Němci předvedli vnější boční airbag, který se nafoukne těsně před nárazem

Osobní automobily absolvují před uvedením do provozu celou řadu testů, které mají ověřit, jakým způsobem ochrání posádku v případě nehody. Jedním z nejcitlivějších míst je přitom bok vozidla, kde cestující chrání pouze dveře s výztuhami a případně ještě airbagy v interiéru. Německý výrobce automobilových komponent ZF již nějakou dobu vyvíjí airbag, který má chránit vůz zvenku.

Vnější airbag je určený k ochraně boku vozidla, což je oblast, která je kvůli malým deformačním zónám obzvláště zranitelná. Reaguje proaktivně, což v praxi znamená, že se nafoukne v okamžiku, kdy čidla spolehlivě detekují hrozící neodvratný boční náraz – tedy několik milisekund předtím, než dojde ke srážce.

Výzva pro inženýry

První informace o novém prvku pasivní bezpečnosti zveřejnila firma ZF koncem loňského roku. Tento týden již vydala tiskovou zprávu a v Memmingenu připravila první praktickou ukázku, jak má airbag na boku auta vlastně fungovat. Na videu je vidět vůz, projíždějící křižovatkou, ke kterému se ze strany přibližuje maketa automobilu. Těsně před kolizí se nafoukne airbag, který ztlumí následný náraz.

Je to určitě impozantní technologie, zejména když vezmeme v úvahu dvě hlavní výzvy, které museli inženýři překonat – totiž načasování a spolehlivost. Zatímco interiérové airbagy se na základě údajů z čidel aktivují ve zlomcích sekundy po srážce, tento se musí nafouknout ještě před tím, než dojde ke kolizi.

Jedním ze základních úkolů tedy bylo eliminovat plané poplachy. Pro zajištění spolehlivosti této technologie vyvinuli tvůrci systém, který používá kamery, radary a LIDAR v kombinaci se softwarem, jež na základě všech dat rozhoduje o aktivaci airbagu. Systém má přibližně 150 milisekund na rozhodnutí a naplnění airbagu, což je čas, odpovídající mrknutí oka.

Airbag na boku auta

Airbag má v nafouknutém stavu v závislosti na vozidle objem od 280 do 400 litrů – pěti až osminásobek objemu běžného airbagu řidiče. Vynořuje se z bočního prahu směrem vzhůru, čímž vytváří další deformační zónu v prostoru dveří.

Klepněte pro větší obrázek 
Němci předvedli externí boční airbag, který se nafoukne těsně před nárazem

Výrobce konstatuje, že nárazy z boku patří mezi nejnebezpečnější druhy dopravních nehod – představují téměř 700 úmrtí ročně, tedy skoro třetinu všech smrtelných úrazů na německých silnicích. ZF tvrdí, že jeho vnější airbag může pomoci zachránit životy a snížit závažnost zranění osob ve vozidle až o 40 %.

ZF sice neuvádí nic o komerční stránce své technologie, nicméně je velmi pravděpodobné, že po této ukázce se zájemci z řad automobilek budou ozývat sami. Předpokládáme, že technologie, která dokáže snížit průnik do interiéru až o 30 procent, čímž významně snižuje riziko zranění cestujících, se v následujících letech úspěšně prosadí.

Diskuze (19) Další článek: V Microsoft Office se před dvěma lety objevila díra. I když na ni existuje záplata, hackeři ji stále úspěšně zneužívají

Témata článku: Technologie, Technika, Doprava, Bezpečnost, Automobily, Německo, NAF, NARA, Kter, TES, Airbag, Vozidlo, Maketa, Bok, Načasování, Náraz



Nejlepší sluchátka, myši, klávesnice… Vybíráme osvědčený herní hardware pod stromeček

Nejlepší sluchátka, myši, klávesnice… Vybíráme osvědčený herní hardware pod stromeček

Důležitým parametrem herních sluchátek je pohodlnost a bezdrátová konektivita. U myší vybírejte podle oblíbeného žánru i ergonomie. Klávesnice kupujte ty mechanické a koukejte na jazyk potisku.

Stanislav Janů
Hardware
Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

Šedý trh s předplatným se vymyká kontrole. Spotify, Netflix nebo Disney+ můžete mít doslova za pár korun

** Sdílení účtů mezi kamarády je jen začátek ** Dnes letí nákupy předplatných v Indii nebo na Aliexpressu ** Superlevné „netflixy“ ale mohou nakonec spíš škodit

Lukáš Václavík
PředplatnéNetflixSpotify
Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

Vědci zkoumali přesnost měření stavby těla u hodinek od Samsungu. Výsledky všechny překvapily

** Chytré hodinky běžně bereme jako informativní měřidla ** Jak si však stojí ve srovnání s profesionálními měřiči ** Při měření stavby těla se na hodinky můžete spolehnout

Martin Chroust
Galaxy Watch4Měření
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

Jak je možné, že plachetnice pluje třikrát rychleji než vítr, který ji pohání

** Některé závodní trimarány překonají rychlost větru, který je pohání ** Jak je něco takového vůbec možné? Neporušují zákony fyziky? ** Ale vůbec ne. Stačí si připomenout sčítání vektorů

Jakub Čížek
JachtaFyzikaTechnologie