Nejvyšší dosažená rychlost při jízdě na kole je nově 296 km/h. Rekord překvapí o to víc, že je dosažen na rovině a že se o něj postarala 45letá žena. Zdroj:  The Project Speed

Nejvyšší dosažená rychlost při jízdě na kole je nově 296 km/h. Rekord překvapí o to víc, že je dosažen na rovině a že se o něj postarala 45letá žena. | Zdroj: The Project Speed

Denise Mueller-Koreneková šlapala sice v závětří, ale i tak musela ze svých nohou dostat výkon 700 W a udržet ho jednu minutu.  Zdroj:  The Project Speed

Denise Mueller-Koreneková šlapala sice v závětří, ale i tak musela ze svých nohou dostat výkon 700 W a udržet ho jednu minutu.  | Zdroj: The Project Speed

K výkonu rekordmance (uprsotřed) pomohlo speciálně konstruované kolo, trenér (vlevo) a řidička dragsteru (vpravo). Zdroj:  The Project Speed

K výkonu rekordmance (uprsotřed) pomohlo speciálně konstruované kolo, trenér (vlevo) a řidička dragsteru (vpravo). | Zdroj: The Project Speed

Ale uhánět na kole co nejrychleji chtěl nyní i britský cyklista Neil Campbell. Vystačil si přitom jen s letištěm a nadupaným Porsche Cayenne Turbo.  Zdroj: Porsche

Ale uhánět na kole co nejrychleji chtěl nyní i britský cyklista Neil Campbell. Vystačil si přitom jen s letištěm a nadupaným Porsche Cayenne Turbo.  | Zdroj: Porsche

Nebyl z toho sice světový rekord, ale evropský ano. Dosáhl na rychlost 240 km/h. Zdroj: Porsche

Nebyl z toho sice světový rekord, ale evropský ano. Dosáhl na rychlost 240 km/h. | Zdroj: Porsche

 Speciálně navržené rychlostní kolo od firmy Moss Bikes bylo postaveno k výdrži až 322 km/h.

 Speciálně navržené rychlostní kolo od firmy Moss Bikes bylo postaveno k výdrži až 322 km/h.

Také Campbell se nechal rozrážecím vozidlem nejprve roztlačit  Zdroj: Porsche

Také Campbell se nechal rozrážecím vozidlem nejprve roztlačit  | Zdroj: Porsche

Neil Campbell cítí rezervy a hodlá rekord ještě vylepšovat. Nejvíc limitující pro něj byla krátká dráha. Zdroj: Porsche

Neil Campbell cítí rezervy a hodlá rekord ještě vylepšovat. Nejvíc limitující pro něj byla krátká dráha. | Zdroj: Porsche

Jako vodicí vůz posloužilo SUV Prosche Cayenne Turbo se čtyřlitrovým, dvakrát přeplňovaným V8 o výkonu 550 koní (404 kW) Zdroj: Porsche

Jako vodicí vůz posloužilo SUV Prosche Cayenne Turbo se čtyřlitrovým, dvakrát přeplňovaným V8 o výkonu 550 koní (404 kW) | Zdroj: Porsche

  O překonání rychlostního rekordu na kole se totiž podobným způsobem snažil v roce 1978 také francouzský závodník Jean-Claude Rude, tehdy ještě na upraveném silničním kole s legendárně obřím převodníkem. Zdroj: Porsche

  O překonání rychlostního rekordu na kole se totiž podobným způsobem snažil v roce 1978 také francouzský závodník Jean-Claude Rude, tehdy ještě na upraveném silničním kole s legendárně obřím převodníkem. | Zdroj: Porsche

 K zajištění minimálního odporu vzduchu ve vysoké rychlosti mu tehdy cestu rozráželo speciálně upravené Porsche 935 Turbo Zdroj: Porsche

 K zajištění minimálního odporu vzduchu ve vysoké rychlosti mu tehdy cestu rozráželo speciálně upravené Porsche 935 Turbo | Zdroj: Porsche

Kvůli defektu na jízdním kole se ovšem Rude k vysněné hranici 240 km/h nikdy nedostal (dosáhl 170 km/h) Zdroj: Porsche

Kvůli defektu na jízdním kole se ovšem Rude k vysněné hranici 240 km/h nikdy nedostal (dosáhl 170 km/h) | Zdroj: Porsche

Bez pomocného vozidla a na běžně vyráběném sériovém kole dosáhl nejvyšší rychlosti Rakušan Markus Stöckl. Potřeboval k tomu ale prudký kopec chilské sopky.

Bez pomocného vozidla a na běžně vyráběném sériovém kole dosáhl nejvyšší rychlosti Rakušan Markus Stöckl. Potřeboval k tomu ale prudký kopec chilské sopky.

Při sjezdu mu naměřili rychlost 167 km/h. Jel přitom po nezpevněném povrchu...

