Astronomie | Superpočítače

Nejvýkonnější nizozemský superpočítač loví rádiové záblesky z vesmíru

• Rádiové záblesky byly objeveny před pouhým desetiletím a jejich původ je stále zahalený tajemstvím
  • Kvůli jejich lovu astronomové nedávno nainstalovali nové vysokorychlostní kamery na nizozemský radioteleskop ve Westerborku
  • Tyto kamery následně byly připojeny k velmi schopnému mozku – novému nejvýkonnějšímu superpočítači v Nizozemí

Každý den naši Zemi zasáhnou tisíce rychlých rádiových záblesků (FRB, anglicky Fast Radio Bursts). Jsou to extrémně intenzivní záblesky rádiového záření, které jsou podle všeho pozůstatkem ohromujících explozí ve vzdáleném vesmíru.

Rádiové záblesky k nám letí rychlostí světla miliardy let. Byly objeveny před pouhým desetiletím a jejich původ je stále zahalený tajemstvím. Potíž je v tom, že záblesky jsou sice početné, ale objevují se po celé obloze a trvají jenom zlomky sekundy. Jejich pozorování je proto stále velice obtížné. Zatím jsme jich objevili jen asi dva tucty.

Kvůli lovu rychlých rádiových záblesků nizozemští astronomové institutů ASTRON –Netherlands Institute for Radio Astronomy a NWO nedávno nainstalovali nové vysokorychlostní kamery na nizozemský radioteleskop ve Westerborku. A kamery připojili k velmi schopnému mozku – novému nejvýkonnějšímu superpočítači v Nizozemí.

Širokoúhlé kamery systému Apertif poskytují největší a velmi citlivé zorné pole pro pozorování radioteleskopem na světě. Aby mohly kamery systému Apertif lovit rychlé rádiové záblesky, tak musejí nepřetržitě snímat vysokorychlostní video oblohy v rádiové oblasti spektra, s rychlostí 20 tisíc snímků za sekundu.

Vytvoření a zpracování tak ohromného množství snímků ale vyžadovalo hodně výkonný superpočítač.

V Nizozemí takový počítač neměli k dispozici, takže si ho astronomové sami navrhli a postavili. Tak vznikl nový superpočítač ARTS, který má nejvyšší výkon v celém Nizozemí.

Je také výjimečný tím, že ho celý pohánějí grafické procesory, jaké mají v oblibě hráči počítačových her. Hráči touží po unikátních zážitcích a využívají velmi výkonné grafické procesory. Astronomové si je vzali pro zpracování vysokorychlostních videí z rádiových snímků oblohy.

V superpočítači ARTS je takových grafických procesorů 200 a mohou zpracovat 4 terabajty dat za sekundu. To je víc, než kolik zvládne celý internet v Nizozemí. Přispěje ARTS s výkonem 2 petaFLOPS spolu s kamerami radioteleskopu Westerbork k objasnění záhad rychlých rádiových záblesků?

Zdroj: NWO