Nenechte si ujít vesmírné divadlo komety NEOWISE – repríza proběhne až za 6768 let

Na večerní obloze lze v těchto dnech pouhým okem pozorovat kometu C/2020 F3 (NEOWISE). Těleso velké v průměru 5 kilometrů obíhá kolem Slunce jednou za necelých 6800 let, takže pokud ho nespatříte v následujících dnech, pak už nebudete mít příležitost nikdy.

NEOWISE pochází z nejvzdálenějších zákoutí naší soustavy – během svého oběhu se dostane ke Slunci na vzdálenost až 42 milionů kilometrů, tedy blíž, než obíhá planeta Merkur. Naopak v nejvzdálenějším bodě je vzdálena 720 astronomických jednotek, tedy těžko představitelných 107 miliard kilometrů.

Příznivé pozorovací podmínky

Kometa překvapila svou velmi dobrou viditelností a typickým ohonem, tvořeným prachem a plyny uvolněnými z jejího povrchu vlivem slunečního tepla. Aktuálně je dobře pozorovatelná z prakticky jakéhokoli místa na severní polokouli, tedy i z Česka.

Nejblíže Zemi se ocitne ve čtvrtek 23. července, kdy bude vzdálena 103 milionů kilometrů (to jsou asi dvě třetiny vzdálenosti naší planety od Slunce). Poté se bude vzdalovat směrem k okraji naší soustavy, přičemž se ocitne výrazně dál než Pluto.

Až do minulého týdne byla kometa viditelná brzy ráno před východem slunce. Postupně se dostala výše nad obzor, takže v tomto týdnu je možné ji spatřit i ve večerních hodinách – zhruba 80 minut po západu slunce. V ranních hodinách bude viditelná zhruba deset stupňů nad horizontem, v následujících dnech však bude klesat k obzoru.

Vesmírné představení NEOWISE

Ideálním časem pro pozorování je tedy večer, po západu slunce – to bude kometa NEOWISE dostatečně vysoko (asi 20 stupňů) nad horizontem. Upřete tedy svůj zrak na severozápad a hledejte ve výšce, odpovídající zhruba dvěma zaťatým pěstem na předpažené ruce. Přesnou pozici komety na hvězdném pozadí v jednotlivých dnech můžete vyčíst z následující mapky.

Pozice komety NEOWISE na noční obloze

Pozitivním faktem je, že díky značné jasnosti není k pozorování nutný dalekohled – tato astronomická událost je viditelná pouhým okem. Komplikací tak může být jen světelné znečištění v hustěji obydlených oblastech, případně zatažená obloha.

NEOWISE dosáhla tento týden maximální jasnosti, díky čemuž ji zachytila nejen celá řada amatérských i profesionálních fotografů, ale také kamera na Mezinárodní vesmírné stanici. V tomto případě však byla poměrně záhy „přehlušena“ slunečním svitem.

Diskuze (4) Další článek: Nový Edge naplno těží z Chromia. Pryč jsou doby, kdy zaostával za konkurencí

Témata článku: Vesmír, Země, Astronomie, Mezinárodní vesmírná stanice, Slunce, Sluneční soustava, Pluto, Komety, Merkur, Pozorování, Česká republika, Probe, Milión kilometrů, Západ slunce, Pouhé oko, Jasnost, Kometa, Obzor, Východ slunce

Minimální požadavky na Windows 11 budou opravdu přísnější. Starší PC nemají na upgrade nárok

** Microsoft revidoval minimální požadavky na Windows 11 ** Jsou pořád hodně přísné, přidal navíc jen pár CPU ** Jedenáctky půjde nainstalovat i tak, ale neměli byste to dělat

Nejlepší programy na úpravu fotek: 11 ověřených tipů, placených i zdarma

** Vybrali jsme nejlepší programy pro úpravu fotek ve Windows ** Pokročilé grafické editory upraví fotografie k nepoznání ** Překvapivě použitelné jsou i aplikace na webu nebo dostupné zdarma

Grafický editorNejlepší programySoftware
Anatomie kybernetické apokalypsy krok za krokem. Co se v pondělí stalo ve Facebooku?

** Včera odpoledne Facebook postihl rozsáhlý výpadek ** Tentokrát jej experti pečlivě zmapovali ** Projdeme si ho krok za krokem a vysvětlíme jednotlivé etapy

VýpadekFacebookSociální sítě
Den D je tady, dnes vyšly Windows 11. Jak stáhnout instalační ISO?

Další postrach lidských překladatelů. Český CUBBITT má být přesnější než člověk