.

První nabíječky byly ve spolupráci se sítí Eviny nainstalovány v Norsku v nákupním centru Oasen v Bergenu a v norském lyžařském středisku Geilo. V těchto případech však byly použity stanice podporující připojení pouze dvou elektromobilů.

V případě Norska je hustá rychlonabíjecí infrastruktura jedním ze základů pro podporu prodejů elektromobilů. Ty v roce 2021 tvořily přibližně dvě třetiny trhu s novými automobily. Země chce do roku 2025 úplně ukončit prodeje benzinových a naftových automobilů.

Diskuze (36) Další článek: Na počítači si otevřete řadu tabů, na mobilu poslouží náhled. Jak na věc v iOS a na Androidu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,