Nejvýkonnější nizozemský superpočítač loví rádiové záblesky z vesmíru

• Rádiové záblesky byly objeveny před pouhým desetiletím a jejich původ je stále zahalený tajemstvím
  • Kvůli jejich lovu astronomové nedávno nainstalovali nové vysokorychlostní kamery na nizozemský radioteleskop ve Westerborku
  • Tyto kamery následně byly připojeny k velmi schopnému mozku – novému nejvýkonnějšímu superpočítači v Nizozemí

Každý den naši Zemi zasáhnou tisíce rychlých rádiových záblesků (FRB, anglicky Fast Radio Bursts). Jsou to extrémně intenzivní záblesky rádiového záření, které jsou podle všeho pozůstatkem ohromujících explozí ve vzdáleném vesmíru.

Rádiové záblesky k nám letí rychlostí světla miliardy let. Byly objeveny před pouhým desetiletím a jejich původ je stále zahalený tajemstvím. Potíž je v tom, že záblesky jsou sice početné, ale objevují se po celé obloze a trvají jenom zlomky sekundy. Jejich pozorování je proto stále velice obtížné. Zatím jsme jich objevili jen asi dva tucty.

Kvůli lovu rychlých rádiových záblesků nizozemští astronomové institutů ASTRON –Netherlands Institute for Radio Astronomy a NWO nedávno nainstalovali nové vysokorychlostní kamery na nizozemský radioteleskop ve Westerborku. A kamery připojili k velmi schopnému mozku – novému nejvýkonnějšímu superpočítači v Nizozemí.

Širokoúhlé kamery systému Apertif poskytují největší a velmi citlivé zorné pole pro pozorování radioteleskopem na světě. Aby mohly kamery systému Apertif lovit rychlé rádiové záblesky, tak musejí nepřetržitě snímat vysokorychlostní video oblohy v rádiové oblasti spektra, s rychlostí 20 tisíc snímků za sekundu.

Vytvoření a zpracování tak ohromného množství snímků ale vyžadovalo hodně výkonný superpočítač.

V Nizozemí takový počítač neměli k dispozici, takže si ho astronomové sami navrhli a postavili. Tak vznikl nový superpočítač ARTS, který má nejvyšší výkon v celém Nizozemí.

Je také výjimečný tím, že ho celý pohánějí grafické procesory, jaké mají v oblibě hráči počítačových her. Hráči touží po unikátních zážitcích a využívají velmi výkonné grafické procesory. Astronomové si je vzali pro zpracování vysokorychlostních videí z rádiových snímků oblohy.

V superpočítači ARTS je takových grafických procesorů 200 a mohou zpracovat 4 terabajty dat za sekundu. To je víc, než kolik zvládne celý internet v Nizozemí. Přispěje ARTS s výkonem 2 petaFLOPS spolu s kamerami radioteleskopu Westerbork k objasnění záhad rychlých rádiových záblesků?

Zdroj: NWO

Každý týden novinky z astronomie a průzkumu vesmíru. Dozvíte se, co můžete vidět na nočním nebi, ale také o pozorovací technice, observatořích, výzkumech, objevech a zkrátka všem, co s astronomií souvisí.

Sledujte také: Vesmírné zprávy, Elonovinky, Vesmírná technikaTýden Živě

Diskuze (9) Další článek: Jižní Korea se chce pochlubit světu. Na olympiádu vyšle osmdesát robotů včetně robotických rybiček

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Z vesmíru, Astronomie, Kamera, Superpočítače, Celý internet, Astron, NWO, Záblesk, Vzdálený vesmír, Lov, Radioteleskop, Rádiové záření, SUP, Ohromné množství, Počítačová hra, ARTS, Výkonný superpočítač, Širokoúhlá kamera, Objasnění, FRB, Fast rádio Bursts, Celá obloha, Digitální kamery na Heureka.cz

Výsledky testů GeForce RTX 4090. Grafické monstrum s nesmyslným výkonem zesměšňuje všechny karty na trhu

** K dispozici jsou podrobné nezávislé testy nové grafické karty GeForce RTX 4090 ** Nvidia splnila sliby, mezigenerační skok ve výkonu je obrovský ** DLSS 3 přináší revoluci v počtu fps

GeForce RTX 4000Grafické kartyNvidia
Zuckerbergovo metaverzum je zatím tak špatné, že jej nechtějí používat ani jeho zaměstnanci

**V interním oběžníku šéf metaverza v Metě přiznává, že jeho hlavní aplikaci nechtějí používat ani lidé z vývoje. **Horizon Worlds trpí řadou chyb, špatným výkonem nebo neslavně vypadající grafikou. **Ani po výzvě od šéfa metaverza zaměstnanci aplikaci příliš nepoužívají, takže je management musí donutit.

MetametaverseVirtuální realita
Powerfoyle je fotovoltaická vrstva, která vypadá jako dřevo, kůže nebo třeba plast. Už se prodává

** Co kdyby fotovoltaický panel nevypadal jako fotovoltaický panel? ** Teď to zkouší švédský startup Exeger ** Vyrobil speciální vrstvu, kterou už mají první komerční produkty

FotovoltaikaTechnologie
Microsoft vydal Windows 11 verze 22H2. Jak aktualizovat hned teď?

**Aktualizace s názvem 2022 Update je od úterý od 19:00 oficiálně dostupná všem **Distribuce Windows 11 22H2 bude řízená, takže se může protáhnout na týdny až měsíce **Pokud máte kompatibilní počítač, rovnou na verzi 22H2 přejdete z Desítek

Windows 11Windows UpdateMicrosoft
Jak zvýšit herní výkon ve Windows 11? Vypněte tyhle funkce, radí Microsoft

**Windows 11 na některých počítačích aktivují bezpečnostní funkci Integrita paměti. **Virtualizační funkce ale negativně ovlivňují herní výkon. **Pokud některé funkce vypnete, můžete tím herní výkon posílit.

Windows 11Microsoft