Autonomní vozy začínají měnit podobu veřejné dopravy i v Evropě. Německý Projekt KIRA nasadil od běžného provozu automobily čtvrté úrovně autonomie, což znamená, že dokážou samostatně jezdit v předem vymezené oblasti bez potřeby lidského zásahu.
KIRA funguje podobně jako aplikace online taxislužeb. Zájemce si v mobilu zvolí místo vyzvednutí a cílovou destinaci, načež pro něj přijede autonomní vozidlo. Algoritmus umožňuje párování cestujících se stejným nebo podobným cílem. Za volantem zatím během testů sedí „bezpečnostní řidič“ připravený zasáhnout v případě nečekané situace.
Čínský elektromobil s izraelskou technologií
Bezpečnost zajišťuje kombinace senzorů, umělé inteligence a vzdáleného dohledu z řídicího centra. Testovací provoz je rozdělený do několika fází: od kalibračních jízd bez cestujících přes testování s vybranými uživateli až po plné nasazení. Každý krok je bedlivě monitorován a vyhodnocován, aby bylo možné systém postupně vylepšovat a připravit na budoucí rozšíření bez nutnosti přítomnosti řidiče.

Rolzložení radarů, lidarů a kamer od MobilEye pro autonomní provoz
Pilotní provoz probíhá v městech Langen a Egelsbach jižně od Frankfurtu, později se rozšíří i do Darmstadtu. Využívá se šest upravených čínských elektromobilů Nio ES8 vybavených izraelskou technologií Mobileye, která zahrnuje HD mapy a pokročilé senzory schopné zpracovávat informace v reálném čase, rozpoznávat okolní provoz a bezpečně navigovat přes složité křižovatky i kruhové objezdy. V první etapě vozí pouze vybrané testovací pasažéry, a to zdarma.
KIRA reaguje na akutní nedostatek řidičů v regionální dopravě, který se bude v příštích letech dále zhoršovat. Podle provozovatelů je už dnes více než 40 % řidičů starších 55 let, což znamená, že během jedné dekády odejde do důchodu téměř polovina z nich. Autonomní vozidla tak mohou být klíčem k zachování dostupné veřejné dopravy zejména v menších městech a na venkově, kde je nabídka spojů často omezená.
Auto bez řidiče jako možná náhrada autobusů
Projekt je financován německým ministerstvem dopravy a státem Hesensko, přičemž celková dotace činí 2,2 milionu eur. Na vývoji a provozu se podílí Deutsche Bahn, regionální dopravní svazy, technologičtí partneři jako Mobileye, ioki a Bosch, a výzkumné instituce včetně Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR). Výsledky projektu mají být shrnuty do metodiky, která poslouží dalším městům a dopravcům.
Zdroj videa: Reuters
Technicky jde o tzv. on-demand službu, kdy vozidla nejezdí podle pevného jízdního řádu, ale vyjíždějí na základě objednávek. Algoritmus páruje cestující podle trasy a optimalizuje cestu. Tato flexibilita umožňuje efektivnější využití vozidel a zároveň snižuje provozní náklady. V budoucnu by podobné systémy mohly nahradit méně vytížené autobusové linky a nabídnout dopravu i tam, kde by klasický autobus byl neekonomický.
KIRA není v Evropě ojedinělá – podobné projekty běží například v Norsku, Švýcarsku nebo Francii. Všude se ukazuje, že autonomní doprava může být řešením nejen pro města, ale hlavně pro oblasti, kde tradiční veřejná doprava nestačí. Pokud se podaří překonat technické, legislativní a společenské překážky, čeká nás v příštích letech skutečná revoluce v tom, jak se budeme přepravovat nejen po městech, ale i na venkově.