Medicína | Jídlo

Nenasycené mastné kyseliny omega-3 mají i svou odvrácenou tvář

• Omega-3 polynenasycené mastné kyseliny jsou synonymem zdraví
  • Měly by nás chránit před širokým spektrem neduhů
  • Každá mince ale má dvě strany - a i „omega-3“ mohou škodit
Nenasycené mastné kyseliny omega-3 mají i svou odvrácenou tvář

Jezte ryby, jsou zdravé! To platí už dlouho. Moderní doba připojila k tomuto sloganu i termín „omega-3 polynenasycené mastné kyseliny“, na které je rybí maso bohaté. Těm, kterým ryba nejde pod nos, nebo chtějí mít zaručen dostatek „omega-3“ nabízí průmysl tyto látky v tabletách. Lidé je polykají v přesvědčení, že tak prospívají svému zdraví.

Omega-3 polynenasycené kyseliny by měly svědčit našemu oběhovému systému, mozku a mnoha dalším orgánům. Jsou veřejnosti prezentovány jako látky, které „kudy chodí, tudy léčí“. Jenže i tady platí, že realita je podstatně komplikovanější a že i přemíra dobrého může škodit. Vyplývá to ze studie týmu vedeného Ingrid Flemingovou z Goetheho university ve Frankfurtu nad Mohanem. Zveřejnil ji přední vědecký časopis Nature.

Vědci se zaměřili na molekulu kyseliny dokosahexaenové známou jako DHA. Chválu na ni pějí všechny zdravotnické a dietologické weby a brožurky, i když zároveň upozorňují, že může snižovat srážlivost krve. Tým Ingrid Flemingové odhalil u téhle omega-3 polynenasycené mastné kyseliny další významnou nectnost.

Kyselina dokosahexaenová sehrává důležitou roli ve funkci buněčných membrán. V těle se snadno oxiduje za vzniku molekul, které slouží jako signály pro komunikaci mezi buňkami. K takovým signálním molekulám patří i látky ze skupiny epoxidů, které však organismus rychle likviduje pomocí enzymu epoxidhydrolázy.

Přitom vzniká kyselina 19, 20 –dihydroxydokosapentaenová zkráceně označovaná jako 19, 20-DHDP. A právě tenhle metabolit vychvalované kyseliny dokosahexaenové představuje její příslovečnou „odvrácenou tvář“. Pokusy v laboratořích Goetheho university ve Frankfurtu odhalily, že 19, 20-DHDP vyvolává poškození cév v sítnici oka. Rozjíždí tam proces známý jako retinopatie, kterou trpí například lidé s cukrovkou.

Při takzvané diabetické retinopatii jsou poškozeny cévy, které vyživují oční sítnici. Někdy může docházet i ke krvácení z těchto jemných cévek do oka. V těžších případech hrozí člověku postiženému diabetickou retinopatií ztráta zraku. Sítnice postižená retinopatií bývá zjizvená a pak je náchylná k odchlípnutí. To je další těžké poškození oka, při kterém hrozí oslepnutí.

Ingrid Flemingová a její spolupracovníci prokázali, že léky potlačující aktivitu enzymu epoxihydrolázy dokážou negativním efektům 19, 20-DHDP na sítnici oka zabránit. Kromě varovně vztyčeného prstu tak přináší studie i pozitivní zprávu pro ty, kteří se potýkají se záludnostmi diabetické retinopatie.

Medicína by mohla mít v dohledné době k dispozici léky, které pomohou dostat onemocnění sítnice diabetiků pod kontrolu. Jednoduchý úkol to však nebude, protože diabetická retinopatie je spouštěna různými mechanismy a 19, 20-DHDP představuje jen jeden z mnoha cílů potenciální léčby.

Pramen: Nature