Země | Asteroidy

Největší impaktní krátery na Zemi: němí svědkové dávných katastrof

• Naše planeta prakticky neustále potkává nějaké vesmírné objekty
  • Ty větší dopadnou na povrch, největší vytvoří impaktní kráter
  • Přinášíme přehled deseti největších takových kráterů
Foto: USGS/D. Roddy, Public domain
Největší impaktní krátery na Zemi: němí svědkové dávných katastrof | Foto: USGS/D. Roddy, Public domain

Chesapeakská zátoka

Naše planeta se při své pouti vesmírným prostorem prakticky neustále setkává s nějakými objekty. Ty nejmenší ani nezaznamenáme, větší můžeme pozorovat na obloze jako „padající hvězdy“. Většina z nich shoří v atmosféře, ale malá část dopadne až na zemský povrch. Ty největší pak zanechávají stopy v podobě impaktních kráterů. Podívejme se na desítku největších němých svědků setkání Země s nezvanými vesmírnými vetřelci.

Začněme kráterem Chesapeake Bay. Vytvořil ho bolid, který zasáhl východní pobřeží Severní Ameriky asi před 35,5 miliony let v období označovaném jako eocén. Jedná se o jeden z nejlépe dochovaných „mokrých“ kráterů na světě.

Během eocénu byly hladiny moře zvýšené a oblast Virginie ležela v pobřežních mělčinách. Pobřeží východní Severní Ameriky bylo pokryto hustým tropickým deštným pralesem a vody jemně svažitého kontinentálního šelfu byly bohaté na mořský život.

Zásah bolidu, který k povrchu dorazil rychlostí několika kilometrů za sekundu, vytvořil díru jak do vápencových sedimentů, tak i do žulového podkladu. Těleso se energií nárazu prakticky vypařilo a na místě vznikla díra hluboká osm kilometrů.

Následky střetu byly devastující pro široké okolí. Podle vědce Davida Powarse „Byly během několika minut vyvrženy vysoko do atmosféry miliony tun vody, usazenin a rozbité horniny, které následně zasáhly stovky kilometrů podél východního pobřeží.“

Hluboký kráter má průměr 38 kilometrů a je obklopen plochým terasovitým prstencovým korytem. Původní kráter měl průměr asi 85 kilometrů a byl hluboký 1300 metrů. V současnosti je pohřben pod vrstvou sedimentů, která se nahromadila během několika milionů let po dopadu.

Diskuze (8) Další článek: Samsung varoval investory, že finanční výsledky za první čtvrtletí budou špatné

Témata článku: Země, Rusko, Austrálie, Meteorit, Asteroidy, Katastrofy, Geologie, Yucatán, Objev, Virginie, Eroze, Sibiř, Kilometr, Průměr, Těleso, Kanada, Stalin, Botswana, Milióny let, Hornina, Unesco, Chicxulub, Asteroid, Severní Amerika, Jihoafrická republika

Co pořídit k počítači: tipy na osvědčené klávesnice, sluchátka a další příslušenství

** Toto jsou tipy Živě.cz na příslušenství k počítači, se kterým neuděláte chybu ** Klávesnice, myši, tiskárny, sluchátka... ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

K čemu je dobré programování a jak si postavit vlastní chytrou domácnost

** Proč umět alespoň trošku programovat, i když vás IT nebude živit? ** Potřebujete k programování čipů diplom z MIT? ** Jak může vypadat chytrá domácnost, kterou si postavíte sami?

Prohnali jsme prohlížeče benchmarky. Nový Edge je opravdu Chrome a je rychlý!

** Prohnali jsme nový Edge webovými benchmarky ** Potvrzují, že je to Chrome ** V animacích a vektorech je možná nejlepší