Vesmír | Astronomie

Nejzářivější galaxie vesmíru vycucává svoje menší sousedy

• Galaxie W2246-0526 byla objevena v roce 2015 a hned vědce zaujala
  • Jde o největší, nejvíce hmotnou a také nejzářivější galaxii ve známém vesmíru
  • W2246-0526 vysává hmotu ze svých menších sousedů

Galaxii označovanou jako W2246-0526 pozorujeme ve velmi vzdáleném a tedy i ve velmi mladém vesmíru. Její záření k nám letí asi 12,4 miliardy let. Byla objevena teprve v roce 2015, ale vědce ihned zaujala.

Podobně vzdálených galaxií známe víc, tahle je ale výjimečná. Podle našich vědomostí jde o největší, nejvíce hmotnou a také nejzářivější galaxii ve známém vesmíru. Vyzařuje tolik infračerveného záření, jako neuvěřitelných 350 bilionů Sluncí.

Výjimečnou zářivost této galaxie ani tak nezpůsobuje záře jednotlivých hvězd, ale její fantasticky výkonné galaktické jádro, což je disk extrémně žhavé hmoty kolem supermasivní černé díry, se kterou dohromady vytváří kvasar.

Podobným kvasarům, které intenzivně září v infračervené oblasti, se anglicky říká Hot, Dust-Obscured Galaxies, což bývá žertovně zkracováno na Hot DOGy. Galaxie W2246-0526 je tedy nejjasnější známý Hot DOG ze všech.

Galaktický kanibalismus

Astronom Tanio Díaz-Santos z chilské univerzity Universidad Diego Portales v Santiagu a jeho tým nedávno pozorovali tohoto galaktického behemota se soustavou radioteleskopů ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v chilské poušti Atacama. Vědcům se podařilo odhalit nezměrné proudy hmoty, které se řinou ze tří menších galaxií v okolí do útrob nenasytné galaxie W2246-0526.

Pozorování ukázala, že tyto mezigalaktické proudy obsahují tak ohromné množství hmoty, že to odpovídá samotným galaxiím. Nejsou příliš zářivé a jsou velice daleko. Jejich objev umožnily výjimečné pozorovací schopnosti soustavy ALMA. Ta nabízí astronomů velmi velké rozlišení a vysokou citlivost při pozorování v rádiové oblasti spektra.

Díaz-Santos potvrzuje, že badatelé již dříve věděli o existenci tří menších galaxií kolem gigantické galaxie W2246-0526. Zatím ale nikdo nepozoroval, že by menší galaxie byly s tou velikou nějakým způsobem propojené či v kontaktu. Díaz-Santos s kolegy to ani neočekávali a byli prý dost překvapeni. Snímky soustavy ALMA jsou ale podle nich velmi přesvědčivé, takže není pochyb.

Galaktický kanibalismus není ve vesmíru výjimečný. U galaxie W2246-0526 jde ale o nejvzdálenější a tudíž nejstarší známý případ. Zároveň se ještě doposud nepodařilo zachytit na snímku „krmení“ velké galaxie současně na více menších galaxiích v mladém vesmíru.

Diskuze (7) Další článek: Něco levného od Applu? Mohla by to být krabička k televizi podobná Chromecastu. Podpořila by novou streamovací službu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Slunce, Rádiová oblast, Krmě, Mladý vesmír, Hmota, Ohromné množství, Hot, NRAO, Vědec, Santiago, Velké rozlišení, Velká galaxie, Chilská poušť, Santos, Vysoká citlivost, Alma, Kanibalismus, Známý vesmír, Array, Tání, Malá galaxie, Atakama

Jak v prohlížeči vypnout oznámení zasílaná webovými stránkami

** Obtěžují vás neustálé dotazy webů, zda chcete zobrazovat oznámení? ** Můžete je zakázat, a to jak kompletně, tak i pro jednotlivé stránky ** Připravili jsme návody pro Chrome, Firefox, Edge a Operu

Jak na InternetTipyProhlížeče

Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
LidlChytrá domácnostIoT
Velký den pro Apple: Uvedl tři nové Macy s vlastním procesorem M1
PočítačeApple

Šéf Spotify: Budeme zdražovat. Náš obsah se zlepšil
PředplatnéSpotify
Archivovat data do cloudu, na HDD, SSD, DVD, nebo Blu-ray? Co je nejvýhodnější?

** Kam doma natrvalo uložit data? Vyplatí se ještě optická média? ** Jaké kapacity disků a médií má smysl koupit? ** Cenovou výhodnost si ukážeme na příkladech s 2TB úložištěm