Elektromobily | Akumulátory

Největší elektronáklaďák na světě má hmotnost 45 tun a je vybaven 700kWh baterií

Běžné elektromobily od Tesly mají v rámci nejvyššího modelu 100kWh baterii a hmotnost přes dvě tuny. Připravovaný nový sporťák Roadster od Tesly bude mít dokonce 200kWh baterii. Tesla Semi bude mít sice baterie s kapacitou téměř 1 000 kWh, ale na trhu bude nejspíše dříve jiný typ elektronáklaďáku – obří Komatsu 605-7.

Elektrický náklaďák Komatsu 605-7 (v angličtině se tento typ označuje jako „dumper truck“) je přepracovanou formou klasické verze se spalovacím motorem, který během standardního pracovního vytížení v dolech spotřeboval kolem 50 tisíc až 100 tisíc litrů nafty ročně. To bohužel znamená i vypuštění neuvěřitelných 131 až 262 tun oxidu uhličitého.

Nová elektrická verze obsahuje obří 700kWh baterii s hmotností 4,5 tuny, která přináší obrovskou úsporu nákladů na provoz. Vzhledem k tomu, že v jednom ze zmíněných případů v dolech jede náklaďák prázdný (45 tun) do kopce a poté s nákladem 65 tun z kopce, může velmi efektivně znovu nabíjet baterie při automatickém brždění elektromotorem. Oproti spalovacímu motoru je rovněž výrazně tišší.

Dle předpokladů inženýrů by měly v běžném kamenolomu tyto náklaďáky při cestě dolu rekuperovat až 40 kWh energie, což by při 20 jízdách denně znamenalo asi 800 kWh energie zdarma. Samotný elektromotor má výkon 590 kW (800 koní) a točivý moment 9 500 Nm.

Zatím se jedná o jediný prototyp, který z původní verze upravily společnosti Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz AG a jeho testování probíhá ve Švýcarsku. Pokud se projekt dotáhne úspěšně do konce, je v plánu úprava dalších osmi kusů a posléze by měl distributor Kuhn Schweiz AG dodávat elektrické konverzní kity pro naftové verze ve standardní nabídce.

Detail klasického modelu si můžete prohlédnout na níže uvedeném videu (bohužel v němčině):

Diskuze (20) Další článek: Neuronová síť Nvidie ukázala, že už brzy nebudeme moci věřit fotografii

Témata článku: Technika, Doprava, Tesla Motors, Elektromobily, Baterie, Akumulátory, Prototyp, Točivý moment, Náklaďák, KWh, Původní verze, Obrovská úspora, Tesla, Klasický model, Švýcarsko, BAT, Roadster, Elektrický náklaďák, Nejvyšší model, Jediný prototyp, Oxid uhličitý, Brzdění, Klasická verze, Hmotnost, Tuna


Určitě si přečtěte

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

Deset kotev, které i v roce 2020 táhnou Android ke dnu

** Android existuje skoro 12 let a za tu dobu v mnoha směrech dospěl ** Dnes běží na sedmi z deseti telefonů, ale čemu za to vděčí? ** Našli jsme 10 kotev, které táhnou tento operační systém ke dnu

Karel Kilián | 162

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

Ubuntu 20.04: Zase vás chce přesvědčit, že je lepší než Windows

** Britský Canonical před pár dny vydal novou verzi svého Ubuntu ** 20.04 LTS zapracovalo na grafickém desktopu, rychlosti i bezpečnosti ** V nitru tepe Linux 5.4 a volitelně i nový souborový systém

Jakub Čížek | 326

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

** Stařičké Windows 2000 nedávno oslavily 20 let ** Někteří z vás si postěžovali, že to byly poslední hezké Windows ** Fajn, ukážeme vám, jak přebarvit Desítky o 25 let zpět

Jakub Čížek | 49


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 21 grafických karet

AMD poráží Intel už i v notebooku

Jak vytvořit 3D fotky v mobilu

Nejlepší fotoaparáty do 30 000 Kč