Při sjezdu mu naměřili rychlost 167 km/h. Jel přitom po nezpevněném povrchu...

 Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Jel na kole Summum Carbon Pro Team, které se běžně prodává. Jen tedy stojí přibližně 200 tisíc korun.

 Markus je 42letým manažerem závodního továrního týmu španělského výrobce horských kol Mondraker. Jel na kole Summum Carbon Pro Team, které se běžně prodává. Jen tedy stojí přibližně 200 tisíc korun.

Markus si oblékl speciální aerodynamickou kombinézu vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu.

Markus si oblékl speciální aerodynamickou kombinézu vycházející z modelů pro rychlostní lyžování. Kromě aerodynamického povrchu má rovněž speciální výztuhy a při nárazu funguje na principu airbagu.

Markus Stöckl

Markus Stöckl

Mondraker Carbon Pro Team

Mondraker Carbon Pro Team

Denise Mueller-Koreneková šlapala sice v závětří, ale i tak musela ze svých nohou dostat výkon 700 W a udržet ho jednu minutu.  Zdroj:  The Project Speed
K výkonu rekordmance (uprsotřed) pomohlo speciálně konstruované kolo, trenér (vlevo) a řidička dragsteru (vpravo). Zdroj:  The Project Speed
Ale uhánět na kole co nejrychleji chtěl nyní i britský cyklista Neil Campbell. Vystačil si přitom jen s letištěm a nadupaným Porsche Cayenne Turbo.  Zdroj: Porsche
Nebyl z toho sice světový rekord, ale evropský ano. Dosáhl na rychlost 240 km/h. Zdroj: Porsche
18
Fotogalerie

Nejvyšší rychlost na kole: 296 km/h. Rekord ušlapala žena po rovině

Nejvyšší dosažená rychlost při jízdě na kole je nově 296 km/h. Rekord překvapí o to víc, že je dosažen na rovině a že se o něj postarala 45letá žena, konkrétně Denise Mueller-Koreneková.

Samozřejmě to nešlo jen tak. Jedná se o rekord s využitím vozidla pro rozrážení vzduchu. A tím vozidlem nebylo nic menšího než rychlostí dragster. Rekord se pak uskutečnil na solných pláních, kde se právě taková auta či motocykly prohání v rychlostních závodech.

Kolo rychlosti na míru

Pochopitelně to ale chtělo i speciální kolo. To má zcela unikátní rám s extrémně skloněnou přední vidlicí a prodlouženým rozvorem pro zajištění stability. Kola jsou překvapivě malá, protože neexistuje žádný cyklistický plášť standardních rozměrů, který by se při takové rychlosti neroztrhal. Použily se proto pouze 17" ráfky a rychlostní motocyklové pneumatiky.

Přední vidlice je odpružená, a to upravená sjezdová s úchytem pod i nad hlavovou trubkou, aby byla zajištěna maximální robustnost a pevnost. Odpružení je nutné, solné pláně totiž nesou zdaleka hladké. Odpružené je také sedlo, zadní stavba však už ne.

Aby bylo možné na rekordní rychlosti dosáhnout, musí být kolo patřičně zpřevodováno. Rekordní stroj má vepředu převodník s 62 zuby a vzadu pastorek s 12 zuby. A to celé krát dva, protože tato sestava je na zadní stavbě zdvojená.

Rozjet se s tak těžkým převodem z klidu je prakticky nemožné, pravidla však umožňují do 145 km/h kolo roztlačit. Rekordmanku k tomuto roztlačil dragster, který zároveň rozrážel vzduch. Při vyšších rychlostech by však mohlo za hranou rozrážecího vozidla dojít k sacímu efektu a cyklistka by to měla bez práce, proto se musela řešit i aerodynamika konstrukce tak, aby výkon nijak neovlivnila.

Rekordmanku můžete podpořit na webu The Project Speed

Že to v závětří bude brnkačka? Kdepak. Bývalá americká šampionka v cyklistice se tomuto sportu věnuje i nadále a baví ji právě pokořování rekordů. Tvrdě proto trénuje a ze svých nohou dokázala po dobu jedné minuty vydávat výkon přibližně 700 W. Díky tomu zrychlila z rozjezdových 145 km/h až na výsledných 296 km/h.

Světový rekord doposud držel Nizozemec Fred Rompelberg, který dosáhl na solných pláních v Bonneville rychlosti 268,8 km/h.

Také v Evropě máme nový rekord

Ale uhánět na kole co nejrychleji chtěl nyní i britský cyklista Neil Campbell. Ten sice dosáhl „jen“ na 240 km/h, ale stanovil tím nový evropský rychlostní rekord. Vystačil si přitom jen s letištěm a nadupaným Porsche Cayenne Turbo.

Neil Campbell jel na kole podobné konstrukce, tedy s prodlouženým rámem, motocyklovými koly a dvojitým zpřevodováním.

Určitě si přečtěte

Články odjinud