Nejstarší kámen na Zemi je starší než celá planeta i Sluneční soustava

Jak starý je nejstarší známý minerál na Zemi? Leckoho by napadlo že se bude jednat o ranou hmotu z dob samotného formování naší planety před 4,6 miliardami let, podle týmu výzkumníků z washingtonské Národní akademie věd (NAS) bychom ale potřebovali připočítat ještě další 3 miliardy roků.

Vědci nově analyzovali vzorek prachových částic, jejichž stáří odhadují až na 7,5 miliard let. Jak je to možné? Jedná se o drobné artefakty meteoritu, který na zemský povrch dopadl v 60. letech minulého století a jeho prachová zrnka pocházejí ještě z dob, než se zformovala naše Sluneční soustava.

Zrnka Murchisonského meteoritu jsou starší než Sluneční soustava

V podstatě se tedy jedná o hvězdný prach, který vyvrhla umírající hvězda. Následujících 7,5 miliard let pak putoval vesmírem, než si jej přitáhla gravitace Slunce a posléze Země. Tzv. Murchisonský meteorit dopadl na zemský povrch 28. září 1969 do pole západně od stejnojmenného australského městečka.

Diskuze (4) Další článek: SpaceX čeká jeden z nejničivějších testů. V sobotu během letu zkolabuje Falcon 9 s lodí Crew Dragon

Témata článku: Vesmír, Země, Sluneční soustava, Slunce, Meteorit, NAS, Geologie, Gravitace, Zemský povrch, Národní akademie věd, Miliarda let, Planeta, Celá planeta, Kam, Zrnko, Kámen

Wordle vás naučí hrát si se slovy. Teď už i česky!

Na sociálních sítích se v posledních měsících rozjel trend s menší hrou Wordle, která stále nabírá na popularitě. Přidáte se?

Logické