Největší letadlo na baterky absolvovalo první let. Ve vzduchu vydrželo rekordních 28 minut

Největší zcela elektrické komerční letadlo Cessna 208B Grand Caravan, označované také jako eCaravan, absolvovalo ve čtvrtek 28. května svůj první let. Stroj, který neprodukuje žádné emise, odstartoval z letiště ve Washingtonu a letěl po dobu 28 minut.

Jedná se o přestavěný letoun, určený pro přepravu deseti až čtrnácti osob, který se spalovacím motorem Pratt & Whitney dokáže uletět více než 1900 kilometrů. Původní motor je však v případě elektrické varianty nahrazen novým pohonným systémem magni500 od společnosti magniX s výkonem 750 koňských sil.

Letadlo na baterky

K motoru, vážícímu 132 kilogramů s 93% účinností, je přímo namontována vrtule. Během zkušebního letu nebyli na palubě žádní pasažéři, neboť firma v této fázi neřešila uložení baterií. V současném stavu je letadlo schopné uletět se čtyřmi až pěti cestujícími vzdálenost do 160 kilometrů.

Elektrifikací letadel se zabývá se smíšenými výsledky hned několik firem. Kromě strojů s vertikálním startem, jež mohou najít uplatnění zejména v hustě obydlených oblastech, zkoumají i možnosti elektrických letounů na střední vzdálenosti.

Ne vždy jsou ale výsledky pozitivní – například firmy Airbus a Rolls Royce v dubnu natrvalo ukončily projekt hybridního stroje E-Fan X, který zkoumal možnost nahrazení jednoho ze čtyř proudových motorů elektromotorem.

Použití elektrických letadel se jeví jako relevantní zejména při nasazení na krátkých a středních vzdálenostech. Vzlet stroje se spalovacím motorem totiž vyžaduje relativně hodně paliva, což v případě krátkých letů až zdvojnásobuje uhlíkovou stopu. Obecně se předpokládá, že elektromotory nenahradí proudové motory ve velkých komerčních letounech přinejmenším několik desetiletí, pokud vůbec někdy.

Nulové emise jako hlavní deviza

Výrobce doufá, že se mu povede nechat elektrickou Cessnu certifikovat a schválit pro běžný komerční provoz. „Ikonický Caravan byl celá desetiletí tahounem průmyslu, zajišťujícího přepravu osob a zboží na krátké trasy.“ řekl k letu generální ředitel magniX Roei Ganzarski.

„První let eCaravanu je dalším krokem na cestě k provozování těchto letadel na střední vzdálenosti mezi menšími letišti za zlomek ceny a s nulovými emisemi. Tato elektrická komerční letadla umožní nabízet leteckou přepravu osob a zboží způsobem, který až dosud nebyl možný.“

Úspěšný let přichází jen několik měsíců poté, co společnost Harbor Air provedla první zkušební let upraveného elektrického stroje de Havilland Canada Beaver. Také toto letadlo používá pohonný systém magniX a po vzletu z mezinárodního letiště ve Vancouveru absolvovalo let trvající čtyři minuty.

Diskuze (57) Další článek: Android je náchylný na obrázky. Když tuto krajinku nastavíte na pozadí, telefon se kousne a pomůže až reset

Témata článku: Technika, Doprava, USA, Létání, Letadla, Elektřina, Prototyp, Baterie, Rekordy, Airbus, Havilland, Proudový motor, Vzdálenost, Cessna, Přeprava, Letadlo, Washington, Stroj, Let, Baterka, Motor, Whitney, HAVI, Rolls Royce, Řek



WhatsApp testuje propojení telefonu a tabletu. Touto fintou jej však můžete rozjet na dvou Androidech současně

WhatsApp testuje propojení telefonu a tabletu. Touto fintou jej však můžete rozjet na dvou Androidech současně

** Betaverze WhatsApp testuje propojení telefonu a tabletu ** Jednoduchou fintou jej však spustíte na dvou telefonech najednou ** Stačí jen z druhého telefonu na chvíli udělat tablet

Martin Chroust
Jak...WhatsAppSmartphony
Před 30 lety byla odeslána první SMS. I když jsou textovky vynález z mobilního pravěku, rychlý konec je nečeká

Před 30 lety byla odeslána první SMS. I když jsou textovky vynález z mobilního pravěku, rychlý konec je nečeká

** Už tři desítky let datlujeme do mobilu písmenka a posíláme jako SMS ** Češi ve své době SMS milovali, byla to totiž nejméně drahá služba ** I přes obstarožnost této služby se s ní jen tak loučit nebudeme

Jan Láska
VýročíSMS
Konec českého poskytovatele internetu v přímém přenosu. Připomíná to krachující energetické firmy
Lukáš Václavík
CETINPoskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie