Osobní automobily absolvují před uvedením do provozu celou řadu testů, které mají ověřit, jakým způsobem ochrání posádku v případě nehody. Jedním z nejcitlivějších míst je přitom bok vozidla, kde cestující chrání pouze dveře s výztuhami a případně ještě airbagy v interiéru. Německý výrobce automobilových komponent ZF již nějakou dobu vyvíjí airbag, který má chránit vůz zvenku.
Vnější airbag je určený k ochraně boku vozidla, což je oblast, která je kvůli malým deformačním zónám obzvláště zranitelná. Reaguje proaktivně, což v praxi znamená, že se nafoukne v okamžiku, kdy čidla spolehlivě detekují hrozící neodvratný boční náraz – tedy několik milisekund předtím, než dojde ke srážce.
Výzva pro inženýry
První informace o novém prvku pasivní bezpečnosti zveřejnila firma ZF koncem loňského roku. Tento týden již vydala tiskovou zprávu a v Memmingenu připravila první praktickou ukázku, jak má airbag na boku auta vlastně fungovat. Na videu je vidět vůz, projíždějící křižovatkou, ke kterému se ze strany přibližuje maketa automobilu. Těsně před kolizí se nafoukne airbag, který ztlumí následný náraz.
Je to určitě impozantní technologie, zejména když vezmeme v úvahu dvě hlavní výzvy, které museli inženýři překonat – totiž načasování a spolehlivost. Zatímco interiérové airbagy se na základě údajů z čidel aktivují ve zlomcích sekundy po srážce, tento se musí nafouknout ještě před tím, než dojde ke kolizi.
Jedním ze základních úkolů tedy bylo eliminovat plané poplachy. Pro zajištění spolehlivosti této technologie vyvinuli tvůrci systém, který používá kamery, radary a LIDAR v kombinaci se softwarem, jež na základě všech dat rozhoduje o aktivaci airbagu. Systém má přibližně 150 milisekund na rozhodnutí a naplnění airbagu, což je čas, odpovídající mrknutí oka.
Airbag na boku auta
Airbag má v nafouknutém stavu v závislosti na vozidle objem od 280 do 400 litrů – pěti až osminásobek objemu běžného airbagu řidiče. Vynořuje se z bočního prahu směrem vzhůru, čímž vytváří další deformační zónu v prostoru dveří.
Němci předvedli externí boční airbag, který se nafoukne těsně před nárazem
Výrobce konstatuje, že nárazy z boku patří mezi nejnebezpečnější druhy dopravních nehod – představují téměř 700 úmrtí ročně, tedy skoro třetinu všech smrtelných úrazů na německých silnicích. ZF tvrdí, že jeho vnější airbag může pomoci zachránit životy a snížit závažnost zranění osob ve vozidle až o 40 %.
ZF sice neuvádí nic o komerční stránce své technologie, nicméně je velmi pravděpodobné, že po této ukázce se zájemci z řad automobilek budou ozývat sami. Předpokládáme, že technologie, která dokáže snížit průnik do interiéru až o 30 procent, čímž významně snižuje riziko zranění cestujících, se v následujících letech úspěšně prosadí.