Němci znovu vynalezli kolo. Mezi šlapkami a zadním kolem chybí řetěz, nahradil jej kabel

Německá firma Schaeffler vyvinula inovativní systém pohonu pro elektrokola. Úplně opouští klasický řetěz, řemen, kardan, nebo jakékoliv jiné mechanické spojení mezi šlapajícím cyklistou a pohonem zadního kola.

Systém se jmenuje Schaeffler Free Drive, základem je generátor, který mechanickou energii ze šlapání převádí na energii elektrickou. Ta se kabelem vede do motoru v zadním kole (výkon 250 W), kde se převádí zpět na pohyb. Výrobce používá označení bike-by-wire.

Nevýhodou je ztráta energie, která musí při takové dvojité konverzi nevyhnutelně přijít. Nicméně výrobce tvrdí, že nový systém má o pouhých 5 % horší efektivitu než klasický kovový řetěz. Tedy ztráta to je, ale až překvapivě malá.

Naopak výhody jsou značné. Kolo se zbaví řetězu (špiní se a opotřebovává), mizí také řazení, bovdeny, kazeta s ozubenými koly a na seřízení citlivá přehazovačka.

Klepněte pro větší obrázek
Novinka by mohla otevřít zcela novou kapitolu v konstrukci jízdních a kol a tzv. cargo biků, které se doteď stavěly kolem šlapek, řetězu a ozubených kol.

Je důležité zdůraznit, že Free Drive není pouze o šlapání a roztáčení zadního kola. Jde o komplexní systém, který zahrnuje baterii, ovladač a výpočetní jednotku. Baterii doma nabijete, takže i ona posílá energii do motoru. Při jízdě z kopce motor rekuperuje a posílá energii do baterie.

Znovu vynalezené kolo

Tedy energetické toky jsou komplikovanější než u běžného elektrokola. Není mi úplně jasné, jak se určuje vztah mezi frekvencí šlapání, odporem generátoru a rychlostí jízdy. Z logiky věci totiž mohou vaše nohy podávat obrovský výkon, přesto kolo pojede pomalu (většina energie se ukládá). A naopak – nohama můžete pouze lehce otáčet, přesto pojedete rychle (protože energie poteče z baterie). Tyto vztahy patrně bude určovat jezdec nějakým ovladačem na řídítkách, o distribuci energie se postará počítač.

A ještě jedna věc mě napadá. Na kole se učíme jezdit jako děti a víme, co se stane, když šlápneme do pedálu. Naše tělo se přirozeně nahne, abychom udrželi rovnováhu, kolo se v okamžité reakci rozjede. Free Drive tyto vztahy trhá, chybí zde přímá mechanická vazba. Budeme se znovu učit jezdit na kole, když jej teď Němci převynalezli?

Free Drive je něco zcela nového, takže vzbuzuje řadu otázek, snad i nedůvěru. Na druhou stranu za ním nestojí žádní zelenáči, firmy Schaeffler a Heinzmann mají bohaté zkušenosti z vývoje elektromotorů, generátorů a pohonných systémů (dokonce působí ve Formuli E). Systém Free Drive je hotový a na Eurobiku jej firma nabízí výrobcům kol. Na prvním prototypu bychom se mohli svézt už v průběhu roku 2022.

Diskuze (150) Další článek: Co vy na to? Programování by se mělo začít vyučovat už na základních školách

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,