Počasí | Oceán

Některé bouře jsou tak silné, že dokážou otřást i oceánským dnem

Vliv bouře na vodní hladinu lze pozorovat snadno. Pokud však jde o oceánské dno, výzkum je značně složitější – což je důvod, proč byly tzv. stormquakes relativně dlouhou dobu neznámým jevem.

Nedávno však byla publikována nová studie, z níž plyne, že silné bouře mohou skutečně otřást i dnem. Tento poznatek současně objasňuje jednu záhadu, která vědcům dlouho nedávala spát.

Již dříve jsme věděli, že oceán produkuje seismické signály. Některé z nich bylo možné přičíst na vrub vlnobití, ale jiné (o frekvenci mezi 0,02 a 0,05 Hz) byly zdánlivě nevysvětlitelné.

Zemětřesení sezónní nejsou, ale...

Američtí odborníci analyzovali data shromážděná během cca 10 let a nalezli v nich zvláštní vzorec. „Signály byly sezónní,“ uvedl Wenyuan Fan v rozhovoru pro Science News. „Zemětřesení sezónní  nejsou. Ale počasí ano.“

To dovedlo tým k objevu, že otřesy oceánského dna se časově shodovaly s obdobími, kdy v daných oblastech zuřily bouře. Ty však samy o sobě k vyvolání stormquakes nestačí – další podmínkou je, aby dno mělo ten správný tvar.

"Je to něco ve tvaru – nebo batymetrii  - oceánského dna dna interagujícího s velkými vlnami, které vznikají během bouří,“ řekl badatel Wendy Bohon Motherboardu.

Diskuze (4) Další článek: Stadia tu je teprve týden a už se hromadí stížnosti. Její 4K je tak trochu podvod