Němci znovu vynalezli kolo. Mezi šlapkami a zadním kolem chybí řetěz, nahradil jej kabel

Německá firma Schaeffler dnes na veletrhu Eurobike 2021 představila inovativní systém pohonu pro elektrokola. Úplně opouští klasický řetěz, řemen, kardan, nebo jakékoliv jiné mechanické spojení mezi šlapajícím cyklistou a pohonem zadního kola.

Systém se jmenuje Schaeffler Free Drive, základem je generátor, který mechanickou energii ze šlapání převádí na energii elektrickou. Ta se kabelem vede do motoru v zadním kole (výkon 250 W), kde se převádí zpět na pohyb. Výrobce používá označení bike-by-wire.

Nevýhodou je ztráta energie, která musí při takové dvojité konverzi nevyhnutelně přijít. Nicméně výrobce tvrdí, že nový systém má o pouhých 5 % horší efektivitu než klasický kovový řetěz. Tedy ztráta to je, ale až překvapivě malá.

Naopak výhody jsou značné. Kolo se zbaví řetězu (špiní se a opotřebovává), mizí také řazení, bovdeny, kazeta s ozubenými koly a na seřízení citlivá přehazovačka.

Klepněte pro větší obrázek
Novinka by mohla otevřít zcela novou kapitolu v konstrukci jízdních a kol a tzv. cargo biků, které se doteď stavěly kolem šlapek, řetězu a ozubených kol.

Je důležité zdůraznit, že Free Drive není pouze o šlapání a roztáčení zadního kola. Jde o komplexní systém, který zahrnuje baterii, ovladač a výpočetní jednotku. Baterii doma nabijete, takže i ona posílá energii do motoru. Při jízdě z kopce motor rekuperuje a posílá energii do baterie.

Znovu vynalezené kolo

Tedy energetické toky jsou komplikovanější než u běžného elektrokola. Není mi úplně jasné, jak se určuje vztah mezi frekvencí šlapání, odporem generátoru a rychlostí jízdy. Z logiky věci totiž mohou vaše nohy podávat obrovský výkon, přesto kolo pojede pomalu (většina energie se ukládá). A naopak – nohama můžete pouze lehce otáčet, přesto pojedete rychle (protože energie poteče z baterie). Tyto vztahy patrně bude určovat jezdec nějakým ovladačem na řídítkách, o distribuci energie se postará počítač.

A ještě jedna věc mě napadá. Na kole se učíme jezdit jako děti a víme, co se stane, když šlápneme do pedálu. Naše tělo se přirozeně nahne, abychom udrželi rovnováhu, kolo se v okamžité reakci rozjede. Free Drive tyto vztahy trhá, chybí zde přímá mechanická vazba. Budeme se znovu učit jezdit na kole, když jej teď Němci převynalezli?

Free Drive je něco zcela nového, takže vzbuzuje řadu otázek, snad i nedůvěru. Na druhou stranu za ním nestojí žádní zelenáči, firmy Schaeffler a Heinzmann mají bohaté zkušenosti z vývoje elektromotorů, generátorů a pohonných systémů (dokonce působí ve Formuli E). Systém Free Drive je hotový a na Eurobiku jej firma nabízí výrobcům kol. Na prvním prototypu bychom se mohli svézt už v průběhu roku 2022.

Diskuze (120) Další článek: Co vy na to? Programování by se mělo začít vyučovat už na základních školách

Témata článku: Kola, Energie, Cyklistika, Elektromobilita, Motory, Kabel, Řetěz, Pohon, Generátor, Kolo, Zadní kolo



40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
S mobily skončili, ale vyvinuli revoluční displeje pro skládačky. LG slibuje tvrdost jako sklo
Martin Miksa
Ohebný displejSkládací konstrukceSkládací displej
Legendární hry z 90. let. Všichni jsme hráli DOOM, Half-Life a Monkey Island

Legendární hry z 90. let. Všichni jsme hráli DOOM, Half-Life a Monkey Island

Některé hry neumírají, ale udávají směr. Pojďme zavzpomínat na ty nejzářivější klenoty 90. let.

Martin Nahodil
TémaRetro
Programujeme ZX Spectrum: Ten nejhloupější možný program v Basicu
Jakub Čížek
Pojďme programovat elektronikuHistorieProgramování