Vlaky | Železnice | Modelářství

Největší kolejiště v Česku: Jak se staví a řídí vláčky na ploše několika bytů

Železniční modelářství je v Česku docela rozšířené, a tak tu vznikají i poměrně megalomanské projekty. Tím největším je Království železnic – modelové kolejiště v měřítku H0, které má ambici převést do modelového světa prakticky celé Česko.

Velké, ale propracované do detailů

„Celé Česko“ neberte úplně doslova, to by bylo nereálné, ale z každého kraje jsou vybrány největší dominanty. I tak se jedná o obrovský projekt. Aktuálně zastavená plocha činí přes 500 metrů čtverečních, po dokončení bude celková plocha přes 900 metrů čtverečních.

Ačkoli je plocha kolejiště velkorysá, hledí se i na malé detaily, aby vše působilo autenticky. A tak je po kolejišti rozeseto 27 tisíc minaturních figurek, výlohy obchodů jsou vyzdobeny, v oknech jsou květináče, v ulicích jsou auta a tramvaje, nechybí ani popelnice a malé detaily. 

Zvláštní pozornost je pak věnovaná dominantám jednotlivých krajů. Hrady, zámky, ale i moderní stavby či přírodní útvary jsou vyráběny na zakázku zkušenými modeláři. Zástavba se skládá z běžně dostupných modelářských stavebnic nebo se využívá tvorby z papíru či za pomoci 3D tisku. 

Hlavním architektem kolejiště je pan Ivan Benetka, železniční modelář s dlouholetou zkušeností. Pozoruhodné je, že plán obřího kolejiště kreslí ručně! Vytvořený plán se poté překresluje do digitální podoby v CAD programu a následně tiskne v měřítku 1:1. Z takto vytvořené šablony se pak začne modelovat krajina daného segmentu. 

Kolejiště se staví již 10 let. Zatím je postavena pravá polovina, konkrétně 6 krajů ze 14. Z celkové zamýšlené plochy 900 metrů čtverečních zbývá dostavět cca 450. Stavbu bohužel zdržely finanční obtíže v době krize a umělé devalvace koruny (budova patří zahraničnímu majiteli a nájem se musí platit v eurech). Dostavba už se ale opět rozbíhá a na podzim se začnou stavět jižní Čechy, Ostravsko a poté je na řadě Morava. 

Všechno řídí počítače

Kolejiště je stavěno v měřítku 1:87. Jedná se o standardizované modelářské měřítko označované jako H0 a vyrábí se pro něj mašiny, vagóny, koleje, budovy a hromada modelářského příslušenství. Na míru se tedy musí vytvářet jen české speciality. 

Po kolejišti běžně jezdí 85 vlaků současně. Napájeny jsou z kolejí napětím 16 V a vše je řízeno digitálně. Ačkoli je na některých tratích elektrická trakce a některé modely lokomotiv by byly technicky způsobilé přijímat napájení z pantografu, napájení je řešeno výhradně z kolejnic. Je to technicky jednodušší a eliminuje se riziko poruchy. 

Každá lokomotiva má v sobě digitální dekodér, díky kterému dokáže přijímat digitální povely vysílané skrze kolejovou síť. Rovněž může posílat data zpět do řídícího centra. Mašinky se tak dají na dálku ovládat, ale zároveň dokážou hlásit svou polohu, případně poruchu. Kromě vlakové sítě jsou ve městech i tramvajové koleje s tramvajemi na samostatném okruhu. 

K řízení se používá modelářský software TrainController ve verzi 7.0 Gold. Běží na počítačích se staršími systémy Windows, které jsou izolovány od „vnějšího světa“ internetu a vše tak bez problémů funguje. Nejstarší okruhy fungují už deset let a software běží ještě na Windows XP. Modernizace není nutná, software je hardwarově nenáročný a na počítači běží jen on. 

Kolejiště je v jádru počítačová síť běžící na běžném internetovém protokolu TCP/IP (samozřejmě izolovaně). Každá mašinka má tak svoji IP adresu. Digitální dálkové řízení mají samozřejmě také všechny vyhýbky, návěstidla, semafory, osvětlení a další funkční doplňky kolejiště. 

Provoz na kolejišti je kompletně řízen předprogramovanými schématy. „Ručně“ se nejezdí vůbec, leda při výjimečných servisních záležitostech. To se pak vezme do ruky speciální ovladač, který se zapojí do sítě kolejiště a navolí se na něm IP adresa mašiny, kterou chcete ovládat. Poté můžete po kolejišti libovolně jezdit. Pokud ale chcete přepnout vyhýbku, musíte pochopitelně znát rovněž její IP adresu. 

Každou čtvrthodinu nastane noc

Kolejiště je rozděleno na segmenty. Samostatný segment je každá kolej na nádraží, každý významný úsek. Díky tomu se dá lokalizovat, kde který vlak zrovna je a kontrolovat provoz. Kolejiště je přitom ještě rozděleno tak, že je tvořeno několika nezávislými okruhy. Když by jeden bylo nutné z technických důvodů odstavit, na kolejišti zůstane živo díky vlakům na dalších okruzích. 

Kolejiště je dále zajímavé tím, že se na něm střídá den a noc. Modelový den trvá 20 minut, přičemž 15 minut je den a 5 minut noc. V noci vše potemní, přičemž se začnou rozsvěcovat světla v oknech či pouliční osvětlení. Na cestu si samozřejmě svítí i vlaky a automobily. Změna osvětlení je prováděna speciálními stmívacími zářivkami s možností úpravy barevného spektra. 

Kolejiště ale nejvíce zaujme svou propracovaností, množstvím detailních modelů a mnoha skrytými vtípky. Najdete zde například několik scén ze slavných českých filmů. Podívejte se na ně v galerii výše! 

Projekt není vytvářen pro zisk. Hned od počátku se u něj počítalo s dlouhodobou návratností v délce 12 až 15 let, což neplánovaně prodloužila krize a umělé oslabování koruny. Co kolejiště na návštěvnosti vydělá, to investuje do dalšího rozvoje. Pokud se chcete na tvorbu modelářů podívat a jejich práci podpořit, zastavte se v Praze na Smíchově, kolejiště je otevřeno denně. Více informací najdete na webu.

Diskuze (14) Další článek: V jihokorejské armádě budou do roku 2024 sloužit „bioboti“

Témata článku: Internet, Windows, Windows XP, Praha, Zajímavosti, Vlaky, Železnice, Lokomotiva, Modelářství, Plzeň, Osvětlení, Vlak, Ostravsko, Měřítko, Okruh, Modelář, Jižní Čechy, Kolejiště, Plocha, Česká republika, Kolej, Morava, Návěs