Největší rival SpaceX pracuje na vlastní opakovaně použitelné raketě

United Launch Alliance (ULA), kterou v roce 2005 založili giganti leteckého průmyslu Boeing a Lockheed Martin, v současné době vyvíjí svou vlastní opakovaně použitelnou raketu nazvanou Vulcan.

„Vulcan poprvé poletí v polovině roku 2020,“ prozradil CEO zmíněné společnosti Tory Bruno v rozhovoru pro Business Insider a dodal, že náklady na tuto raketu by měly začínat na částce cca 100 milionů dolarů. To je o cca 70 % méně, než na kolik přijde start momentálně největší rakety ULA – Delty IV Heavy – která není znovupoužitelná.

Vulcan na nízkou oběžnou dráhu Země zvládne dopravit až 36 tun nákladu. „Je modulární, takže jeho velikost můžete zvětšit přidáním dalších raketových boosterů,“ vysvětlil Bruno. Falcon Heavy si sice poradí s nákladem o váze cca 64 tun, ale Vulcan prý i tak bude konkurenceschopný.

Klíčový rozdíl spočívá v tom, že horní stupeň Vulcanu bude jako palivo využívat kryogenní kyslík a vodík, kteréžto látky jsou odolnější proti teplotám panujícím ve vesmíru. Zmínit je nutné rovněž koncept ACES (Advanced Cryogenic Evolved Stage), který by měl hornímu stupni umožnit zůstat na orbitu po dobu několika měsíců či let a být opětovně natankován. Ten by si měl podle Bruna odbýt svou premiéru v roce 2023 nebo 2024.

Vypouštění těchto raket by mělo být tak levné i díky tzv. SMARTům, což je zkratka pro „sensible, modular, autonomous return technology“. Zjednodušeně řečeno jde o to, že zatímco boostery SpaceX se vrací v jednom kuse, ULA chce zachraňovat jejich nejdražší části, tedy motory.

Jakmile se motory SMART odpojí, nafoukne se kolem něj speciální pouzdro (aeroshell) s tepelným štítem. Na tenkém padáku se pak budou snášet k Zemi, ale až na ní nedopadnou – ještě během letu by je totiž měla zachytit velká helikoptéra. To znamená, že neskonči například ve slané vodě či jiném nehostinném prostředí.

Foto: ULA