Největší elektronáklaďák na světě má hmotnost 45 tun a je vybaven 700kWh baterií

Běžné elektromobily od Tesly mají v rámci nejvyššího modelu 100kWh baterii a hmotnost přes dvě tuny. Připravovaný nový sporťák Roadster od Tesly bude mít dokonce 200kWh baterii. Tesla Semi bude mít sice baterie s kapacitou téměř 1 000 kWh, ale na trhu bude nejspíše dříve jiný typ elektronáklaďáku – obří Komatsu 605-7.

Elektrický náklaďák Komatsu 605-7 (v angličtině se tento typ označuje jako „dumper truck“) je přepracovanou formou klasické verze se spalovacím motorem, který během standardního pracovního vytížení v dolech spotřeboval kolem 50 tisíc až 100 tisíc litrů nafty ročně. To bohužel znamená i vypuštění neuvěřitelných 131 až 262 tun oxidu uhličitého.

Nová elektrická verze obsahuje obří 700kWh baterii s hmotností 4,5 tuny, která přináší obrovskou úsporu nákladů na provoz. Vzhledem k tomu, že v jednom ze zmíněných případů v dolech jede náklaďák prázdný (45 tun) do kopce a poté s nákladem 65 tun z kopce, může velmi efektivně znovu nabíjet baterie při automatickém brždění elektromotorem. Oproti spalovacímu motoru je rovněž výrazně tišší.

Dle předpokladů inženýrů by měly v běžném kamenolomu tyto náklaďáky při cestě dolu rekuperovat až 40 kWh energie, což by při 20 jízdách denně znamenalo asi 800 kWh energie zdarma. Samotný elektromotor má výkon 590 kW (800 koní) a točivý moment 9 500 Nm.

Zatím se jedná o jediný prototyp, který z původní verze upravily společnosti Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz AG a jeho testování probíhá ve Švýcarsku. Pokud se projekt dotáhne úspěšně do konce, je v plánu úprava dalších osmi kusů a posléze by měl distributor Kuhn Schweiz AG dodávat elektrické konverzní kity pro naftové verze ve standardní nabídce.

Detail klasického modelu si můžete prohlédnout na níže uvedeném videu (bohužel v němčině):

Diskuze (20) Další článek: Neuronová síť Nvidie ukázala, že už brzy nebudeme moci věřit fotografii

Témata článku: Technika, Tesla Motors, Elektromobily, Doprava, Baterie, Akumulátory, Prototyp, Nejvyšší model, Původní verze, Tesla, Verze, Obrovská úspora, Švýcarsko, KWh, Automatické brždění, KWh energie, Točivý moment, Brzdění, Jediný prototyp, Spalovací motor, Důl, Vypuštění, Klasická verze, Nový spor, Uvedené video


Určitě si přečtěte

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

Jak funguje největší akumulátor v Česku: podívejte se do elektrárny Dlouhé Stráně

** Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně je obdivuhodné technické dílo ** Stejná turbína vyrábí elektřinu i tlačí vodu zpět do horního jezera ** Strojovna elektrárny je zabudována v podzemí

David Polesný | 35

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

Zapomeňte na kabely, vědci už mají prototyp 120kW bezdrátové nabíječky pro elektromobily

** Vědci představili prototyp výkonné bezdrátové nabíječky pro elektromobily ** I přes vysoký výkon se pyšní vysokou efektivitou ** Bude budoucnost nabíjení elektromobilů bezdrátová?

Karel Javůrek | 48

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku